پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
دستگاههای موسیقی ایران
در تاريخ موسيقى ايرانى دو نظام مختلف بچشم مىخورد. يکى نظام ادوارى است که در آن همهٔ آهنگها و بطورکلى موسيقى ايرانى را شامل مجموعههايى بنام ادوار مىدانستند و براى آنها قواعد و ساختار ويژهاى قائل بودند و ديگرى نظام دستگاهى است که بعد از نظام ادوارى بنيان گرفته و در هفت گروه بنام دستگاه قرار دارد. |
نظام ادوارى ظاهراً تا سدهٔ ۱۳ هجرى (۱۹ ميلادي) استمرار يافته و سپس جاى خود را به نظام دستگاهى داده است. نظام ادوارى نظامى بود علمى و منطقى که زيرساز هنرى استوارى داشت و معلوم نيست چه دليل و انگيزهاى موجب تغيير آن شده است. بهترين و کاملترين اثرى که مىتواند نظام ادوارى را توجيه و تفسير کند، کتابالادوار صفىالدين ارموى است. |
دستگاه ايرانى هم رديف راگاى هندى يا مقام در موسيقى ترکى - عربى است و در غرب به مُد ترجمه مىشود؛ اما هيچيک از آنها مفهوم درست يک دستگاه را نمىرساند. شرايط زندگى در دوران معاصر، اجراهاى کوتاهتر و مختصرتر را اقتضا مىکند. و اجراهاى دراز مدتى که در گذشته از خواننده و نوازنده، انتظار مىرفت وجود ندارد. لذا دستگاههاى مطوّل قرن نوزده بهتدريج مختصرتر عرضه مىشوند. |
نخستين کتابى که در آن نظام دستگاهى به تصريح ديده مىشود، بحورالالحان فرصت شيرازى تأليف محمد نصير حسينى ملقب به فرصتهالدوله است که در سال ۱۳۳۹ هـ . ق درگذشته است. |
تغيير نظام ادوارى به نظام دستگاهى در موسيقى ايرانى بايد در فاصلهٔ سالهاى ۱۲۷۸ تا ۱۳۲۲ يا بهعبارت ديگر در اواخر سدهٔ سيزدهم تا حدود نيمهٔ سدهٔ چهاردهم هجرى صورت گرفته باشد. اين دوره مطابق است با دوران اخير قاجاريه، ناصرالدينشاه تا محمدعلى شاه. |
تکوين يا بينانگذارى رديف هفت دستگاه موسيقى ايرانى را به خاندان علىاکبر فراهانى معروف به خاندان هنر نسبت دادهاند. از آخرين افراد اين خاندان برادران شهنازى هستند که هر دو از نوازندگان طراز اول تار بهشمار مىرفتهاند. |
موسيقى سنتى ايران از تعدادى ملودى بنام 'گوشه' تشکيل شده که هر يک بازگوکنندهٔ حالات خاصى است. گوشهەا بر مبناى همگونى و اشتراک حالات متوالى نتهايشان به مجموعههايى دستهبندى مىشوند که به آنها دستگاه مىگويند. دستگاه به آوازى مىگويند که طرز بستن درجات گام و فواصل جزء آن به گام ديگرى شبيه نباشد. |
هفت دستگاه موسيقى ايرانى عبارتند از: شور - همايون - چهارگاه - سهگاه - ماهور - نوا - راست پنجگاه. |
در مورد ترتيب دستگاهها نظرات متفاوتى وجود دارد. اما اگر بخواهيم دستگاهها را از جهت اهميت ان طبقهبنديى کنيم، ترتيب زير بهنظر صحيح مىرسد: |
- شور |
- همايون |
- ماهور |
- چهارگاه |
- سهگاه |
- راست پنجگاه |
- نوا |
در ميان اين دستگاهها بعضى داراى گوشههاى مفصل و زيادند و لذا اين دستگاهها به بخشهاى کوچکترى تقسيم مىشوند که آنها را نغمه گويند. گوشهها معمولاً از چند نُت تجاوز نمىکنند و داراى تقسيمات جزء نيستند. اگر موسيقى ايران را مملکتى فرض کنيم، دستگاه را به استان، نغمه را شهر و گوشه را به خانه مىتوان تعبير کرد. |
در ميان دستگاههاى موسيقى ايرانى شور از همه بزرگتر است. مهمترين راه تشخيص دستگاهها و آوازهاى موسيقى ايرانى و لذت بردن از آنها، آموزش طولاني، علمى و حرفهاى اين نوع موسيقى است. تمرينات مکرر و اجراهاى گوناگون نيز به اين امر کمک مىکند. در اين صورت با شنيدن بخش کوتاهى از هر قطعه نوع دستگاه و يا گوشه آن مشخص خواهد بود. |
همچنين ياد گرفتن ترانهها و تصنيفهاى متوالى که در دستگاه و آوازهاى مختلف نوشته شده، راه ديگر تشخيص موسيقى ايرانى است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس قوه قضاییه پلیس راهور زلزله شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی عفاف و حجاب تلویزیون فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر تراکتور لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول واکسن تبلیغات ناسا عیسی زارع پور
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه