شنبه, ۱۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 8 June, 2024
مجله ویستا
روابط عمومی، هنر هشتم
برای ایجاد و گسترش تفاهم و اعتماد سازی بین سازمان متبوعه و مخاطبان درون و برون آن فعالیت می کند. روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر و برای توفیق در آن می بایست از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده همراه با توجه ویژه به امر تحقیق و پژوهش برای استقرار و کسب تفاهم متقابل غافل نبودبرای ایجاد و گسترش تفاهم و اعتماد سازی بین سازمان متبوعه و مخاطبان درون و برونآن فعالیت می کند. روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر و برای توفیق در آنمی بایست از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده همراه با توجهویژه به امر تحقیق و پژوهش برای استقرار و کسب تفاهم متقابل غافل نبود. از این رولازم است هر روابط عمومی در حوزه فعالیت خود با تحلیل وضعیت موجود، نقاط قوت و ضعف،فرصت ها و محدودیت ها را بررسی و ترسیم کرده و برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شدهخود تلاش کند.
روابط عمومی فعالیتی است ممتد ، مداوم و طرحریزی شده که از طریقآن ، افراد و سازمانها میکوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکاردارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفکر ،قلب تپنده ، دست اجراء ، پای پیشرفت ، گوش شنوا ، چشم بینا و زبان گویای سازمانمدیریت آن را ایفا میکند. فعالیتی که روابط عمومی انجام میدهد در یک کلمه«ارتباط» از دیدگاه نظری «علم» از جنبه عملی و اجرایی خود «فن» و از جنبه خلاقانه وزیبایی شناختی «هنر» است و آیینه تمام نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقالاطلاعات است. روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار ، بانک اطلاعات ، مغز متفکر سازمانو پل ارتباطی آن با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات وعادات و سلایق متفاوت است و باید خصلتهایی چون قانون مداری ، نظم ، شجاعت ، ابرازعقیده ، تحمل شنیدن آرای مخالفان ، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقترشد و توسعه نماید.و روابط عمومی یک رفتار مدیریتی است برای کسب تفاهم با گروههایمخاطب برای ایجاد نگرش مشترک، اعتماد سازی وتحقق روابط حسنه که عالی ترین تجلیزندگی اجتماعی هم هست.
در روابط عمومی ما دست به یک کار ارتباطی می زنیم و سعیمی کنیم با استفاده از این ارتباط پیامی را منتقل کنیم، یا ایده ای را گسترش دهیم واین کار را با استفاده از فنون و تکنیک های روابط عمومی انجام می دهیم که از جملهاین تکنیک ها می توان به فعالیت های انتشاراتی و یا ارتباطات رسانه ای با جراید وصداو سیما، تولید خبر و اطلاع رسانی و یا انجام تبلیغات محیطی مثل استفاده از تابلوهای تبلیغاتی داخل شهر، نمایشگاه و غیره اشاره کرد.
● مهمترین وظایف روابط عمومی
مهم ترین وظیفه و رسالت هر روابط عمومی آن است که با مدیریت نظام ارتباطیسازمان متبوعه اش، امر اطلاع رسانی و اطلاع یابی را تحقق بخشد به این معنا که بابرقراری ارتباط دو سویه و تعاملی هدفمند و مستمر، در حوزه فعالیت خویش، اقدام بهانجام تازه ترین پژوهش ها در خصوص مخاطب شناسی، نیازسنجی و نظرسنجی کرده و بابرنامه ریزی های سنجیده در جهت نفوذ و اقناع افکار عمومی و نهادینه کردن مشتریمداری در آن سازمان حرکت کند.
روابط عمومی می بایست با مشتری صادقانه تبادلاطلاعات کرده و به او بگوید توانایی سازمان متبوعه اش در این حد است و نه بیشتر ودر عین حال تمام توان خود را در جهت بهبود ارایه خدمات به کار گرفته است و اینموضوع را با توجه به گذشت زمان در آینده اثبات کند تا جریان اعتماد سازی اتفاقبیفتد.
