دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
ابوالحسین احمد بن یحیی بن اسحاق ابن راوندی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... - ۲۴۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و فیلسوف
برخی منابع وی را اهل راوند ، میان اصفهان و کاشان ، و برخی اهل مرورود میدانند. از زندگی شخصی وی اطلاعاتی در دست نیست. گویا نخست معتزلی بوده و پس از مدتی به شدت با معتزلیان در افتاده است. ایشان نیز ردٌیههای شدیدی بر ضد وی نوشتهاند. پیروی ابنراوندی از تشیع نیز ناپایدار بود. گفتهاند که استقرار به مذهبی نداشته. برخی معتقدند که پدر وی از یهودیان بوده ، ولی ، خودش اسلام آورده است. از نظر علماء عامه ابن راوندی ملحد و زندیق است. و به گفتهٔ آنان شهرت بیدینی وی از جهان اسلام فراتر رفت و یرخی از یهودیان نیز وی را از مذمت کردند. به هر حال وی یکی از شخصیتهای پیچیده و ناشناختهٔ کلام اسلامی است. ابن راوندی در ادبیات استادی کمنظیر بود. ابن خلکان آثار وی را بالغ بر ۱۱۴ اثر دانسته ، و حمدالله مستوفی گوید که وی ۱۲۴ کتاب تصنیف کرده است. تنها بخشی از آنها در ردیههای مخالفانش باقی مانده است. از جملهٔ آثار وی: "فضیحهٔالمعتزله"؛ "التاج"؛ رد قدم عالم؛ "نعمتالحکمهٔ"؛ "قضیبالذهب". دروازه کتاب به او نسبت دادهاند که در طعن اصول شریعت است گروهی از علما در رد آنها کتابهای بسیاری نوشتهاند. ابن راوندی خود گاه در رد کتب خود نیز ردیهٔ نوشته است. از آن جمله: "کتاب نقض کتاب الزمرد علی نفسه"؛ "کتاب نقضالمرجان". برخی از کتابهای او در تأیید دین است: "کتابالامامهٔ"؛ "کتاب الاسماء و الاحکام"؛ "کتابالابتداء و الاعادهٔ". در تاریخ وفات ابن راوندی اکثریت بر نظر ابن خلکان در "وفیاتالاعیان" و مسعودی در "مروجالذهب" هستند ولی ، صاحب "البدایهٔ والنهایهٔ نظر ابن خلکان و مسعودی را اشتباه و نظر ابن جوزی (۲۹۸ق) را صحیح میداند.
تولد و وفات: ( ... - ۲۴۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و فیلسوف
برخی منابع وی را اهل راوند ، میان اصفهان و کاشان ، و برخی اهل مرورود میدانند. از زندگی شخصی وی اطلاعاتی در دست نیست. گویا نخست معتزلی بوده و پس از مدتی به شدت با معتزلیان در افتاده است. ایشان نیز ردٌیههای شدیدی بر ضد وی نوشتهاند. پیروی ابنراوندی از تشیع نیز ناپایدار بود. گفتهاند که استقرار به مذهبی نداشته. برخی معتقدند که پدر وی از یهودیان بوده ، ولی ، خودش اسلام آورده است. از نظر علماء عامه ابن راوندی ملحد و زندیق است. و به گفتهٔ آنان شهرت بیدینی وی از جهان اسلام فراتر رفت و یرخی از یهودیان نیز وی را از مذمت کردند. به هر حال وی یکی از شخصیتهای پیچیده و ناشناختهٔ کلام اسلامی است. ابن راوندی در ادبیات استادی کمنظیر بود. ابن خلکان آثار وی را بالغ بر ۱۱۴ اثر دانسته ، و حمدالله مستوفی گوید که وی ۱۲۴ کتاب تصنیف کرده است. تنها بخشی از آنها در ردیههای مخالفانش باقی مانده است. از جملهٔ آثار وی: "فضیحهٔالمعتزله"؛ "التاج"؛ رد قدم عالم؛ "نعمتالحکمهٔ"؛ "قضیبالذهب". دروازه کتاب به او نسبت دادهاند که در طعن اصول شریعت است گروهی از علما در رد آنها کتابهای بسیاری نوشتهاند. ابن راوندی خود گاه در رد کتب خود نیز ردیهٔ نوشته است. از آن جمله: "کتاب نقض کتاب الزمرد علی نفسه"؛ "کتاب نقضالمرجان". برخی از کتابهای او در تأیید دین است: "کتابالامامهٔ"؛ "کتاب الاسماء و الاحکام"؛ "کتابالابتداء و الاعادهٔ". در تاریخ وفات ابن راوندی اکثریت بر نظر ابن خلکان در "وفیاتالاعیان" و مسعودی در "مروجالذهب" هستند ولی ، صاحب "البدایهٔ والنهایهٔ نظر ابن خلکان و مسعودی را اشتباه و نظر ابن جوزی (۲۹۸ق) را صحیح میداند.
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب آمریکا مجلس شورای اسلامی انتخابات چین شورای نگهبان دولت حجاب دولت سیزدهم جنگ رسانه
هواشناسی شهرداری تهران تهران قتل فضای مجازی سلامت سیلاب شهرداری سازمان هواشناسی باران سامانه بارشی آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن تورم یارانه
تئاتر محمدعلی علومی برنارد هیل تلویزیون سینمای ایران سریال مسعود اسکویی دفاع مقدس نمایشگاه کتاب صدا و سیما موسیقی سینما
دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی عبدالله ویسی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا
اینترنت اپل سامسونگ آیفون تبلیغات گوگل مایکروسافت باتری پهپاد عکاسی
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی بیمه کاهش وزن سیگار توت فرنگی دندانپزشکی فشار خون