پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


رسانه ملی حرکت گسترده‌تر در جهت ارایه پیام های بهینه‌سازی مصرف انرژی


رسانه ملی حرکت گسترده‌تر در جهت ارایه پیام های بهینه‌سازی مصرف انرژی
همكاری وزارت نیرو و صنعت برق كشور با رسانه ملی، در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی برق، گامی ارزنده در زمینه گسترش مفاهیم بنیادی این مقوله در سطح كل جامعه است.
از دیدگاه صاحب نظران علم ارتباطات در شرایط كنونی حتی به رغم فعالیت گسترده اینترنت در جهان، هنوز تلویزیون تاثیرگذارترین و موثرترین رسانه در سطح دنیا است كه از طریق آن بسیاری از پیام های آموزشی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی و ... در همه موارد از جمله بهینه‌سازی مصرف انرژی الكتریكی را می توان نشر و گسترش داد.
یكی از برنامه های بنیادی كه در ارتباط با گسترش مفهوم بهینه سازی مصرف انرژی الكتریكی در صنعت برق كشور ما مد نظر بوده و پیاده می شود حركت در زمینه كسب درك جمعی و مشترك همه مردم و مصرف كنندگان در ارتباط با ایجاد تعادل در مصرف انرژی برق است.
برای اینكه همه افراد جامعه به درك و دیدگاه مشتركی در زمینه مصرف انرژی الكتریكی دست یابند تلویزیون به عنوان یك رسانه فراگیر می‌تواند نقشی بسیارارزنده‌وسازنده داشته باشد.
ارایه پیام های كوتاه نمایشی و ساخت برنامه ها و تهیه فیلم‌های مستند و داستانی و پخش آنها از شبكه های مختلف سیما در زمینه مصرف بهینه برق، گامی سازنده برای تاثیرگذاری بر افكار عمومی در این ارتباط است.
از دیدگاه علم افكار عمومی، اصولاَ در سطح جامعه درمورد هر پدیده سه نوع افكار عمومی وجود دارد كه این مساله در بهینه سازی مصرف انرژی برق نیز صادق است. این سه نوع افكار شامل، افكار مثبت، افكار منفی و افكار خنثی است. به عبارت دیگر هنر روابط عمومی هر سازمانی و هنر و خلاقیت رسانه مهمی همچون صداوسیما این است كه افكار عمومی مثبت را در زمینه ضرورت صرفه جویی در مصرف برق از طریق ارایه پیام های نمایشی تلویزیونی و برنامه های دیگر در این ارتباط مثبت تر كرده و آن را تقویت كند. هدایت افكار عمومی خنثی و بی تفاوت در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی الكتریكی نیز به سمت دیدگاههای مثبت از دیگر كاركرد رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها است. ضمناَ رسانه ملی با همكاری روابط عمومی‌های صنعت برق به ویژه حوزه ستادی آن می تواند با جریان سازی اطلاعاتی، بحث صرفه جویی در مصرف برق را به عنوان یك بحث زیربنایی و اساسی در جامعه مورد نظر قرار دهد.
اگر همه مردم و مشتركان به درك جمعی در زمینه نحوه استفاده صحیح از برق و انرژی الكتریكی دست پیدا كنند علاوه بر آنكه از فشار بر شبكه برق در زمان پیك بار كاسته می شود از خاموشی های احتمالی و مقطعی جلوگیری شده و ضمناَ سرمایه گذاری در صنعت برق راه متعادل تری پیدا می‌كند و میزان ظرفیت های نامی تولید نیروگاهی با متعادل ساختن مصرف و تولید برق و هماهنگی بین مدیریت تقاضا و مدیریت عرضه در حالتی ظاهر می شود كه مدیریت مصرف برق به شكل معقولانه ای در عین اینكه به نیازهای منطقی مشتركان در زمینه مصرف بهینه برق پاسخ می دهد در عین‌ حال از اسراف بیش‌از حد مصرف ‌انرژی‌ الكتریكی‌ جلوگیری‌ به ‌عمل ‌می‌آورد.
همانگونه كه بارها در این ستون گفته شده برق انرژی بسیار گران قیمتی است كه تولید آن با صرف هزینه های كلان و بسیار صورت می گیرد و این انرژی سرمایه ملی كشور به شمار می آید كه در راه اندازی كارخانه ها و تداوم تولید صنعتی – اقتصادی نقش بسیار اساسی و مهم دارد.
بنابراین همكاری وزارت نیرو با رسانه ملی در زمینه گسترش مفاهیم بنیادی مصرف بهینه برق از طریق امكانات تلویزیونی، حركتی بسیار در خور توجه و شایسته برای تاثیرگذاری بر افكار عمومی و كسب درك جمعی در بین مشتركان در زمینه مصرف بهینه انرژی برق است.
منبع : ماهنامه پیک برق