دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
صوفى آملى
مولانا محمدصوفى آملى از شاعران سدهٔ دهم و يازده هجرى است که بيشتر دوران شاعرى خود را در هند گذرانيده و همانجا درگذشته است. وى در شعر غالباً محمد يعنى بهنام خود تخلص مىکرد، مردى وارسته و عارفمشرب و صوفىطبيعت بود و به قناعت روزگار مىگذاشت. ولادتش در آمل طبرستان اتفاق افتاد و در اوان جوانى از زادگاه خود بيرون رفت و روى به شيراز نهاد و پس از چندى به کازرون رفت و از محضر شيخابوالقاسم کازرونى بهرهمند شد و سپس آهنگ زيارت کعبه کرد و پانزده سال در مکه بهسر برد و در آن مدت هر سال يک بار به زبارت مدينه مىرفت و بسى جاىهاى ديگر را هم ديد، سپس به هند رفت و در گجرات توطن جست، او در هند هم مانند مکه در حال تجريد بهسر مىبرد، کم مىگفت و کم مىشنيد، و به همين سبب بود که چون در مدت اقامتش در اجمير (سال ۱۰۲۴هـ) جهانگير پادشاه با خدم و حشم به آن شهر رفت و بزرگان دولت از صوفى به خانهاى خود دعوت و در اين راه مبالغه مىکردند، شاعر ترک آن شهر گفت و به احمدآباد گجرات بازگشت. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در احمدآباد مير سيدجلالالدين صدر (م ۱۰۵۷ هـ) متخلص به رضائى، که از بزرگان آن ديار و از رجان متنفذ دوران جهانگير و شاه جهان بود، شعر نيز مىگفت:، او را نزد خود نگاه داشته بود و از او دانش و ادب مىآموخت؛ و صوفى در همان حال که احمدآباد گجرات را مستقر خود ساخته بود به اينسوى و آنسوى هند سفر مىکرد. ميان وى و ملانظيرى در احمدآباد مناظره و مباحثه بود و از ملانظيرى در اواخر رنجيده بود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
از جملهٔ کارهاى مهم صوفى در احمدآباد انتخاب شصت هزار بيت از اشعار شاعران پيشين بود در مجموعهاى که آن را بتخانه ناميد و دليل 'شعرفهمى' خود مىدانست و يکى از بساط بوستان و مريدان مولانا صوفى بهنام عبدالطيف بن عبدالله عباسى مقدمهاى بر بتخانه نوشت و تراجم شاعرانى را که شعر از آنان انتخاب شده بود بر آن کتاب افزود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مرگش به سال ۱۰۳۵ اتفاق افتاد. آزادگى صوفيانهٔ مولانا محمد صوفى و اعتقاد او به مبانى عرفان باعث بود که عالمان ظاهربين قشرى او را ملحد و کافر بدانند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ديوان صوفى را فخرالزمانى و تقىالدين اوحدى بين ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ بيت تخمين زدهاند. آن مايه سخن که ازو بازمانده دليل آشنائيش با شيوهٔ استادان پيشين است و فخرالزمانى مىنويسد 'طرز حرف زدن او به قدما مانند است بلکه تمام به روش آن طايفه سخن مىنمايد' . از شعر او ناخشنودى از حيات و سرخوردگى از همه کس و همه چيز آشکار است و بعيد نيست که يکى از علتهاى تجرد او و زيستن در لباس فقر تحمل چنين حياتدلگير پر آزارى بوده باشد. از اوست: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم
فضای مجازی قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران شهرداری
خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینما مهاجرت نمایشگاه کتاب سینمای ایران دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل عکاسی ناسا
ویتامین چای کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب