چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
هشت نکته مهم و حیاتی برای مشاغل کوچک
مسالهء مهمی که هر کسب و کاری با آن سروکار دارد، معرفی خود به صورت مختصر و مفید است. «اثربخشی» یک معرفی خوب و جامع اعم از کتبی، شفاهی، ویدئویی، یا دیجیتالی میتواند به اندازهءاولین ملاقات افراد با یکدیگر مهم باشد و تصویری ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد کند. برقراری یک ارتباط خوب با مخاطب علاوه بر شرایط مساعد منبع ارسال، گیرنده، وسیلهء ارسال و محیط انتقال، به صراحت، روشنی، وضوح، ترتیب، طبقهبندی و جامعیت خود پیام نیز بستگی دارد.
لازم به یادآوری نیست که مطلب کنونی ناظر بر این ویژگی اخیر بوده که برای مشاغل کوچک به معرفی کسب و کار و محصولات و شرحی در مورد مدیران کفایت میکند. هر کسب و کار باید این هشت نکته را آماده در دست داشته باشد و در هر نقطهء تماس با مشتریان بالقوه، از آنها جهت معرفی خود، استفاده کند. جای تعجب است اگر در شرایطی که مشتریان به اندازهء کافی در مورد شما نمیدانند از آنان توقع داشته باشید تا شما را انتخاب کنند پس همین امروز نسبت به تهیهءاین مطالب در هر قالبی که مناسب میدانید اقدام کنید.
۱) شرح مختصری از کسب و کار: مردم اعم از مشتریان، تامینکنندگان، کارکنان، خبرنگاران و تمامی کسانی که ممکن است به نحوی بخواهند راجع به هویت شرکت یا کسب و کار چیزی بدانند، باید در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را دریافت کنند، بنابراین چنین شرحی باید دارای مطالبی با عناوین زیر باشد:
ـ تاریخ تاسیس کسب و کار.
ـ محل دفتر مرکزی و دفاتر یا نمایندگیها.
ـ نام و شرح مختصری از موسس و مدیران ارشد و سوابق آنها.
ـ شماره تلفنها و دیگر وسایل تماس.
ـ بیانیهء ماموریت مختصر.
۲) معرفی محصولات: برای هر یک از محصولات یا خدمات خود باید متنی شامل موارد زیر را آماده داشته باشید:
ـ کاری که محصول انجام میدهد.
ـ ویژگیهای متمایز و منحصر به فرد.
ـ مقایسه با محصولات مشابه در بازار.
ـ سطح کیفیت محصول.
ـ تعهداتی که برای عملکرد صحیح و سالم محصول وجود دارد (ضمانت، خدمات، و...)
ـ قیمت
۳) شرح حال مختصری از بنیانگذاران و مدیران ارشد: باید شرح حال مختصر و مفیدی در مورد هر یک از بنیانگذاران و نیز اعضای هیات مدیره را آماده داشته باشید. این شرح حال یا بیوگرافی میتواند موارد زیر را شامل شود:
ـ تحصیلات و دورههای غیرآکادمیک.
ـ تجربیات مرتبط.
ـ موفقیتها و افتخارات.
ـ فعالیتهای گروهی و ویژگیهای کارهای گروهی انجام شده.
۴) بیانیهء ماموریت: یک بیانیهء ماموریت میتواند در کارکنان ایجاد انگیزه کند و آنان را در مورد فعالیت و اهداف مجموعه راهنمایی کند. این بیانیه زمینهء اصلی فعالیت و چشماندازهای آتی را اعلام میکند و به این ترتیب میتواند شرایط بروز ظهور خلاقیتها و ایدههای جدید را در کارکنان فراهم آورد. شما حتی میتوانید این بیانیهء ماموریت را به سرمایهگذاری بالقوه، وامدهندگان و یا رسانهها اعلام کنید و به این وسیله منشور شغلی خود را به دیگران ابراز و آنان را به وضوح در مورد فعالیت خود آگاه کنید.
۵) تاریخچهء کسب و کار: علاوه بر «شرح مختصری از کسب و کار» (موضوع بند یک) که اصولا فهرستی از واقعیتها را در مورد شغلشان بازگو میکند، اکنون باید در یک پاراگراف امکانات و شرایط را در بدو تاسیس و راهاندازی، همچنین اشارههای مختصری به مسیر رشد طی شده و تواناییهای فعلی ارایه کنید.
۶) فهرستی از مشتریان سرشناس و طرفهای مهم کاری: ارایهء فهرستی از مشتریان، طرفهای کاری در زنجیرهء تامین و یا زنجیرهء توزیع که برای عموم شناخته شده هستند نظیر شرکتها، موسسات و برندهای معتبر میتواند برای مشتریان بالقوه و نیز جذب سرمایهگذار مفید واقع شود.
۷) رپورتاژ آگهی در جراید و یا رسانههای صوتی و تصویری: هنگام افتتاح کسب و کار و یا معرفی محصول جدید، در نظر داشته باشید که چاپ رپورتاژ آگهی در روزنامهها و نشریات و یا ارایهء آن به صورت صوتی و تصویری در رسانههای مرتبط با توجه به نکتهء اشاره شده در ابتدای این مقاله یعنی رعایت نکات الزامی برای به حداکثر رسانیدن اثر بخشی ارتباط با مخاطب، فرصت خوبی برای شناساندن کسب و کارتان به مردم است. این شیوه به هنگام شرکت در نمایشگاههای مختلف نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. رپورتاژ آگهی شما باید مطالب زیر را شامل شود:
ـ دارای آرم مجموعهء شما باشد.
ـ مقدمهای در مورد نقش صنفی و صنعتی کسب و کارتان در حیطهء کلان اقتصاد جهانی و یا ملی.
ـ تاریخچهء کسب و کار (بند۵)
ـ شرح مختصری از کسب و کار (بند یک)
ـ معرفی محصولات (بند۲)
ـ مقالات و یا خبرهایی که در رسانهها و از قول شخصیتهای گوناگون سیاسی، اجتماعی و علمی- فرهنگی، راجع به کسب و کار شما مطرح شده است.
در نظر داشته باشید انباشته کردن مطالب ممکن است موجب شود ناخودآگاه به چاپ و آگهی مطالب قدیمی و ناکارآمد بپردازید. بنابراین بهتر است هر کدام از این مطالب را در یک فایل رایانهای نگهداری کنید تا به هنگام نیاز برای دور جدیدی از رپورتاژ آگهی، آنها را به روز کرده و اقدام کنید.
۸) بریده اخبار: کسی را مسوول جمعآوری و بایگانی عنوانبندی شده بریدههای روزنامه و جراید و یا جمعآوری اخبار مربوط به کسب و کار خود بکنید. آنها را به صورت دورهای (روزانه یا هفتهای) مرور کنید و آن را برای تهیهء مرجع (رفرانس) و ارایه به دیگران استفاده کنید.
همین چند اقدام میتواند به افزایش اثربخشی شیوهء معرفی شما به دیگران که در فرصتهایی نادر فراهم میآید منتهی شود. فراموش نکنید اولین برخورد همیشه تعیینکنندهء مکان و موقعیت شما در اذهان مخاطبانتان خواهد بود، پس آن را مهم شمارید و نسبت به پربار کردن آن حساسیت داشته باشید.
محمد سالاری
منبع : روزنامه سرمایه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم ایران معلمان رهبر انقلاب نیکا شاکرمی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی مجلس بابک زنجانی حجاب شورای نگهبان شهید مطهری
تهران هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس علیرضا زاکانی آموزش و پرورش قوه قضاییه بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار ایران خودرو دولت قیمت طلا بانک مرکزی سایپا بازار خودرو کارگران تورم
فضای مجازی تلویزیون رادیو سریال سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم تئاتر موسیقی نون خ
دانش بنیان مکزیک
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین آمریکا غزه جنگ غزه نوار غزه روسیه چین حماس عربستان اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس تراکتور رئال مادرید بایرن مونیخ سپاهان لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال لیگ برتر بازی باشگاه پرسپولیس
همراه اول وزیر ارتباطات دبی پهپاد تبلیغات اپل ناسا نخبگان گوگل ماه
کبد چرب میوه دیابت کاهش وزن ویتامین بیماری قلبی مسمومیت خواب قهوه طول عمر