روابط عمومی ها با افکار عمومی، یعنی نماینده بخش بزرگی از جامعه روبهرو هستند که باید تلاش کنند تا از طریق کاربرد روش های علمی و رعایت اصول اخلاقی درآن نفوذ کنند. پس لازم است گرایش ها، نگرش ها، فرهنگ، سطح تحصیلات، مشاغل، روحیات،هنجارها و ارزش های محلی و منطقه ای را بررسی و شناسایی کرده و برای چگونگی ارتباطو تعامل دوسویه برای رسیدن به نفع طرفین برنامه ریزی و اقدام کنند.
▪ و مهمترینوظایف هر روابط عمومی عبارت است از جمعآوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط بهفعالیتها ، اقدامات ، طرحها و برنامههای سازمان بهمنظور تنظیم گزارش ، خبر وسیاستهای خبری و تبلیغاتی و اجرای طرحهای ارتباطی و انتشاراتی و آماده نمودن اذهانعمومی با توجه به خط مشی کلی سازمان از طریق :
▪ شرکت در جلسات مهم هیأت امنا
▪ شورای معاونان و جلسات سیاستگذاری در سطح مدیران و معاونان رده اول سازمان
▪ ارتباط مستقیم و مستمر با مسؤلان
▪ شرکت در گردهمایی ها
▪ حضور درسفرهای داخلی و خارجی
▪ دریافت گزارش فعالیتها ، طرحها و برنامههای واحدهایمختلف سازمان ، صورتجلسات شوراها و مکاتباتی که ارزش اطلاعرسانی دارند.
▪ جمعآوری هر گونه اخبار اطلاعات مورد نیاز به روشهای تلفنی ، شفاهی ، مکاتبهاییارانهای
▪ ارتباط مستقیم با مردم ، جراید ، خبرگزاریها ، رسانههای گروهیداخلی و خارجی .
▪ بررسی مطالب مطروح در رسانههای گروهی و مجامع عمومی درارتباط با فعالیتهای مستقیم و غیرمستقیم سازمان بهمنظور اطلاعرسانی ، انعکاس وپاسخگویی در صورت لزوم
▪ برقراری ارتباط با روابط عمومی سازمانهای دیگر ونهادهای دولتی برحسب ضرورت از طریق بهکارگیری ابزار ارتباطی مناسب
▪ حضور درمراکز قانون گذاری و سیاست گذاری در سطوح ملی و ارتباط با نمایندگان مردم وسیاستگذاران پیرامون وظایف و عملکرد سازمان
▪ بررسی دیدگاهها و سنجش افکارعمومی مردم ، مخاطبان و خدمات گیرندگان در چهارچوب وظایف و در قالب طرحهای تحقیقاتیو ارائه نتایج حاصل به مسئولان سازمان بهمنظور اتخاذ روشهای اجرایی مطلوب و تدوینطرحها و برنامههای اجرایی و ارتباطی مناسب
▪ دریافت یا خرید کتب نشریات ،نوارهای صوتی و تصویری و اطلاعات و لوح ها و نرمافزارهای رایانهای و دیگر اطلاعات، اسناد و مدارک مورد نیاز ایجاد و اداره کتابخانه و آرشیو اطلاعاتی ، مطبوعاتی ،سمعی و بصری و رایانهای مرجع در ارتباط با فعالیتهای سازمان و روابط عمومی باروشهای پیشرفته بهمنظور کاربردهای ارتباطی و استفاده همکاران سازمان
▪ پیگیریانجام به موقع وعده های مسؤولان سازمان بهمنظور انعکاس نتایج حاصل
▪ فراهمآوردن حسن ارتباط متقابل میان مردم و مسئولان سازمان از طریق برگزاری ملاقات عمومی، مصاحبه با رسانههای گروهی ، برپایی سخنرانیها - ترتیب سفرها ، بازدیدها وملاقاتها
▪ پشتیبانی ، تحلیل و توجیه ارتباطی طرحها و برنامههای اجرایی سازمانبهمنظور روشن شدن اذهان عمومی.
▪ انعکاس فعالیتها ، برنامهها و طرحهای سازمانبه مردم ، دولت و نهادها و سازمانهای داخل و خارج کشور از طریق :
۱) سخنگویسازمان
۲) تهیه و تدوین اخبار بیانیهها اطلاعیهها آگهیها و پیامهای سازمان
۳) ترتیب نشر و انعکاس آن در رسانههای گروهی
۴)انتشار نشریه ادواری داخلیو چهارچوب قوانین مصوب
۵)انتشار نشریات ادواری و غیر ادواری برای عموم مخاطبان
۶) تهیه عکس اسلاید فیلم تیزر گزارش ، گزارش آگهی نوارهای صوتی و دیگرفعالیتهای سمعی و بصری و نوشتاری و رایانهای از فعالیتهای سازمان آرشیو آنها وانعکاس و پخش آنها از طریق رسانههای گروهی .
۷) انتشار عملکرد سازمان وواحدهای مختلف آن در چارچوب قوانین مصوب
۸) برپایی نمایشگاههای گوناگون و شرکتدر نمایشگاههای مرتبط
۹) طراحی و اجرای فعالیتهای ارتباطی و تبلیغی کلان سازمان
▪ ایجاد حسن رابطه و جلب مشارکت بین کارکنان و مسئولان سازمان در ستاد ،واحدهای تحت پوشش و مراکز استانها از طریق :
۱)برقراری جلسات داخلی و ایجادنظام پیشنهادها و انتقادها و انعکاس پیشنهادها و انتقادهای کارکنان به مسئولان
۲) ایجاد وحدت رویه و نظارت بر حسن اجرای امور انتشاراتی ، تبلیغاتی و ارتباطیسازمان
۳) طراحی سازمان و شرح وظایف روابط عمومی برای بخشها و مؤسسات و واحدهایمختلف تحت پوشش سازمان و اصلاح و ارتقای سطح روابط عمومی های موجود
۴) اجرایامور نگارشی و هنری در زمینههای تبلیغاتی و انتشاراتی ستاد و سازمان مرکزی
۵) اجرا و ارائه خدمات و برنامههای فرهنگی تبلیغی و هنری در قالبهای گوناگون بههمکاران
۶) مطالعه ، بررسی - ارزیابی برنامهریزی و تجهیز مستمر روابط عمومی وفعالیتهای آن بهمنظور ارتقای کیفیت و بهینه سازی فعالیتهای تبلیغاتی ، انتشاراتی وارتباطی براساس روشهای پیشرفته و به روز آموزش مستمر همکاران روابط عمومی و نیزتشکیل دورههایا نشستهای توجیهی کوتاه مدت برای مدیران و کارکنان سازمان در زمینهروابط عمومی و ارتباطات و ارائه مشاوره و ارشاد واحدهای سازمان در این زمینهها.
۷) مشارکت و برنامهریزی جهت برگزاری سمینارها ، کنفرانسها، نمایشگاهها وکمیتههای بازرگانی ، صنعتی ، تبلیغاتی ، فرهنگی ، هنری و فنی سازمان
۸)عقدقرارداد ، مجریان طرحهای روابط عمومی که به بیرون از سازمان سفارش داده میشوند.
۹) تهیه ، تنظیم و پیشنهادهای برنامه و بودجه سالانه روابط عمومی
۱۰) اجرایسایر امور مربوط که برحسب ضرورت از طریق بالاترین مقام سازمان برای اقدام ابلاغمیگردد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی مدیران ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان دولت سیزدهم دولت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ریاست جمهوری شورای حکام فرانسه آژانس بین المللی انرژی اتمی
تالاب انزلی آتش سوزی قتل هواشناسی تهران ترافیک شهرداری تهران هلال احمر سلامت سیاست محیط زیست بیمارستان
همستر کامبت اقتصاد همستر چین فضای مجازی حقوق بازنشستگان قیمت طلا قیمت دلار دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت سکه
حامیم عمو قناد مجید قناد مهران غفوریان سینمای ایران سریال سینما تلویزیون موسیقی رسانه ملی
اینترنت هواپیما فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه روسیه فلسطین آمریکا اوکراین سازمان ملل لبنان ترکیه حماس
فوتبال استقلال حسن یزدانی پرسپولیس والیبال تیم ملی والیبال ایران تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی ایران کشتی آزاد لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال
هوش مصنوعی همستر کمبات اپل مایکروسافت اینستاگرام سامسونگ بازی تلگرامی
چاقی بازنشستگی دیابت سازمان غذا و دارو فشار خون کاهش وزن چای صبحانه