سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
صنعت صنعت ها
پایان قرن بیستم با رشد، خلاقیت و فناوری در عرصههای گوناگون علمی، فرهنگی، صنعتی و غیره همراه بود و تولید انبوه، مهمترین محور فعالیت شركتهای بزرگ مانند خودروسازیها به شمار میرفت اما اوایل قرن بیست و یكم موضوع مشتریمداری و حتی جلب خشنودی مشتری در مرحله بالاتر از تامین رضایت وی قرار گرفت و رقابت در عرصه تولید و ایجاد ظرفیتهای مازاد عرضه به جایی رسید كه خودروسازان و بسیاری از صنعتگران به فكر ادغام، كاهش هزینهها، قرار گرفتن در شبكههای تامین و توزیع جهانی و استفاده از نتایج طراحی و مهندسی و تحقیقات سایر شركتها افتادند تا شانس بقا در آینده را بیابند و حجم تجارت جهانی و حمل و نقل كالا به گونه عجیبی رشد كرد.
بخش عمدهای از این تحولات در صنایع رخ داد و گروههای صنعتی از جمله خودروسازان، رقابت در كسب بازارهای جدید، تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل و حفظ بازار و مشتری را محور فعالیتهای خود قرار دادند.
تولید خودرو و فعالیتهای مربوط به آن از صنایع فولاد، لاستیك سازی، قطعهسازی و شیشهسازی گرفته تا خدمات پس از فروش، بازیافت خودروهای فرسوده و غیره در زمره گستردهترین و پرسودترین شبكههای اقتصادی قرار گرفت.
صنعت خودرو پیشگام انقلاب صنعتی در ژاپن، امریكا، آلمان، ایران و بسیاری از كشورهاست و خودروسازیها پرفروشترین شركتهای جهان و كشورهای صنعتی به شمار میروند.
صنعت خودرو در سرنوشت اقتصادی اغلب كشورها نقش اساسی داشته و چرخ حمل و نقل، تجارت، اشتغال، تكمیل حلقههای تولید، نوآوری، فناوری و نوسازی و بازسازی اقتصادی را به حركت درآورده است.
رشد مثبت، دائمی و چشمگیر خودروسازی در سالهای پس از جنگ دوم جهانی رونق قابل توجهی به بازار و اقتصاد دنیا داد و سطح رفاه جوامع را دگرگون كرد.
دولتها نیز این جایگاه ارزشمند را درك كردند و به حمایت از خودروسازان برخاستند. خودروسازی سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی كشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص داده؛ به گونهای كه این رقم در امریكا ۷/۱۴ درصد، اروپای غربی ۲/۱۰ درصد، ژاپن ۴/۹ درصد و ایران حدود ۵ درصد است.
به دنبال گسترش فعالیتهای خودروسازی، شمار بسیاری از صنایع مرتبط با آن از جمله ریختهگیری، ماشینسازی، شیمیایی، الكترونیك، رایانه، نساجی، صنایع فلزی و غیرفلزی، ارتباطات و غیره نیز رشد قابل توجهی یافته و ضمن ایجاد ارزش افزوده، اشتغال موثر و پایداری را ایجاد كردهاند.
كشورهای صاحب نام در عرصه خودروسازی، در بخشهای دیگر حتی در خدمات بازرگانی نیز از رشد مطلوبی برخوردارند.
صنایع خودروسازی و قطعهسازی ایران نیز باگسترش فعالیتها، توسعه واحدها در سراسر كشور، ایجاد مراكز طراحی و مهندسی و پایگاههای تامین مواد، جایگاه خود را در منطقه و جهان ارتقا داده و با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم یك میلیون نفر، به پیشتاز انقلاب صنعتی و ایجاد نوآوری، خلاقیت، طراحی و تلاش برای استفاده از توان كارگران و متخصصان ایرانی تبدیل شدهاند.
صنعت خودرو در جهان هم اكنون ۱۲۰ ساله شده و تولید خودرو در سال ۲۰۰۵ به بیش از ۶۰ میلیون دستگاه رسیده است و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به كار هستند.
میزان فروش این صنعت نیز به بیش از ۱۳۰۰ میلیارددلار و سود آن به ۴۰ میلیارد دلار رسیده و ۵/۷ درصد ارزش تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده كه معادل ۱۲ درصد تولید ناخالص كشورهای توسعه یافته است.
تعداد خودروهای موجود در جهان به بیش از ۷۰۰ میلیون دستگاه میرسد و صنعت خودرو در بین گروههای صنعتی در رده دوم و در كل فعالیتهای اقتصادی در رده سوم پس از بانكها و پالایش نفت قرار دارد.
صنعت خودرو به دلیل سرمایهگذاریهایی كه در آن صورت گرفته، با اضافه ظرفیتی روبه روست؛ به طوری كه ظرفیت تولید از ۸۰ میلیون دستگاه در سال۲۰۰۰ به ۸۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید. اگرچه اكنون اضافه ظرفیت تا حدودی كاهش یافته و از ۲۴ میلیون دستگاه به ۲۰ میلیون دستگاه رسیده است اما باز هم ۲۰ میلیون اضافه ظرفیت داریم كه این روند تا سال ۲۰۰۸ ادامه خواهد یافت.
این اضافه ظرفیت باعث شده خودروسازان بزرگ به بازارهای جدید روی بیاورند و در پی آن باشند كه نرخ به كارگیری ظرفیت را از زیر ۷۰ درصد به بالای ۷۵ درصد تا سال ۲۰۰۸ برسانند.
اثرات اضافه ظرفیت باعث بیثباتی بازار شده و تشدید رقابت را در همه سطوح و لزوم نوآوری سریع و نیاز به بازارهای جدید و بكر را پدید آورده است. به این ترتیب خودروسازان بزرگ برای حفظ بازار به دنبال افزایش نرخ عرضه خود به بازار هستند اما به رغم افزایش ظرفیت ۲/۶ درصدی و تولید ۵/۵ درصدی در این صنعت، به علت تشدید رقابت و رشد قابل توجه هزینههای خدمات پس از فروش و كاهش قیمتها، كاهش ۲۸ درصدی سود خودروسازی را شاهد هستیم.
روند ادغام شركتهای مختلف خودروسازی در جهان برای كاهش هزینهها و استفاده از بازار یكدیگر و نفوذ در بازارها مورد توجه قرار گرفته و تصاحب بازارها با هدف حفظ و بقا دنبال شده است. قطعهسازان و ابرقطعهسازان و خودروسازان از امكانات طراحی و بازارهای یك شركت بزرگ استفاده میكنند تا در این شبكه تهیه و توزیع، به كاهش هزینهها و بهرهوری بیشتر دست یابند و درآمد خود را افزایش دهند.
این شركتها به بازارهای در حال توسعه و نوظهور و بازارهای توسعه یافته امریكای شمالی، ژاپن و اروپا چشم دوختهاند. براساس برآوردها، شركتهای مذكور در پی آنند كه تولید ۶۰ میلیونی را به ۶۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۰ و نسبت سهم بازارهای نوظهور را كه در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۵ درصد بود، به ۳۹ درصد برسانند.
به عبارت دیگر، ۸ درصد رشد تقاضا در كشورهای توسعه یافته وجود دارد ولی در بازارهای نوظهور به دنبال رشد ۲۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای بازار هستند.
شش شركت خودروساز بزرگ جهان شامل جنرال موتورز، دایملر كرایسلر، فورد، تویوتا، فولكس واگن و رنونیسان بیش از ۸۵ درصد بازار را دراختیار دارند و اگر چهار خودروساز بعدی به آنها اضافه شوند، ۱۰ شركت اول بیش از ۹۵ درصد بازار را در دست دارند.
تحولات تاریخ صنعت خودروسازی
وضعیت صنعت خودروسازی ایران در سه دوره قابل بررسی است:
۱. سالهای ۵۷-۱۳۴۸ دوره حمایتهای ناتمام
۲. سالهای ۷۲-۱۳۵۸ دوره جنگ، انقلاب و برنامه اول توسعه
۳. سالهای ۸۴-۱۳۷۳ دوره شكوفایی و طراحی و توسعه
دوره قبل از انقلاب را دوره حمایتهای ناتمام مینامند كه خودروسازی با وابستگی شدید به درآمدهای ارزی و كارخانههای خارجی در تامین مواد و قطعات و مجموعهها، بیشترین فعالیت مونتاژ كاری را داشت.
در دوره جنگ نیز خودرو به عنوان كالای لوكس شناخته شده بود و به دلیل مشكلات ارزی كشور، به خودروسازی توجه نمیشد. از این رو میزان تولید خودرو به شدت كاهش یافت و امكان تامین اعتبار برای واردات قطعات و مجموعهها وجود نداشت و كشور به اولویتهای جنگ و پس از جنگ پرداخت.
بعد از دوره جنگ، یك دوره كوتاه تحت عنوان «فرصت از دست رفته» داشتیم و سرمایه هنگفتی حدود ۲ میلیارد دلار را صرف واردات ۱۶۴ هزار خودرو كردیم؛ بدون آن كه این هزینه را به سمت تولید هدایت كنیم.
اما از سال ۷۲ به بعد تحول جدیدی در این صنعت آغاز شد و حركت اصلی خودروسازی شكل گرفت.
فعالیتهای صنعت خودروسازی جهان با مونتاژكاری آغاز و به انبوه سازی و در مرحله بعد ایجاد پایگاههای طراحی و مهندسی قطعات، طراحی خودرو و ساخت ماشینآلات خطوط تولیدی و غیره ختم شد. اما صنعت خودروسازی ایران گام به گام پیش رفت و به دلیل عقب ماندگی شدیدی كه داشتیم، به صورت موازی حركت كردیم و افزایش تولید، طراحی و مهندسی و غیره را با هم به پیش بردیم.
متوسط رشد سالانه خودروسازی ایران ۲۸ درصد بوده؛ در حالی كه متوسط نرخ رشد كل صنعت كشور حدود ۸ درصد و كل اقتصاد ایران ۴ درصد بوده است یعنی نرخ رشد خودروسازی چهار برابر نرخ رشد صنعت و هفت برابر نرخ رشد كل اقتصاد بوده است.
●هدفهای خودروسازی ایران
خودروسازی ایران به دنبال تولید انبوه و رسیدن به تیراژ بیش از یك میلیون دستگاه در سال ۸۴، خودروساز شدن از طریق گسترش توان طراحی مهندسی و تولید خودروهای جدید وقطعات آن و ایجاد شركتهای بازرسی فنی، توسعه مراكز تحقیق و آزمون انواع خودرو و قطعات آن و توسعه صادرات محصولات، جلب سرمایهگذاری خارجی مانند سرمایهگذاری مشترك با رنونیسان و تولید محصول در چارچوب پلتفرم مشترك ال۹۰، ایجاد پایگاههای ساخت منطقهای در ایران توسط خودروسازان معتبر جهان و حضور برندها و شركتهای معتبر جهان در ایران است.
باید ارزش افزوده در كل زنجیره تولید ایجاد شود تا خودروساز شدن معنا پیدا كند و بتوانیم با ارتقای توان علمی و فنی و تكنولوژیكی و بهرهوری نیروی كار و سرمایه در شبكه تامین و توزیع جهانی قرار گیریم.
اگر تنها بخشی از كل زنجیره تولید را داشته باشیم و در راستای زنجیره ارزشی خودروساز دیگری قرار گیریم، خودروساز محسوب نمیشویم چون بخشی از فعالیتها را انجام میدهیم و از برند و لیسانس خودروساز دیگر بهره میبریم.
برندهای اروپایی و امریكایی و ژاپنی در نقاط مختلف جهان تولید میشود ولی شركتهای تولیدكننده، خودروساز نیستند. برای خودروساز شدن باید نیازسنجی بازار، طبقهبندی نیازها، طراحی خودرو، مونتاژ، تولید، فروش و خدمات پس از فروش و غیره مورد توجه قرار گیرد بنابراین اگر خودروسازی خودروی شركت دیگری را تولید و صادر كند، خودروساز محسوب نمیشود و زمانی خودروساز به شمار میآید كه برند خود را همراه با تمام حلقههای تولید داشته باشد.
اگر چه تولید خودروهایی مانند سمند به معنای شكلگیری زنجیره تولید در ایران است اما خودروسازان ایرانی با استفاده از ظرفیت و بازار جذاب خود و بهرهگیری از شبكه گسترده خدمات پس از فروش باید بر همكاری مشترك و سرمایهگذاری مشترك با خودروسازان معتبر و صاحب برند جهانی تكیه كنند. طرحهایی مانند تولید پلتفرم مشترك ال۹۰، تولید فیات، فولكس واگن، همكاری با خودروسازان كرهای و اروپایی مواردی از این قبیل بازار ایران را در آینده متنوع، كیفی و باارزش خواهد كرد.
جهانی شدن صنعت خودرو به رعایت شاخصهای معتبر بینالمللی، قیمت، كیفیت، ایمنی، آلایندگی، رضایت مشتری، خدمات پس از فروش و قرار گرفتن در شبكه تهیه و توزیع جهانی بستگی دارد.
طرحهای سرمایهگذاری خارجی مانند پروژه پلتفرم مشترك ال۹۰ میتواند خودروسازان و قطعهسازان ایران را در شبكه تهیه و توزیع جهانی رنو نیسان قرار دهد و به جهانی شدن صنعت خودروی ایران كمك كند.●ثبات تولید وقیمت خودرو
با افزایش تیراژ به عرضه اضافی رسیدیم كه مولفهای برای رسیدن به ثبات تولید و حضور در بازار است. نرخ رشد قیمت خودرو زیر نرخ تورم حركت كرده و قیمت خودرو در بازار از ثبات نسبی برخوردار بوده است و حتی در سال ۸۰ نرخ منفی رشد قیمت خودرو را شاهد بودیم.
ارزیابی نمره منفی صنعت خودرو در اسفندماه سال ۸۰ نسبت به اسفند ۷۹ نشان میدهد كه تعداد خودروهای خیلی خوب افزایش یافته است و خودروهایی مانند ماكسیما، رونیز، زانتیا و غیره باعث دگرگونی بازار ایران شدهاند كه نشانه وضعیت كیفی است. البته هنوز از نرمهای جهانی فاصله داریم.
اگر تولید خودرو به شكل كنونی صورت نمیگرفت، برای خرید این تعداد خودرو كه هر سال به بازار عرضه میشود باید حداقل ۱۰ میلیارد دلار پول میپرداختیم. این موضوع از درجه خودكفایی ۱۰ میلیارد دلاری و صرفهجویی ارزی در سالهای ۸۴-۱۳۷۴ حكایت میكند.
●خودروهای فرسوده و نیاز بازار
یكی از ویژگیهای بازار ایران، قدمت خودروهای در حال تردد كشور است. حدود ۵۰ درصد از خودروهای كشور بالای ۲۰ سال عمر دارند و ۵/۲ میلیون خودروی بالای ۲۰ سال داریم.
افزایش تولید در سالهای ۷۳ به بعد موجب شد كه حدود ۳۰ درصد خودروها بین یك تا ۵ سال عمر داشته باشند. حدود ۸۵ درصد تولیدات خودروسازها مربوط به بخش سواری است و وانت، دو دیفرانسیل، مینیبوس، كامیون و غیره در مراحل بعدی قرار دارند.
ایران خودرو حدود ۵۵ درصد از خودروی سواری ایران را تولید میكند كه با ایران خودرودیزل حدود ۵۷ درصد سهم تولید خودروی كشور را به خود اختصاص دادهاند.
گروه سایپا با حدود ۳۷ درصد در رتبه دوم و مابقی خودروسازان با تولید محدود در ردههای بعدی قرار دارند.
برآوردها نشان میدهد كه تقاضای بالقوه بازار ایران حدود یك میلیون دستگاه خودرو در سال است. تركیب سنی جوان كشور سبب ایجاد تقاضای بالقوه در بازار شده و همچنین وجود خودروهای فرسوده بالای ۲۰ سال كه ۵۰ درصد خودروهای كشور را تشكیل میدهند، امكان بالقوهای برای جایگزینی با خودروهای نو به وجود آورده است.
سرانه خودرو در ایران نیز در مقایسه با سایر كشورها پایین است. سرانه خودرو در ایران یك دستگاه به ازای هر ۱۲ نفر است، در حالی كه این رقم در تركیه ۱ به ۹، در امریكا ۱ به ۲/۱، در امارات ۱ به ۵/۵، در عربستان ۱ به ۶/۵، در ژاپن ۱ به ۸/۱ و در اروپا ۱ به ۲ نفر است. بنابراین اگر قدرت خرید مردم بهتر شود و درآمد سرانه ۱۷۰۰ دلاری ایران به بالای ۳۰۰۰ دلار برسد، جا دارد كه سرانه خودرو در ایران افزایش یابد.
●فروش
فروش گروه صنعتی سایپا و ایران خودرو در سال ۸۴ حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است. به عبارت دیگر، سهم صنعت خودروسازی از تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۵ درصد است و خودروسازان و تامینكنندگان آنها مانند ساپكو و سازهگستر در راس شركتهای برتر ایران از نظر فروش قرار دارند. در چند سال گذشته ایران خودرو و سایپا همواره جزء ۱۰ شركت اول ایران از نظر میزان فروش بودهاند. این واقعیت نشان میدهد كه صنعت خودروسازی، موتور محركه صنعت و بازار و كسب و كار است و باارزش افزودهای كه ایجاد میكند، ضریب فزاینده ویژهای را پدید میآورد كه باعث میشود پول و نقدینگی، نیروی كار، انرژی، مواد و محصولات مختلف در این صنعت و نیز در بازار به گردش درآید.
●توسعه پایدار
توسعه پایدار تنها به معنی رشد تولید، عرضه مدلهای جدید و ایجاد كارخانه نیست بلكه تلاشهایی كه برای توقف خطوط تولید خودروهایی با تكنولوژی قدیمی مانند پیكان انجام میشود، فعالیتی است در جهت تحقق توسعه پایدار خودروسازی.
همچنین تلاش برای گازسوز كردن خودروها، كاهش مصرف بنزین، نصب كاتالیست كانورتور، از رده خارج كردن خودروهای فرسوده، اصلاح بافت هندسی شهرها و معابر، جایگزینی خودروهایی با استاندارد جدید مانند ال۹۰ به معنای حركت در جهت توسعه پایدار است و به بقای صنعت خودروسازی، رقابت شهروندان و كاهش معضلات بازار خودرو كمك میكند.
●خودروسازی؛ موتور محركه رشد اقتصادی
مهمترین نیروی محركه رشد اقتصادی در قرن بیستم، صنعت خودروسازی بود و به همین دلیل پیتر دراكر لقب «صنعت صنعتها» را به خودروسازی داد. در حال حاضر صنعت خودروسازی با نزدیك به ۶۰ میلیون دستگاه خودرو تولید سالانه، عمدهترین فعالیت تولیدی جهان محسوب میشود و در بسیاری از كشورها خودروسازان جزء شركتهای برتر و پرفروشترین كمپانیها به شمار میآیند.
صنعت خودروسازی در ایران مبین توان تاثیرگذاری و به حركت درآوردن سایر صنایع و بخشهای اقتصادی و نشان دهنده میزان توسعه یافتگی صنعتی كشور است و از این رو بررسی روند تحولات فنی و بهرهوری عوامل تولید در صنایع خودروسازی اهمیت خاصی مییابد.توسعه صنعت خودرو در ایران از اوایل دهه ۱۳۴۰ شروع شد.
●بهرهوری و ساختار هزینهای خودروسازان ایران
امروزه صنعت خودروسازی مرزهای كشورها را درنوردیده و رقابت و بقای خودروسازان متوسط با توجه به استانداردهای جهانی بسیار دشوار و پیچیده شده است.
خودروسازان با ادغامهای گسترده و قرار گرفتن در شبكه جهانی تهیه و توزیع تلاش میكنند از مزیتهای بازارهای یكدیگر و بازارهای جدید بهره ببرند و هزینههای تولید را كاهش دهند.مهمترین شاخص ارزیابی فعالیتهای هر پروژه تولیدی، تحلیل ساختار هزینه عملكردی است. این ارزیابی فرصت بازنگری استفاده از عوامل تولید به منظور كارایی فرایند تولید مطابق با استانداردهای مطلوب اقتصادی و جهانی را فراهم میآورد.
بنگاههای خودروسازی برای بقا و بهبود كیفیت، راهی جز استفاده مطلوب و بهینه از عوامل تولید ندارند و تحلیل ساختار هزینهای شركتهای خودروسازی میتواند ابزاری مناسب برای ارزیابی درجه توانمندی این صنعت در مقایسه با استانداردهای بینالمللی باشد.
اقتصاددانان با محاسبه بهرهوری كل عوامل تولید، معیاری برای شناسایی رشد و گسترش تغییرات در سطوح تولیدی درنظر میگیرند و به محاسبه تغییرات تولید و هزینه كه در چارچوب تغییرات ظاهری و فیزیكی لحاظ نمیشود، میپردازند.
تحولات تكنولوژیك در جهان رشد اقتصادی نقش مهمی ایفا میكنند. این تحولات مبتنی بر نوآوری و استفاده از روشهای نوین تولید است. تحولات تكنولوژیك باعث افزایش بهرهوری نیروی كار، افزایش بازدهی سرمایه و سایر عوامل تولید میشود.
كوز نتس برای رشد تكنولوژیك و اثر آن بر رشد اقتصادی ۵ روند مجزا قائل است: كشف علمی، افزایش دانش فنی، اختراع، نوآوری و بهبود تكنیك. با گسترش اختراع، بهبود در تكنیك نیز با بهبود نسبی مواجه خواهد شد.
تغییر و تحولات تكنولوژیك به تغییرات تابع تولید در بستر زمان منجر میشود و اهمیت عامل «زمان» در مقوله توسعه صنعتی برای دریافتن فرصتها به منظور برنامهریزی، تدوین استراتژی، جلب سرمایهگذاری، انتقال دانش فنی و ایجاد انعطاف در بازار، كیفیت، قیمت، فضای كلان اقتصادی، قوانین و مقررات، رشد بازاریابی و صادرات، پایگاههای ساخت و غیره غیرقابل انكار است و پویایی تابع تولید با از دست ندادن فرصتها و توجه به برنامهریزی و جلوگیری از هزینههای فرصت به دست میآید.
لحاظ كردن زمان در تابع تولید، تحولات فنی و حرفهای را جست و جو میكند و تغییرات فنی در واقع واكنش به پدیدههای بازار نظیر تغییر قیمتهای نسبی است و تغییر در آموزش نیروی انسانی و عرضه نیروهای متخصص و تغییر شكل سرمایه و ماشینآلات در گذر زمان اتفاق میافتد و موجب تغییر كیفی در نهادههای تولید، مواد، نیروی كار، و غیره میشود.
پیشرفتهای صنعتی اگر همراه با تحول نیروی انسانی و سرمایه باشد، آثار مثبتی بر صنعت و خودروسازی خواهد داشت.
بهرهوری نیروی كار و سرمایه نیز از رشد تحول فنی در گذر زمان حادث میشود و رشد تولید متوسط هر نفر نیروی كار و تولید متوسط هر واحد سرمایه یا پول به كار گرفته شده موجب افزایش بهرهوری یا رشد فنی كیفی نهادههای تولید میشود. بهرهوری كل عوامل تولید به عنوان متوسط كلیه نهادهها تلقی میشود و به معنای نسبت ستاندهها به دادهها است.
●سهم هزینه نیروی كار
بررسیهای هزینه نیروی كار و سرمایه و بهرهوری عوامل تولید طی سالهای ۷۷-۱۳۵۵ در شركتهای خودروسازی ایران نشان میدهد كه سهم هزینهای نیروی كار از كل هزینه برای سه بنگاه خودروسازی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به ترتیب ۴/۲۶، ۱/۳۱ و ۲/۳۲ درصد بوده و میانگین آنها حدود ۹۵/۲۹ درصد است.
به عبارت دیگر، ساختار هزینهای شركتهای خودروساز در زمینه هزینه نیروی كار تفاوت معنیداری با هم ندارد و نسبت هزینه نیروی كار به كل هزینه از ۳۳ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۲/۶۳ درصد در سال ۶۲ و ۸ درصد در سال ۱۳۷۲ رسیده است.
به بیانی دیگر، در سالهای جنگ و كاهش تولید كه تحولات تكنولوژیك و تولید شركتها به شدت كاهش یافته بود، نسبت هزینه نیروی كار به كل هزینهها بالا بوده اما با رشد تكنولوژی و تحولات صنعتی و فنی، رباتیك شدن خطوط تولید، هزینه نیروی كار سهم كمتری از كل هزینهها را به خود اختصاص داده و البته با رشد اشتغال و تولید، این نسبت به ۳۴ درصد در سال ۱۳۷۷ رسیده است.
مهمترین عامل این نوسانات، كاهش و افزایش تیراژ تولید در این سالها بوده است. كارشناسان بالا بودن سهم هزینه نیروی كار در كل هزینه را ناشی از ركود، عملكرد زیرظرفیت اسمی تولید و انعطافناپذیری قوانین و مقررات كارگری به منظور تعدیل نیروی انسانی و مشكلات كلان اقتصادی و بیماریهای ساختار اقتصاد ایران میدانند.●سهم هزینه سرمایه
همچنین میانگین كل سهم هزینه سرمایه برای صنعت خودروسازی در سالهای ۷۷-۱۳۵۵ معادل
۲۹/۲۳ درصد است یعنی ۲۳ درصد از هزینه كل تولید را هزینه سرمایه تشكیل میدهد.
بیشترین و كمترین میزان هزینه سرمایه را در سالهای ۱۳۷۳ و ۱۳۵۸ شاهد بودیم كه در سال ۷۳ برابر ۳/۵۲ درصد و سال ۵۸ برابر ۱/۱۱ درصد بوده است.
خروج سرمایه از كشور در سال ۵۸ و بلاتكلیفی صنایع خودروسازی از نظر مالكیت در سال ۵۸ و مشخص نبودن سیاست ملی در زمینه خودروسازی، عوامل اصلی پایین بودن هزینه سرمایه در سال ۵۸ است.
اما در سال ۷۳ با تحول عظیم در خودروسازی ایران، سهم هزینه سرمایه به كل هزینهها به شدت بالا رفت و سرمایهگذاری عظیمی در صنعت خودروسازی صورت گرفت و حمایت دولت از خودروسازی به اوج خود رسید.
میانگین سهم سرمایه در كل هزینه در شركتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سالهای ۷۷-۱۳۵۵ به ترتیب ۷/۲۱ درصد، ۹/۲۴ درصد و ۳/۲۳ درصد بوده كه سهم سایپا از دو شركت دیگر بیشتر است و این نشان از بالارفتن هزینه و توجه این شركت به افزایش سرمایه و سرمایهگذاریهای جدید دارد.
●سهم هزینه مواد
میانگین سهم هزینه مواد اولیه در صنایع خودروسازی به طور متوسط ۷/۵۶ درصد است. بالاترین میزان آن در سال ۱۳۶۲ برابر با ۴/۸۴ درصد و پایینترین میزان آن در سال ۱۳۶۵ برابر ۱/۲۷ درصد بوده است.
در طول این دوره هزینه مواد اولیه در كل هزینه شركتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به ترتیب ۴/۶۰ درصد، ۲/۵۵ درصد و ۵/۵۴ درصد بوده و به غیر از سالهای ۱۳۶۵، ۱۳۶۶ و ۱۳۷۳ در دیگر سالها سهم هزینه مواد اولیه همواره بالاتر از ۴۰ درصد كل هزینه تولید بوده است و با توجه به این كه بخش قابل توجهی از مواد اولیه از خارج وارد میشود، میتوان گفت وابستگی شدید به مواد اولیه وارداتی و هزینههای ارزی در صنایع خودروسازی وجود دارد.
●سهم هزینه انرژی
سهم هزینه انرژی نیز از كل هزینه تولید صنایع خودروسازی حدود ۲۸ هزارم درصد است كه بسیار اندك مینماید. بیشترین سهم هزینه انرژی مربوط به سال ۱۳۷۷ بود كه حدود ۲/۱ درصد است و سهم هزینه انرژی در سالهای قبل از ۱۳۶۳ حدود یك هزارم درصد از كل هزینه تولید بوده است.
●كشش هزینه به تولید
همچنین كشش هزینه نسبت به تولید كه بیانگر درصد تغییر در هزینه كل در نتیجه افزایش یك درصد در تولید است، نشان میدهد كه میانگین این كشش در سالهای ۷۷-۱۳۵۵ حدود ۱۰۴۴/۱ است یعنی هر یك درصد افزایش تولید، هزینه كل را ۱۰۴۴/۱ درصد افزایش داده است و این موضوع نشان از بازده نزولی نسبت به مقیاس در صنعت خودروسازی كشور دارد. در نتیجه میانگین نرخ بازدهی نسبت به مقیاس حدود ۹۰۸۲/۰ است و از بازدهی نزولی نسبت به مقیاس خبر میدهد اما در سال ۱۳۷۷ شاهد بازدهی صعودی نسبت به مقیاس بودهایم.
●چند برابر شدن تولید خودروهای تجاری
شركتهای سایپادیزل و ایران خودرو دیزل در پنج سال اخیر با امضای قراردادهای مختلف با شركتهای معتبر بینالمللی مانند دایملركرایسلر، رنو، ولوو و غیره توانستهاند ظرفیت تولید خود را بالا ببرند و موفق به انتقال دانش فنی و تكنولوژی ساخت شوند و محصولات متنوعی را با افزایش تولید خود به بازار عرضه كنند.
این حركت عظیم صنعتی ضمن پاسخگویی به نیاز مشتریان و ایجاد شبكه خدمات پس از فروش كارآمد و گسترده، توانسته است در نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری و افزایش سهم ایران از ترانزیت كالا بسیار موثر باشد.
تولید انواع كامیون، كامیونت و كشنده در سال ۸۳ نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافت و حدود ۳۰ هزار دستگاه انواع محصولات تجاری و خودروهای سنگین تولید شد. این رشد بیسابقه حتی ۲۰ درصد بیش از برنامه پیشبینی شده خودروسازان بوده است.خودروسازان ایرانی علاوه بر تامین نیاز وزارت كشور و حمل و نقل شهری از طریق تولیداتوبوسهای گازسوز و كمك به كاهش آلایندهها، توانستهاند نیاز مشتریان و رانندگان را به خودروهای تجاری و سنگین پاسخ دهند و در نوسازی ناوگان فرسوده و قدیمی خودروهای تجاری سهم قابل توجهی داشته باشند.
اگرچه رشد تولید نسبت به سالهای ۸۰، ۸۱ و ۸۲ با رقم مناسب تولید همراه بوده اما ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل و گسترش خدمات حمل و نقل جادهای و بین شهری و حمل بار و كالا ایجاب میكند كه خودروسازان با افزایش تولید خودروهای تجاری و سنگین و اعطای تسهیلات ارزان قیمت با كمك سیستم بانكی و دولت و ارائه خدمات پس از فروش گسترده پاسخگوی نیاز قابل توجه بازار كشور باشند.
ویژگی كشور ایران و پهناور بودن آن قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شرق به غرب ایجاب میكند كه برای افزایش سهم كشور از ترانزیت كالا، به حمایت از تولید خودروهای سنگین توجه بیشتری شود و دولت تسهیلات و حمایتهای خود را از این صنعت شكوفا افزایش دهد. این اقدام با رشد صادرات و حمل بار و كالا و ایجاد اشتغال و رونق حمل و نقل كمك موثری خواهد كرد.
●خدمات پس از فروش؛ چالش خودروسازان در جلب رضایت مشتری
خودروسازان بزرگ و موفق جهان با اضافه ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاهی خود برای تسخیر بازارهای جدید و افزایش سهم در عرضه خودرو، علاوه بر تكمیل زنجیرههای تولید، گسترش شبكه تهیه و توزیع، بهبود كیفیت و كاهش قیمت، بالابردن درجه رقابتپذیری، تحویل به موقع قطعات، تاكید بر تفكر ناب (تولید لین) و كاهش هزینهها و... شعار رضایت مشتری را به جلب خشنودی مشتریان تبدیل كردهاند. آنها معتقد برای بقا در بازار، سلیقه و نظر مشتری را حتی در رنگ و وسایل تزئینی داخل خودرو باید مورد توجه قرار دهند تا در رقابت تنگاتنگ كنونی بتوانند سود خود را به زیر ۳ درصد برسانند و از ورشكستگی و زیان جلوگیری كنند.
در چنین شرایطی این سوال به ذهن كارشناسان و مشتریان ایرانی متبادر میشود كه صنعت خودروی ایران تا چه حد از استانداردهای خدمات پس از فروش در جهان فاصله دارد و برای بهبود وضعیت فعلی چه باید كرد؟
واقعیت این است كه تولید خودرو از حدود ۵۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۷۳ به یك میلیون دستگاه در سال جاری رسیده است و ضرورت دارد خدمات پس ازفروش نیز همگام با رشد تولید خودرو توسعه یابد و شركتهای خدمات پس از فروش مانند ایساكو و سایپایدك بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند تا برنامههای متنوع و اساسی خود را به خوبی اجرا كنند.
در شرایطی كه موضوع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی مطرح و مذاكره با شركتهای خودروسازی مانند دایملر كرایسلر، فیات، پژو سیتروئن، كیاموتور، رنو، نیسان و... آغاز شده است، ضروری است به گسترش خدمات پس از فروش خودروسازان توجه بیشتری شود و برنامههای گسترش دفاتر منطقهای، افزایش نمایندگیها و فروشگاههای مجاز و مراكز تعمیراتی و سایر برنامههای بهبود كمی و كیفی خدمات پس از فروش مورد حمایت قرار گیرند.
اگر چه شركت ایساكو با دایر كردن ۵۳۰ فروشگاه مجاز از سال ۷۸ تا كنون و تاسیس ۱۰۲۰ فروشگاه تا پایان سال آینده، ایجاد دفاتر منطقهای در شهرهای بزرگ مانند رشت، تبریز، اهواز، شیراز، مشهد، اصفهان و ساری، گسترش نمایندگیهای مجاز در سراسر كشور، بسته بندی مناسب برای جلوگیری از تقلب، تنظیم موتور رایگان محصولات ایران خودرو و... قدمهایی برای جلب رضایت مشتری و تحقق شعار «تامین قطعات، تضمین خدمات» برداشته است و شركت سایپایدك نیز با ارائه نرمافزار EPC برای ارائه اطلاعات قطعات یدكی خودروهای تولید سایپا، تهیه پارت كاتالوگ كاروان به منظور شناسایی دقیق این خودرو، ارائه مدارك راهنمای سریع مشتری ویژه خودروهای پراید ۱۴۱ و كاروان، افزایش زمان و كاركرد سرویسهای اولیه پراید، زانتیا، كاروان و نیسان در دوره گارانتی و دو برابر شاخصهای قبلی و... در جهت ارائه خدمات بهتر گارانتی و جلب رضایت مشتری اقدام كرده است و مردم، رسانهها و كارشناسان فنی و اقتصادی در دو سه سال گذشته ارتباط بیشتری را با شركتهای سایپایدك و ایساكو برقرار كردهاند و تحول بزرگی را در ارائه خدمات پس از فروش شاهد هستیم اما لازم است مدیریت صنعت خودرو، سیاستگذاران وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع، نقش و سهم مناسبی به شركتهای خدمات پس ازفروش خودرو بدهند و درصد بیشتری از مبلغ فروش خودروهای ساخت داخل را برای توسعه مراكز، ارتباط با مردم و رسانههای گروهی و اجرای برنامههای خدمات پس از فروش درنظر گیرند وجلب رضایت مشتری را از طریق توسعه خدمات پس از فروش محقق كنند.
همچنین دولت و خودروسازان باید زمینه مشاركت و سرمایهگذاری بخش خصوصی، ارائه آموزشهای لازم به آنها و بسترسازی مناسب برای نظارت دقیق بر اجرای برنامههای ایساكو و سایپایدك را فراهم كنند. امسال سایپایدك تعداد نمایندگیهای مجاز خود را به ۳۰۴ نمایندگی رساند و مدیریت عوامل تعمیراتی نیز زیر پوشش نمایندگیها رفت و با این كار، توزیع مدیریت و مشاركت بخش خصوصی تقویت شد و توسعه مشتریمداری كه با اجرای طرح صدای مشتری در شركت سایپا سرعت گرفته بود با موفقیت بیشتری روبه رو شد.
مشابه چنین برنامههایی در شبكه تحت پوشش ایساكو نیز اجرا شده اما لازم است برنامههای گسترش فرهنگ مشتریمداری از طریق ارتباط مستقیم با مشتری، ارتباط بیشتر با رسانههای گروهی و آگاه سازی مردم و مطبوعات از برنامههای شركتهای خدمات پس از فروش تقویت شود و كلیه سیاستها، برنامهها و فعالیتهای اجرایی به اطلاع عموم برسد و مردم از طرحهای تنظیم موتور، گارانتی، بستهبندی قطعات یدكی، خدمات خودروهای استراتژیك مانند زانتیا و سمند، آموزشهای همگانی، آشنایی با دفاتر منطقهای نمایندگیها و فروشگاههای مجاز ایران خودرو و سایپا، مراكز تعمیراتی، آموزش نیروهای متخصص و... آگاهی كامل پیدا كنند.
شركتهای سایپا یدك، ایساكو و امدادخودرو با توسعه خدمات خودروهای زانتیا و سمند به عنوان محصولات استراتژیك سایپا و ایران خودرو، خدمات پس از فروش با تحول اساسی روبه رو كردهاند و طرحهایی مانند كارت طلایی سمند، مشتریان را در بهرهگیری از خدمات به موقع و استفاده مناسب از خودرو در دوره گارانتی كمك خواهد كرد. ولی تا رسیدن به حد موردنظر و متناسب كردن رشد خدمات پس از فروش با تولید خودرو باید گامها و حمایتهای اساسیتری را شاهد باشیم تا خودروسازان داخلی بتوانند درجه رقابتپذیریشان را در مقایسه با خودروسازان بزرگ و موفق جهان افزایش دهند. در این راه دولت، مطبوعات، رادیو و تلویزیون و خودروسازان باید به عنوان سیاستگذار، نهادهای مدنی و حمایتكننده، شركتهای خدمات پس ازفروش را یاری دهند و بر گسترش مشاركت و سرمایهگذاری بخش خصوصی در این زمینه تاكید كنند.
●هزینههای ساختار اقتصاد بر خودروسازی
درست در سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۴ كه صنعت خودروسازی با تحول شگرف و بیسابقهای به خودكفایی، افزایش درصد ساخت داخل قطعات، گسترش سرمایهگذاریها، افزایش تیراژ، تنوع تولید، طراحی و مهندسی و جلب سرمایهگذار خارجی پرداخت، در محیط اقتصاد و تحت تاثیر سیاستهای اقتصادی پس از جنگ، برنامه اول، دوم و سوم توسعه با نرخهای تورم دورقمی و بیسابقه رو به رو شد و هزینههای تولید هر روز افزایش یافت اما قدرت خرید مردم و درآمد سرانه همچنان رو به كاهش بود و یا ثابت ماند.
نرخ ارز به عنوان منبع اصلی هزینههای واردات قطعات، مواد و ماشینآلات نیز هر سال افزایش مییافت و در سالهایی كه كشور با كمبود ارز رو به رو بود، خودروسازی نیز با مشكلات ناشی از آن دست و پنجه نرم میكرد. با وجود این به دلیل ویژگیهای ضعف خودرو و تلاش كاركنان و كارگران این صنعت و به همت مدیران و برخی حمایتهای دولت، رشد متوسط ۲۸ درصدی خودروسازی را شاهد بودیم؛ در حالی كه رشد اقتصادی -مطابق آمار- در سال ۱۳۷۰ حداكثر ۱۲ درصد بود و حتی در برخی سالها به ۵/۰ درصد هم رسید.
فاطمه امینی پور
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی دولت سیزدهم اصفهان دولت مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب محمد اسلامی نیچروان بارزانی شورای نگهبان مجلس رئیس جمهور
تهران شهرداری تهران زلزله قتل پلیس دادگاه حجاب آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی سلامت شهرداری
خودرو مالیات سایپا مسکن قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال موسیقی تئاتر سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب صدا و سیما رسانه ملی
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین حماس رفح جنگ غزه آمریکا روسیه چین نوار غزه اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال ذوب آهن لیگ برتر لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران نساجی بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا سرطان مایکروسافت آیفون گوگل ایلان ماسک باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص رژیم غذایی کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون