شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بنگاه‌های جهانگردی


در بخش سفر و جهانگردى ضمن آنکه فعاليت‌هاى اقتصادى بسيار متنوعى انجام مى‌شود در عرضهٔ محصولات مسافرتى و جهانگردى نيز، انواع بنگاه‌ها دست دارند. صنعتى که چنين محصولات متنوعى را عرضه مى‌کند طبيعتاً تمام شکل‌هاى مالکيت - از مالکيت فردى کوچک تا شرکت‌هاى چند مليتى و سازمان‌هاى نيمه تجارى دولتى - را دربر مى‌گيرد.
بى‌شک، همهٔ عرضه‌کنندگان با هدف‌هاى اقتصادى يکسانى فعاليت نمى‌کنند. عده‌اى از عرضه‌کنندگان هدف‌هاى غير اقتصادى دارند اين صنعت را عرصهٔ جذابى مى‌دانند. در صنعت جهانگردى برخى بنگاه‌هاى دولتى نيز در عرضه نقش دارند و با هدف‌هاى متضاد خود غالباً مشکلاتى را در مديريت پديد مى‌آورند. در اين ميان، تقريباً هر بنگاه ممکن است محصولات مسافرتى و جهانگردى را عرضه کند. بيشتر اين بنگاه‌ها مدعى هستند که با هدف کلاسيک و دراز مدت حداکثر کردن سود فعاليت مى‌کنند اما اين هدف به دلايل گوناگون ممکن است تحت الشعاع نيازهاى کوتاه مدت يا جارى قرار گيرد.
پويائى و ماهيت بين‌المللى روزافزون صنعت سفر و جهانگردى نيز ساختار آن را دگرگون مى‌کند، زيرا عرضه‌کنندگان از بخشى از بخش ديگر حرکت مى‌کنند و خود را با شرايط بازارهاى جديد وفق مى‌دهند. بنابراين، براى فهم ماهيت عرضهٔ جهانگردى جا دارد که هدف‌ها، ساختارهاى سازمانى و چگونگى رفتار بنگاه‌هاى عرضه‌کنندهٔ آن مورد بررسى قرار گيرد. همچنين مقايسه‌هاى بين‌المللى معتبر بايد صورت گيرد و به‌ويژه محرک‌هائى را مورد مطالعه قرار داد که موجب ادغام بنگاه‌هاى جهانگردى در يکديگر مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید