پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
سینمای جهان سوم
در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و حاشیهای اقیانوس آرام، که در سی و پنج سال گذشته جهان سوم خوانده شدند، فرهنگ سینمائی بهتدریج رشد کرد. در اواسط دههٔ ۱۹۷۰ سینمای جهان سوم در سطحی گسترده بهعنوان مهمترین و نوآورترین عرصهٔ فیلمسازی معاصر ارزیابی شد، عرصهای که از نظر تاریخی اهمیتی همپای نئورئالیسم ایتالیا و موج نوی فرانسه داشت. این ارزیابی حوزهٔ گستردهٔ تولیدات سینمائی در سه قاره را شامل میشود که غالباً تاریخ درازی از استمثار و سلطهٔ استعمار توسط قدرتهای غرب را پشت سر گذاشتهاند، و البته در دو دههٔ اخیر موفق شدهاند از قرنها عقبماندگی سرفراز بیرون آیند، و همین مبارزات رهائیبخش آنها زمینهٔ پیدایش هیجانانگیزترین خلاقیتها را فراهم آورده است. |
به رغم تنوع فرهنگی و سیاسی کشورهای جهان سوم، سینمای آنها چند ویژگی مشترک دارد، که میتوان این ویژگیها را همچون بخشی از یک نهضت جهانی سینما شناخت: نخست آنکه فیلمسازان جهان سوم به سینما همچون وسیلهای سرگرمکننده و رفاهی، و تولیدی سودآور نگاه نمیکنند، بلکه آن را همچون ابزاری نیرومند و تأثیرگذار بر جمع، و نیز وسیلهای برای تحکیم ارزشهای فرهنگی و ارتقاء سطح آگاهی بهکار میگیرند. دوم، فیلمسازان جهان سوم غالباً، و نه همیشه، از طریق تولیدهای مستقل، خارج از حوزهٔ صنعت تثبیتشدهٔ کشورهای خود (و معمولاً وابسته به غرب) عمل میکنند. به این دلیل سینمای جهان سوم به خاطر استفاده از شیوههای غیرسنتی یا نامتعارف، از جمله تولیدهای مشترک، تولیدهای مخفیانه یا 'زیرزمینی' فیلمبرداری از عملیات چریکی در مکان واقعی، و سرمایهگذاری فراملیتی غیرغربی، سینمای متمایزی است. سوم، و مهمتر از همه زیبائیشناسی این سینما است - سینمای جهان سوم شیوهٔ قراردادی روایت هالیوودی و کشورهای غربی دیگر، و در حقیقت زبان سنتی سینمای حاکم را رد میکند تا محدودههای ساختاری فیلم را گسترش دهد و به تماشاگرانش راه تازهای برای دیدن واقعیت سیاسی و اجتماعی خود نشان دهد، هدف نهائی این فرآیند آن است تا قالبهای بومی فرهنگ ملی خود را، که سالها بهواسطهٔ تحمیل ارزشهای غرب درحال فراموشی بود، فرا بخواند. چنانکه فیلمسازان مبارزه آرژانتینی، فرناندو سُلاناس و اُکتاویو جِتینو - ساعت داغ کردن (۱۹۶۸) - گفتهاند، [کار آنها] ساختن 'سینمای سومش است، سینمائی فراتر از سنتروائی هالیوودی ( 'سینمای اول' ) یا سینمای مؤلف مآبِ بیان شخصی ( 'سینمای دوم' ). دستاندرکاران سینمای سوم دو نوع سینما را مقابل هم قرار دادند: |
سینمای کاراکتر در مقابل سینمای درونمایه، سینمای اشخاص در مقابل سینمای تودهها، سینمای مؤلفان در مقابل سینمای گروههای عملکنند؛ سینمای نواستعماری تحریف اطلاعات با سینمای اطلاعرسان؛ واقعیتگریز در مقابل حقیقتجو؛ انفعال در مقابل اعتراض. این سینما در مقابل سینمای صنعتی شده یک سینمای مبارز قرار میدهد؛ در مقابل فیلمهای نمایشی و پرزرق و برق فیلمهای پُرکُنش یا اکشن؛ در مقابل سینمای تخریب، سینمای مشتمل بر تخریب و سازندگی؛ در مقابل سینمای که توسط و برای انسانهای کهنه ساخته میشوند، سینمائی را قرار میدهد که برای نوع تازهای از انسان ساخته میشود، انسانی که هر یک از ما امکان دستیابی با آن را داریم [تأکید از نویسندگان]. |
همچنین مشاهده کنید
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۵)
- رنسانس اروپائی: شرق
- هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
- پیدایش صدا و رنگ
- سینمای اروپا در دههی ۱۹۳۰
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۳)
- سینمای صامت شوروی (۱۹۱۷ - ۱۹۳۱)
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۴)
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما
- هالیوود در دهه ۱۹۲۰
- اُرسُن وِلز
- سینمای جنگ و پس از جنگ ایتالیا و ایالات متحد، ۱۹۵۱-۱۹۴۰
- سینمای جهان سوم
- پیدایش صدا و رنگ (۲)
- اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
- موج نوی فرانسه و پیشزمینه بومی آن
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۳)
- خاستگاهها
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۲)
- گسترش سینما در جهان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس قوه قضاییه پلیس راهور زلزله شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی عفاف و حجاب تلویزیون فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر تراکتور لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول واکسن تبلیغات ناسا عیسی زارع پور
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه