سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

روابط عمومی و فرهنگ سازی


روابط عمومی و فرهنگ سازی
ازآن جایی که فرهنگ سازی یک فعل اجتماعی است که در ارتباط با گستره وسیعی از انسان ها سرو کار دارد و می خواهد بررفتار وذهنیت تعداد زیادی از آدمیان تاثیر بگذارد یک عمل روابط عمومی است زیرا شناخت افکار عمومی وتاثیر ونفوذ در آن یکی از وظایف وشاید مهمترین وظیفه روابط عمومی است.شناخت افکار عمومی نقش بسیار زیادی در فرایند فرهنگ سازی خواهد داشت به ایندلیل که فرهنگ و رفتار یک جامعه ناشی از نوع تفکر و اندیشه حاکم بر اذهان مردم آن جامعه است و تغییر واصلاح فرهنگ یک جامعه با تغییر واصلاح فکر واندیشه مردم آن جامعه ممکن می شود. ازاین رو روابط عمومی به عنوان نماینده رسمی وعلمی شناخت و مطالعه افکار عمومی اهمیتی مضاعف می یابد.
روابط عمومی به دلیل وظیفه درون سازمانی وبرون سازمانی ،بیش از همه در اعتلا ورشد فرهنگ ورفتار با انسان سروکار دارد که از زمینه ها و امکانات وابزارهای خوبی جهت این اعتلا قدم برداردوبا مخاطب شناسی برای اقناع ونفوذ در مخاطبین دست یابد.طریق شناخت علمی وصحیح مخاطبان به راهبردهای معین واجرای برنامه های سازماندهی شده به اطلاع رسانی وتدوین فرهنگ صحیح فردی واجتماعی بپردازد وبا تعمیم وسیع برای ترویج و تبلیغ یعنی جاانداختن رفتارها والگوهای مناسب رفتاری به مقوله "فرهنگ سازی" به اجرا در آورد.
تبلیغ ،ترویج ، اقناع ، اطلاع رسانی ، آموزش ، زمینه سازی ،فضاسازی و... روش ها و راهبردهایی است که به عنوان وظایف و کارکردهای روابط عمومی در فرایند فرهنگ سازی نقش موثری دارند.
با مطالعه در نقش و کارکردهای روابط عمومی می توان به امر "فرهنگ سازی" که در درون هر یک از وظایف جای دارد دست یافت.
▪ ازسه وظیفه اصلی در فرهنگ سازی می توان به :
۱) اطلاع یابی
۲) اطلاع شناسی
۳) اطلاع رسانی
اشاره کرد .و نقشهایی چون ۱-نقش نمایشی۲-نقش اظهاری۳-نقش مشورتی۴-نقش مذاکرهای۵-نقش تفسیری باید جدی گرفته شود که هر کدام جای بحث دارد.

http://zoka.blogfa.com/۸۶۱۰.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید