شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مالت


جمهورى مالت کشورى مستقل واقع در درياى مديترانه مرکزى و در جنوب سيسيل است. اين کشور از جزاير مالت، گوزو و کومينو تشکيل شده و مساحت آن ۳۱۶ کيلومتر مربع است. جمعيت آن ۳۵۰،۰۰۰ نفر است که بيشتر در جزيره مالت متمرکز هستند. جمهورى مالت داراى تاريخى ديرينه با مناطق باستان‌شناسى فراوان، روستاهاى متعلق به قرون وسطي، نواحى قديمى شهرى و ساختمان‌ها و استحکامات وسيع است. منطقه‌ٔ تاريخيِ اطراف بندر بزرگ در پايتخت والِتا به‌ويژه جالب است. مالت موطن شواليه‌هاى فرقه جان مقدس است. بعضى از نبردهاى مهم تاريخى در مالت روى داده است.
مالت، براى جهانگردي، آب‌وهواى معتدل مديترانه‌اى يا سواحل خوب و مناظر زيبا ارائه مى‌کند. علاوه بر مکان‌هاى باستان‌شناسى و تاريخي، روستاهاى سنتى و سبک زندگى مردم جاذبه‌هاى فرهنگى مهمى محسوب مى‌شوند. اين کشور به‌طور مناسبى نزديک بازار مهم جهانگردى اروپا واقع است. تقريباً براى تمام جهانگردان سفر به مالت از طريق هوائى ميسر است.
مالت هم‌اکنون داراى توسعه جهانگردى قابل‌ملاحظه‌اى است. جهانگردى عمدتاً در جزيره مالت متمرکز است، ولى در گوزو نيز جهانگردى وجود دارد در ۱۹۸۰ اين کشور پذيراى ۹۰۰،۰۰۰ جهانگرد بود. اغلب مکان‌ها کوچک است و هتل آپارتمان‌هاى بسيارى وجود دارد، البته چند هتل بزرگ نيز ساخته شده است. بيشتر جهانگردان از بازار بريتانيا به مالت جذب مى‌شوند و عموماً از نوع جهانگردانى هستند که کم‌خرج مى‌کنند. در اواخر دههٔ ۱۹۸۰ دولت براى افزايش درآمد و ايجاد اشتغال برنامه توسعه جهانگردى را مورد توجه قرار داد. در عين حال، دولت خواهان اصلاح کيفيت جهانگردى بود از جمله جذب جهانگردانى که پول بيشترى خرج کنند. به‌علاوه دولت يا توسعه جهانگردى در فصل‌هائى که جهانگرد کمترى به کشور مى‌آيد کوشيد تا اثر فصل‌هاى شلوغ را تعديل کند.
طرح مالت نمونهٔ خوبى از يک مقصد جهانگردى اساساً توسعه يافته است که به‌دلايل اقتصادى نياز به گسترش جهانگردى دارد. در عين حال، اين کشور مى‌خواهد بازارهاى جهانگردى خود را به بازارهاى متنوع‌تر و ثروتمندتر تغيير جهت دهد. هدف ديگر توزيع فصلى بهتر جهانگردان در تمام طول سال است. در اينجا اصل اين است که، علاوه بر کسب درآمد بيشتر از جهانگردان بيشتر در کل، جهانگردانى که پول بيشترى خرج کرده با بودجهٔ بالاتر و در تمام طول سال از مالت ديدن مى‌کنند. درآمد بيشترى به ازاء هر جهانگرد ايجاد خواهند کرد. درآمد دلخواه با داشتن تعدادى کمتر از جهانگردان که پول بيشترى خرج مى‌کنند به‌جاى داشتن تعداد زيادى جهانگرد که کمتر پول خرج مى‌کنند. به‌دست خواهد آمد. اين امر اثرات منفى اجتماعى و محيطى جهانگردى در مقياس بزرگ را کاهش مى‌دهد.
براى به نتيجه رساندن اين اهداف، اين طرح موضوعات کليدى را بدين‌ترتيب مشخص مى‌کند:
۱. بهبود و تنوع بخشيدن (و نيز گسترش) توليدات مربوط به جهانگردى مانند محل سکونت ساير تسهيلات و ويژگى‌هاى جاذبه؛ و .......
۲. تغيير راهبرد بازاريابى و فنون تشويق جهانگردي. اين طرح به‌درستى تأکيد مى‌کند که بهبود توليدات مربوط به جهانگردى و تغييرات بازار، به‌عنوان يک اصل بنيادين توسعهٔ جهانگردي، بايد با يکديگر پيش بروند. به‌علاوه طرح مزبور مشخص مى‌کند که اين تغييرات بايد در چارچوب يک طرح جامع و عيني، اصلاحات سازمانى و برنامه‌نويسى توسعه روى دهند.
مهم است که توجه کنيم اين برنامه‌ريزى يک تحليل محيط‌زيستى مشروح را دربردارد که منابع کمياب زمينى و آبى جزاير کوچک را به حساب مى‌آورد. اين امر رويکردى اساسى براى اساسى براى کسب توسعهٔ پايدار است. الگوهاى کاربرى زمين نيز براى درک تصميم‌گيرى دربارهٔ تعيين ناحيه‌هاى جهانگردى بسيار مهم هستند. در خور توجه است که اين طرح جهانگردى براى ادغام در طرح کلى توسعهٔ جزاير در نظر گرفته شده است. اين امر باعث ادغام بهترِ جهانگردى در الگوهاى توسعه کلى کشور مى‌شود.
تقسيم کشور به مناطق جهانگردى ناحيه‌هاى نسبتاً متجانس يک اصل مهم برنامه‌ريزى را ارائه مى‌کند. اين مناطق از نظر جغرافيائى شالوده‌اى منطقى براى تحليل و تدوين سياست‌هاى خاص توسعه فراهم مى‌کنند، و براى آنها طرح‌هاى عينى مشروح تدارک مى‌بينند.
رويکرد طرح بازاريابى رويکردى منطقى است که از اهداف کلى نسبت به راهبرد، سياست‌ها و طرح‌هاى عملياتى ناشى مى‌شود، و در آن هر سياست و طرح عملى به تفصيل مشخص شده است. توسعهٔ توليد به دقت برنامه‌نويسى و فنون تشويقى شناسائى شده‌اند. اين طرح با بيان اينکه دستيابى به تغييرات مطلوب نيازمند زمان است. اين نکته را گوشزد مى‌کند که کشور مالت در دستيابى به اهداف جهانگرد خود بايد صبور ولى مصر باشد.


همچنین مشاهده کنید