جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
از مدلهائى که در زمينهٔ يکى از کاربردهاى وسايل ارتباط جمعي، يعنى انشار نوآورى و ابداعات طراحى شده مدل را جرز و شوميکر (Rogers and Shoemaker's model of Innovation Diffusion) است. |
مک کوايل ضمن ارائهٔ اين مدل در کتاب خود در مقدمهٔ آن مىنويسد: |
'يکى از مهمترين کاربردهاى تحقيقات ارتباط جمعى مربوط به فراگرد تشويق گيرندگان پيامهاى اين وسايل به پذيرش نوآورىها است. اينچنين مسئلهاى مربوط است به جوامع توسعه يافته و در حال توسعه که در آنها علوم بهصورت يک نياز مداوم مطرح است و در آنها تحت تغييرات اجتماعى و تکنولوژيکي، در تلاش جايگزين کردن شيوههاى نو و تازه بهجاى روشهاى کهنه و قديمى هستند. |
مسئلهٔ تشويق و پذيرش و قبول نوآورىها از اين جهت مربوط به وسايل ارتباط جمعى مىشود که شرايط متعددى ايجاب مىکند که تغييرات بالقوه در زمينهٔ تحقيقات علمى و سياستهاى عمومى انجام شود. اين تغييرات بالقوه بايد بهوسيلهٔ گروه زيادى از افراد يا سازمانهاى بزرگ و کوچک که خارج از حوزهٔ نظارت مستقيم دولت هستند به کار بسته شده يا مؤثر واقع شود. |
در عمل، بسيارى از تلاشها در زمينهٔ انتشار ايده و افکار نو، روبهسوى کشاورزان و اعضاء جوامع روستائى دارند اينچنين کوششهائى نخستين بار طى دهههاى ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ از سوى آمريکا اجراء شد و مورد ارزيابى قرار گرفت و اکنون زمينهٔ بسيارى از برنامههاى توسعه در کشورهاى جهان سوم را تشکيل مىدهد. اين برنامهها نه فقط در زمينهٔ کشاورزي، بلکه در زمينهٔ بهداشت و زندگى اجتماعى و سياسى نيز مورد اجراء قرار مىگيرد. در گذشته و قبل از آنکه چنين زمينهاى از تحقيقات مورد توجه پژوهشگران ارتباط جمعى قرار گيرد در حوزهٔ عمل جامعهشناسان روستائى و مؤسسات تغيير و توسعه بود. |
براى مطالعهکنندگان مدلهاى ارتباطات، يکى از مهمترين جنبهها در زمينهٔ تحقيق دربارهٔ انتشار، وزنى است که به منابعى به جز وسايل ارتباط جمعى (non-media) بايد دادده شود. مانند (منابع شخصي، همسايهها، متخصصان و غيره...) علاوه بر آن بايد توجه داشت که يک حالت ستيزهجوئى و مخالفت در مقابل يک تغيير رفتارى وجود دارد که مىتوان از طريق ارائهٔ اطلاعات و نفوذ در انگيزهها و نگرشها، اين حالت ستيزهجوئى را رام کرد (Mc Quail,1986,p52) |
مک کوايل در شناخت ارزش مدل راجرز و شوميکر مىگويد چون آنان مدل خود را براساس تحقيقات تجربى بسيار زيادى طراحى کردهاند (راجرز و شوميکر نتيجهٔ اين تحقيقات را در سال ۱۹۷۳ منتشر کردند) مدلى کارآمد ترسيم شده است. اگرچه داراى محدوديتهائى نيز هست و توجه به شرايطى خاص شده است. |
همچنین مشاهده کنید
- تفاوت ارتباط میانفردی با ارتباط جمعی در مدل براس وستلی و مالکم مکلین
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۳)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت
- مدل ارتباطی منبع معنی
- سیستمهای ارتباطی در مدل اتهیل دوسلاپول
- جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
- مدل گونهٔ هارولد لاسول
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۳)
- مدل ارتباطی کلود شنن و وارن ویوور(Claude Schannon and Warren Weaver)
- ارتباط جمعی در مدل مالتزکه
- ارتباط جمعی در مدل آبراهام مول
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۲)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۲)
- شکلگیری افکار عمومی در مدل نئول-نئومن (مدل مارپیچ سکوت)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۴)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی دیوید برلو
- ارتباطات غیرکلامی در مدل برنلوند
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال (۲)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی جنگ حسن روحانی حماس نیکا شاکرمی دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر یسنا قوه قضاییه روز معلم تهران سیل معلم پلیس شهرداری تهران
سهام عدالت قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان خودرو ایران خودرو سایپا بانک مرکزی کارگران تورم
سریال تلویزیون مهران مدیری صداوسیما عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه اوکراین چین نوار غزه انگلیس
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اینترنت اپل تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت چاقی