پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
سینمای جهان سوم
در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و حاشیهای اقیانوس آرام، که در سی و پنج سال گذشته جهان سوم خوانده شدند، فرهنگ سینمائی بهتدریج رشد کرد. در اواسط دههٔ ۱۹۷۰ سینمای جهان سوم در سطحی گسترده بهعنوان مهمترین و نوآورترین عرصهٔ فیلمسازی معاصر ارزیابی شد، عرصهای که از نظر تاریخی اهمیتی همپای نئورئالیسم ایتالیا و موج نوی فرانسه داشت. این ارزیابی حوزهٔ گستردهٔ تولیدات سینمائی در سه قاره را شامل میشود که غالباً تاریخ درازی از استمثار و سلطهٔ استعمار توسط قدرتهای غرب را پشت سر گذاشتهاند، و البته در دو دههٔ اخیر موفق شدهاند از قرنها عقبماندگی سرفراز بیرون آیند، و همین مبارزات رهائیبخش آنها زمینهٔ پیدایش هیجانانگیزترین خلاقیتها را فراهم آورده است. |
به رغم تنوع فرهنگی و سیاسی کشورهای جهان سوم، سینمای آنها چند ویژگی مشترک دارد، که میتوان این ویژگیها را همچون بخشی از یک نهضت جهانی سینما شناخت: نخست آنکه فیلمسازان جهان سوم به سینما همچون وسیلهای سرگرمکننده و رفاهی، و تولیدی سودآور نگاه نمیکنند، بلکه آن را همچون ابزاری نیرومند و تأثیرگذار بر جمع، و نیز وسیلهای برای تحکیم ارزشهای فرهنگی و ارتقاء سطح آگاهی بهکار میگیرند. دوم، فیلمسازان جهان سوم غالباً، و نه همیشه، از طریق تولیدهای مستقل، خارج از حوزهٔ صنعت تثبیتشدهٔ کشورهای خود (و معمولاً وابسته به غرب) عمل میکنند. به این دلیل سینمای جهان سوم به خاطر استفاده از شیوههای غیرسنتی یا نامتعارف، از جمله تولیدهای مشترک، تولیدهای مخفیانه یا 'زیرزمینی' فیلمبرداری از عملیات چریکی در مکان واقعی، و سرمایهگذاری فراملیتی غیرغربی، سینمای متمایزی است. سوم، و مهمتر از همه زیبائیشناسی این سینما است - سینمای جهان سوم شیوهٔ قراردادی روایت هالیوودی و کشورهای غربی دیگر، و در حقیقت زبان سنتی سینمای حاکم را رد میکند تا محدودههای ساختاری فیلم را گسترش دهد و به تماشاگرانش راه تازهای برای دیدن واقعیت سیاسی و اجتماعی خود نشان دهد، هدف نهائی این فرآیند آن است تا قالبهای بومی فرهنگ ملی خود را، که سالها بهواسطهٔ تحمیل ارزشهای غرب درحال فراموشی بود، فرا بخواند. چنانکه فیلمسازان مبارزه آرژانتینی، فرناندو سُلاناس و اُکتاویو جِتینو - ساعت داغ کردن (۱۹۶۸) - گفتهاند، [کار آنها] ساختن 'سینمای سومش است، سینمائی فراتر از سنتروائی هالیوودی ( 'سینمای اول' ) یا سینمای مؤلف مآبِ بیان شخصی ( 'سینمای دوم' ). دستاندرکاران سینمای سوم دو نوع سینما را مقابل هم قرار دادند: |
سینمای کاراکتر در مقابل سینمای درونمایه، سینمای اشخاص در مقابل سینمای تودهها، سینمای مؤلفان در مقابل سینمای گروههای عملکنند؛ سینمای نواستعماری تحریف اطلاعات با سینمای اطلاعرسان؛ واقعیتگریز در مقابل حقیقتجو؛ انفعال در مقابل اعتراض. این سینما در مقابل سینمای صنعتی شده یک سینمای مبارز قرار میدهد؛ در مقابل فیلمهای نمایشی و پرزرق و برق فیلمهای پُرکُنش یا اکشن؛ در مقابل سینمای تخریب، سینمای مشتمل بر تخریب و سازندگی؛ در مقابل سینمای که توسط و برای انسانهای کهنه ساخته میشوند، سینمائی را قرار میدهد که برای نوع تازهای از انسان ساخته میشود، انسانی که هر یک از ما امکان دستیابی با آن را داریم [تأکید از نویسندگان]. |
همچنین مشاهده کنید
- هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲
- پیدایش صدا و رنگ (۳)
- سینمای جنگ و پس از جنگ ایتالیا و ایالات متحد، ۱۹۵۱-۱۹۴۰
- اُرسُن وِلز
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۳)
- هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹
- رنسانس اروپائی: شرق
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۲)
- خاستگاهها
- رنسانس اروپائی: غرب
- نسیمی از شرق: ژاپن ، هند و چین
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۵)
- سینمای اروپا در دههی ۱۹۳۰
- اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۵)
- پیدایش صدا و رنگ (۲)
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۴)
- هالیوود در دهه ۱۹۲۰
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست