شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
تاریخچه تشکیل نمایشگاههای بینالمللی
تاريخ 'نمايشگاه' به ۲۸۰۰ سال قبل از ميلاد، يعنى زمان فينيقىها برمىگردد. آنها در غرب آسيا و سواحل مديترانه جائى که امروز سوريه و لبنان قرار دارد متوطن شده بودند. چنانکه کتيبههاى بازمانده از ازمنه بسيار قديم نشان مىدهد 'تاريخ حقيقى فينيقيههاى تاريخ تجارت و آبادىهائى است که بنا کردهاند ... و مردم فينيقيه بيشتر عمر خود را به دريانوردى و تجارت مىگذرانيدند ... و تجارت فينيقى نيز در سراسر عالم قديم بسط يافت.' فينيقىها اولين قومى بودند که در شهرهاى مختلف به تشکيل نمايشگاه براى نمايش کالاهاى خود نه خريد و فروش آنها، مبادرت نمودند. البته نمايشگاههاى آن زمان محدود و ساده بودند، تا اينکه به مرور زمان به وسعت و پيچيدگى آن افزوده شده و با توسعه تجارت بينالملل و گسترش صنايع و پيشرفت تکنولوژي، نمايشگاهها روز به روز از اهميت و حساسيت بيشترى برخوردار شدند و به اين ترتيب پديده نمايشگاه بعد از رنسانس و انقلاب صنعتى توجه اروپائيان را سخت به خود معطوف ساخت و همه ساله نمايشگاههاى بسيارى تشکيل مىگرديد. با اين وجود تا سال ۱۸۳۰ تمام نمايشگاهها جنبه اختصاصى و منطقهاى داشتند. |
'اختراعات جديد، کالاهاى صنعتى را چه از حيث کمى و چه از جهات کيفى گسترش زيادى بخشيد، اين کالاها مىبايست به فروش مىرسيد و افزايش فروش، پشتوانه بزرگ گسترش کارخانهها به حساب مىآمد. اما حتى تا قرنهاى بعد نيز نمايشگاهى جهانى - آنطورى که همه کشورها را شامل گردد تشکيل نشد و تا سال ۱۸۳۰ اين نمايشگاهها (چه صنعتي، چه کشاورزى و چه علمي) همگى جنبه منطقهاى داشتند. |
در سال مذکور بزرگترين نماشگاه جهانى که تا آن زمان هرگز سابقه نداشت در پاريس تشکيل شد. در اين نمايشگاه، کشورهاى بسيارى از چهارگوشه جهان شرکت کردند، در حالى که هرکدام جهت عرضه کالاهاى خود در پاريس مشکلات فراوانى را بهخصوص در زمينه حمل و نقل متحمل شده بودند. به منظور برپائى همين نمايشگاه بود که برج معروف 'ايفل' (توسط مهندس ايفل) به منظور نشان دادن قدرت پيشرفت صنعتى اقتصادى فرانسه، که در رديف نمونههاى بزرگ تجارت و صنعت دنيا قرار گرفته بود به جهانيان معرفى شد. |
دومين نمايشگاه بزرگ دنيا در پاريس تشکيل شد. نمايشگاه سال ۱۸۵۵ پاريس، يک تجربه بزرگ در زمينه برگزارى نمايشگاههاى جهانى به شمار مىرفت که بسيارى از مشکلات نمايشگاه ۲۵ سال قبل را فاقد بود. دو سال بعد، لندن در تشکيل يک نمايشگاه بزرگ ديگر پيشقدم شد و چهارمين نمايشگاه بزرگ نيز در سال ۱۸۶۷ در پاريس تشکيل شد. نمايشگاه بعدى يازده سال بعد در مسکو برگزار گرديد و از آن زمان تا امروز آن قدر در گوشه و کنار جهان نمايشگاههاى متعددى در سطح جهانى برگزار گرديده که حساب آن از شمار بيرون رفته است. |
نمايشگاهها در گذرگاه تاريخ، چهره و ماهيت ديگرى پيدا کردهاند، بهطورى که امروز از هر لحاظ نسبت به گذشته بسيار تفاوت مىکنند. در گذشته براى هر نمايشگاه، غرفه و سکوهائى ساخته مىشد و پس از پايان نمايشگاه از بين رفت، در حالى که امروزه از قطعات پيش ساختهاى استفاده مىشود که در هر نمايشگاه برپا و نصب مىشوند و پس از پايان کار هر نمايشگاه باز مىشوند تا در نمايشگاه بعدى مورد استفاده قرار گيرند. |
همچنين در مورد تأمين نور و دکوراسيون داخلى و نوع چراغهاى مورد استفاده در داخل سالنها و غرفهها از گذشته تا به حال تغييرات زيادى روى داده است. تبليغات براى نمايشگاه نيز موضوع ديگرى است که درگذشته مورد نياز نبوده است، زيرا همه مىدانستند که در تاريخ و جاى معينى همه ساله نمايشگاه برپا مىگرد. اما امروزه در نمايشگاهها از انواع وسايل ارتباط جمعى و تهيه پوسترهاى جالب و اعزام نمايندگان و کمک خواستن از نمايندگىهاى بازرگانى کشورها و غيره استفاده مىگردد و تبليغاتى بسيار وسيع و گسترده به عمل مىآيد، تا به اطلاع جهانيان برسد که در نقطهاى از جهان، نمايشگاهى با چنين مشخصاتى برگزار مىگردد. |
پس از جنگ جهانى دوم، صنعت نمايشگاهى چه ازنظر هدفهاى شرکتکنندگان و برگزارکنندگان و چه ازنظر ساختمانى دستخوش تحولات عظيمى گرديد و يکى از بهترين نتايج اين تحولات دادن ميدان به طراحان و هنرمندان براى ارائه ايدهها و تجربياتشان بهصورت غرفههاى پيدايش دگرگونىها در امور نمايشگاهها از طرفى به موارد مذکور محدود نمىشوند و از طرف ديگر اين تغييرات کماکان با سرعت شتابندهاى در ابعاد گوناگون ادامه دارند که همين امر مديريت نمايشگاهى را بهصورت تلفيقى از تخصصهاى گوناگون درآورده است. |
همچنین مشاهده کنید
- برنامهریزی جهت شرکت در نمایشگاه (۴)
- اهداف تشکیل(۲)
- برنامهریزی جهت شرکت در نمایشگاه (۳)
- برنامهریزی جهت شرکت در نمایشگاه
- تعیین بودجه
- غرفه و مدیریت غرفه
- معیارها و نحوه انتخاب نمایشگاه مناسب
- تاریخچه نمایشگاهها
- تاریخچه تشکیل نمایشگاههای بینالمللی
- تاریخچه نمایشگاهها (۳)
- تعریف و انواع نمایشگاه
- برنامهریزی جهت شرکت در نمایشگاه (۲)
- تاریخچه نمایشگاهها (۲)
- اهداف تشکیل
- بازاریابی برای صادرات در نمایشگاه
- تاریخچه نمایشگاهها (۴)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد توماج صالحی جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران سیل هواشناسی پلیس کنکور وزارت بهداشت بیمارستان سلامت زنان سازمان سنجش
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سینما سریال تلویزیون سریال پایتخت قرآن کریم موسیقی رهبر انقلاب فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا سپاهان
هوش مصنوعی نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات رونمایی
سازمان غذا و دارو کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر