جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
کارآیی تبلیغات
هر روز و هر شب در محیط اطرافمان شاهد تبلیغات فراوانی هستیم. رادیو، تلویزیون، بوردهای تبلیغاتی، روزنامهها و...; اما آیا همهء این تبلیغات منجر به فروش میشود؟تحقیقات نشان میدهد درصد زیادی از این تبلیغات نه تنها تاثیری در میزان افزایش فروش نداشته بلکه گاهی باعث کاهش آن میشود.
تبلیغات غلط میتواند عملا میزان فروش یک محصول را کاهش دهد.
جورج هی براون (George Hey Brown) که زمانی رییس تحقیقات بازاریابی در شرکت فورد بود، آگهیهایی را به طور یک در میان در مجلهء ریدرز دایجست (Readers Digest) به چاپ رساند. در پایان سال، کسانی که آگهی را ندیده بودند نسبت به کسانی که دیده بودند اتومبیلهای فورد بیشتری خریداری کردند.
در یک تحقیق دیگر معلوم شد مصرف یک نوشیدنی خاص در میان افرادی که آگهی آن را به یاد داشتند، کمتر از افرادی بود که آن را فراموش کرده بودند. تولیدکنندهء نوشابه میلیونها دلار صرف تبلیغاتی کرده بود که باعث فروش نرفتن آن میشد.
خود نویسندگان و محققان تبلیغات نیز بر این نکته واقفند و فقط مساله این است که نمیدانند کدام تبلیغات باعث فروش میشود.طبق تحقیقات انجام شده بر روی ۷۸ نام تجاری این نتیجه به دست آمد که در حدود ۷۰ درصد تبلیغات انجام شده تاثیر کوتاهمدت بر فروش داشتهاند. از این میان ۴۶ درصد آن هم تاثیر بلندمدت داشتهاند.در حدود ۱۰۰ سال پیش نیز ویلیام هسکث (William Hesketh) گفته بود نیمی از تبلیغات انجام شده به هدر میرود فقط ما نمیدانیم کدام نیمه از آن؟!
در سال ۱۹۹۷ شرکت اپل (APPLE) برنامهء تبلیغاتی راهاندازی کرد که در آن از شخصیتهایی چون آلبرت انیشتین، محمد علی کلی و پابلو پیکاسو استفاده کرده بود و شعار اصلی آن این بود:
«متفاوت بیندیش (Think Different) این تبلیغ در سال ۱۹۹۸ جوایز متعددی از جمله شیر نقرهای فستیوال کن را از آن خود کرد اما بعد از آن طی سه ماه، میزان فروش شرکت به ترتیب شروع به کاهش کرد.
از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ نیز ۸۴ درصد تبلیغاتی که جوایزی را از آن خود کردند شامل مزاح و لطیفه بودهاند و تنها ۲۲ درصد آنها مخاطب را به خرید کالا دعوت میکرد.
متاسفانه از دید بسیاری از نویسندگان تبلیغات، تفریح مهمتر از فروش است. در ادامه پنج دلیل ذکر میشود که باعث عدم موفقیت تبلیغات میشود:
۱) تخصیص بودجهء اشتباه:
بسیاری از شرکتها برای انجام تبلیغات بودجهای تخصیص میدهند اما هیچ نمیدانند این بودجه برای به نتیجه رساندن پروژهء تبلیغاتی کافی است یا نه؟ مثال رایجی در این باره وجود دارد که میگوید رسیدن به هدف در تبلیغات مانند شکار اردک است. فرض کنید به شما مقداری باروت و ساچمه میدهند اما مقدار باروت به حدی نیست تا این ساچمهها را به سطح ارتفاع پرواز اردکها برساند. در نتیجه هر چقدر هم که شلیک کنید چیزی عاید شما نخواهد شد.
۲) شناخت نام کالای شما شرط کافی نیست:
بسیاری از دستاندرکاران تبلیغات میپندارند در صورت شناخت نام کالا یا خدمتشان در اذهان عمومی، راه برای دستیابی به سبد خرید مشتریان باز است.
اما اشتباه بزرگی است که فکر کنیم در صورت مطرح بودن نام شرکت یا کالا هر کس سراغ ما خواهد آمد. همه مک دونالد (McDonalds) رامیشناسند اما همه از آنجا غذا نمیخرند، باید برای جذب مشتری انگیزه ایجاد کرد.
۳) کارکنان خود را آموزش دهید:
فراموش نکنید کارکنان شما و چگونگی برخورد آنها با مشتری، خود تبلیغ بسیار مهمی است. هر حرکت و جملهء آنها برای مشتریان موجود و آینده یک تبلیغ محسوب میشود.
شما میتوانید بهترین تبلیغات را برای شرکت خود انجام دهید اما یک برخورد اشتباه از طرف منشی شما که به تلفن پاسخ میدهد، میتواند تمامی میلیونها تومان رقمی را که برای معرفی شرکت خرج کردهاید، به باد دهد.
۴) اطلاعات لازم را دربارهء مشتری و مخاطب خود جمعآوری کنید:
در حقیقت به دنبال اطلاعاتی باشید که نیازها و خواستههای مصرفکننده و مشتری شمار ا در برداشته باشد.
۵) بازاریابی خود یک سرمایهگذاری است:
تبلیغات باید به سرعت باعث فروش شود. اگر هزینهء تبلیغات را مانند هزینههای دیگری چون آب، برق، تلفن و... میبینید، سخت در اشتباهید. تبلیغات خود یک سرمایهگذاری است که باید برگشت داشته باشد، بنابراین در زمانها و مکانهایی که مخاطب ندارید، تبلیغ نکنید.
منبع : روزنامه سرمایه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی