جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
ابوالحسین احمد بن یحیی بن اسحاق ابن راوندی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... - ۲۴۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و فیلسوف
برخی منابع وی را اهل راوند ، میان اصفهان و کاشان ، و برخی اهل مرورود میدانند. از زندگی شخصی وی اطلاعاتی در دست نیست. گویا نخست معتزلی بوده و پس از مدتی به شدت با معتزلیان در افتاده است. ایشان نیز ردٌیههای شدیدی بر ضد وی نوشتهاند. پیروی ابنراوندی از تشیع نیز ناپایدار بود. گفتهاند که استقرار به مذهبی نداشته. برخی معتقدند که پدر وی از یهودیان بوده ، ولی ، خودش اسلام آورده است. از نظر علماء عامه ابن راوندی ملحد و زندیق است. و به گفتهٔ آنان شهرت بیدینی وی از جهان اسلام فراتر رفت و یرخی از یهودیان نیز وی را از مذمت کردند. به هر حال وی یکی از شخصیتهای پیچیده و ناشناختهٔ کلام اسلامی است. ابن راوندی در ادبیات استادی کمنظیر بود. ابن خلکان آثار وی را بالغ بر ۱۱۴ اثر دانسته ، و حمدالله مستوفی گوید که وی ۱۲۴ کتاب تصنیف کرده است. تنها بخشی از آنها در ردیههای مخالفانش باقی مانده است. از جملهٔ آثار وی: "فضیحهٔالمعتزله"؛ "التاج"؛ رد قدم عالم؛ "نعمتالحکمهٔ"؛ "قضیبالذهب". دروازه کتاب به او نسبت دادهاند که در طعن اصول شریعت است گروهی از علما در رد آنها کتابهای بسیاری نوشتهاند. ابن راوندی خود گاه در رد کتب خود نیز ردیهٔ نوشته است. از آن جمله: "کتاب نقض کتاب الزمرد علی نفسه"؛ "کتاب نقضالمرجان". برخی از کتابهای او در تأیید دین است: "کتابالامامهٔ"؛ "کتاب الاسماء و الاحکام"؛ "کتابالابتداء و الاعادهٔ". در تاریخ وفات ابن راوندی اکثریت بر نظر ابن خلکان در "وفیاتالاعیان" و مسعودی در "مروجالذهب" هستند ولی ، صاحب "البدایهٔ والنهایهٔ نظر ابن خلکان و مسعودی را اشتباه و نظر ابن جوزی (۲۹۸ق) را صحیح میداند.
تولد و وفات: ( ... - ۲۴۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و فیلسوف
برخی منابع وی را اهل راوند ، میان اصفهان و کاشان ، و برخی اهل مرورود میدانند. از زندگی شخصی وی اطلاعاتی در دست نیست. گویا نخست معتزلی بوده و پس از مدتی به شدت با معتزلیان در افتاده است. ایشان نیز ردٌیههای شدیدی بر ضد وی نوشتهاند. پیروی ابنراوندی از تشیع نیز ناپایدار بود. گفتهاند که استقرار به مذهبی نداشته. برخی معتقدند که پدر وی از یهودیان بوده ، ولی ، خودش اسلام آورده است. از نظر علماء عامه ابن راوندی ملحد و زندیق است. و به گفتهٔ آنان شهرت بیدینی وی از جهان اسلام فراتر رفت و یرخی از یهودیان نیز وی را از مذمت کردند. به هر حال وی یکی از شخصیتهای پیچیده و ناشناختهٔ کلام اسلامی است. ابن راوندی در ادبیات استادی کمنظیر بود. ابن خلکان آثار وی را بالغ بر ۱۱۴ اثر دانسته ، و حمدالله مستوفی گوید که وی ۱۲۴ کتاب تصنیف کرده است. تنها بخشی از آنها در ردیههای مخالفانش باقی مانده است. از جملهٔ آثار وی: "فضیحهٔالمعتزله"؛ "التاج"؛ رد قدم عالم؛ "نعمتالحکمهٔ"؛ "قضیبالذهب". دروازه کتاب به او نسبت دادهاند که در طعن اصول شریعت است گروهی از علما در رد آنها کتابهای بسیاری نوشتهاند. ابن راوندی خود گاه در رد کتب خود نیز ردیهٔ نوشته است. از آن جمله: "کتاب نقض کتاب الزمرد علی نفسه"؛ "کتاب نقضالمرجان". برخی از کتابهای او در تأیید دین است: "کتابالامامهٔ"؛ "کتاب الاسماء و الاحکام"؛ "کتابالابتداء و الاعادهٔ". در تاریخ وفات ابن راوندی اکثریت بر نظر ابن خلکان در "وفیاتالاعیان" و مسعودی در "مروجالذهب" هستند ولی ، صاحب "البدایهٔ والنهایهٔ نظر ابن خلکان و مسعودی را اشتباه و نظر ابن جوزی (۲۹۸ق) را صحیح میداند.
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
غزه طالبان افغانستان توماج صالحی حجاب رئیسی رهبر انقلاب کارگران سریلانکا پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
کنکور زاهدان تهران سیل هواشناسی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا زنان وزارت بهداشت
قیمت خودرو سازمان هواشناسی قیمت طلا خودرو قیمت دلار دلار بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو ارز مسکن قیمت سکه
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سینمای ایران مهران مدیری کتاب تئاتر موسیقی شعر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی ترکیه اتحادیه اروپا عربستان انگلیس
فوتبال پرسپولیس سردار آزمون استقلال بازی بارسلونا باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس والیبال
تیک تاک بنیاد ملی نخبگان همراه اول فیلترینگ وزیر ارتباطات تبلیغات اپل ناسا
مالاریا کاهش وزن استرس پیری سلامت روان داروخانه کمبود پرستار