جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
چرا آمریکا به تکامل باور ندارد
انسان ها، همان طور كه می شناسیم شان، از گونه های ابتدایی تر جانوران پیدایش یافته اند: درست است یا نادرست این پرسش ساده آمریكا را چند بخش می كند، با نسبت رو به رشدی كه فكر می كنند ما از نیایی انسان نما پدید نیامده ایم. تحقیقی در ۳۲ كشور اروپایی به همراه آمریكا و ژاپن نشان داد تنها در تركیه كمتر از آمریكا تكامل را به عنوان یك واقعیت پذیرفته اند.
به گفته «جان میلر» از دانشگاه میشیگان و سرپرست گروه تحقیق، بنیادگرایی مذهبی، سیاست های آموزشی علمی در انكار تكامل در آمریكا اثرگذارند. «آمریكا تنها كشوری است كه در آن تدریس تكامل سیاسی شده است.»
گزارش «میلر» برداشتی هولناك برای پیروان نظریه تكاملی است. حتی اگر آمریكایی های میانسال طی این ۲۰ سالی كه از شروع تحقیق «میلر» گذشته آموزش بیشتری را از سر گذرانده باشند، درصد افرادی كه ایده تكامل را می پذیرند از ۴۵ درصد در سال ۱۹۸۵ به ۴۰ درصد در ۲۰۰۵ رسیده است. این به رغم پیشرفت های گسترده ژنتیك، از جمله توالی ژنتیكی است كه نشان می دهد ژنوم انسان با شمپانزه ها و موش ها اشتراك زیادی دارد. «به نظر می رسد در راه درستی قرار نگرفته ایم.»
بنابه یافته «اوژنه اسكات» از «مركز ملی آموزش علمی» در اوكلند، درصد بزرگسالانی كه آشكارا تكامل را رد كرده اند از ۴۸ به ۳۹ درصد كاهش یافته است. در این میان آمریكایی هایی كه دریاره تكامل مردد بودند از ۷ درصد در سال ۸۵ به ۲۱ درصد در سال گذشته افزایش یافت. اسكات می گوید: «این گروهی است كه می توان به آنها دست یافت.»
مخالف اصلی تكامل بنیادگرایی مسیحی است كه در آمریكا شایع تر از اروپا است. درحالی كه كاتولیك ها، پروتستان های اروپایی و جریان اصلی معروف به پروتستان های آمریكا روایت انجیلی آفرینش را به عنوان یك استعاره فرض می گیرند، بنیادگرایان انجیل را به طور تحت اللفظی تعبیر می كنند و باور دارند زمین و انسان ها تنها ۶ هزار سال پیش آفریده شده اند.
طعنه آمیز اینكه جدایی بین دولت و كلیسا كه در قانون اساسی آمریكا تصویب شده منجر به این كشمكش شده است. در مدارس كاتولیك می توان تكامل و نسخه صریح انجیلی درباره پیدایش انسان را تدریس كرد. دادگاهی كه تدریس خلقت باوری را در مدارس عمومی ممنوع می كند، منظورش آن است كه مردم تنها باید تكامل بخوانند كه همین بنیادگرایان را خشمگین می كند و درگیری های محلی بر سر تكامل شكل می گیرد. این درگیری ها به این خاطر رخ می دهند كه آمریكا برنامه آموزشی سراسری به شكل رایج در كشورهای اروپایی ندارد. با این حال اجرای طرح No Child Left Behind هیچ كودكی از قلم نیفتد بوش، استانداردهایی برای تدریس علمی ایجاد می كند و درگیری های مربوط به چگونگی آن اكنون در سطح دولت گسترش یافته است.
به گمان «میلر» ژنتیك باید بیشتر در برنامه درسی گنجانده شود تا ایده تكامل را تقویت كند. بزرگسالان آمریكایی دور از دسترس ترند، نزدیك به دو سوم آنها مخالف آن هستند كه بیش از نیمی از ژن های ما با شمپانزه ها مشترك است. واكنش این مردم چیست اگر بدانند ۹۹ درصد ژن های انسان و شمپانزه مشترك است
جف هچ
ترجمه: الهیار امیری
منبع : روزنامه شرق
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم دولت توماج صالحی سریلانکا سیدابراهیم رئیسی پاکستان کارگران مجلس شورای اسلامی
کنکور تهران سیل آتش سوزی هواشناسی سازمان سنجش پلیس زنان سلامت شهرداری تهران اصفهان فراجا
قیمت خودرو خودرو قیمت طلا دلار بازار خودرو مسکن قیمت دلار ارز بانک مرکزی ایران خودرو تورم قیمت
موسیقی رهبر انقلاب خانواده فیلم تلویزیون ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
غزه آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی جام حذفی سردار آزمون بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور
هوش مصنوعی ناسا رونمایی بنیاد ملی نخبگان گوگل تیک تاک فیلترینگ
دندانپزشکی مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه