شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نیمه شب در باغ خیر و شر - midnight in the garden of good and evil


سال تولید : ۱۹۹۷
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : کلینت ایست‌وود و آرنولد استیفل
کارگردان : ایست‌وود
فیلمنامه‌نویس : جان لی هنکاک، بر مبنای کتابی نوشته جان برت
فیلمبردار : جک ن. گرین
آهنگساز(موسیقی متن) : لنی نیهاوس
هنرپیشگان : کوین اسپیسی، جان کیوساک، جک تامپسن، لیدی چابلیس، آلیسن ایست‌وود، جاد لو، ایرما پ. هال و پل هیپ.
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۵ دقیقه.


ساوانا. نویسنده‌ای به‌نام ̎جان کلسو̎ (کیوساک) به شهر می‌آید تا دربارهٔ مهمانی مجلل کریسمس یک عتیقه‌فروش پولدار به‌نام ̎جیم ویلیامز̎ (اسپیسی) مقاله‌ای بنویسد. او با آدم‌های جورواجوری آشنا می‌شود که یکی از آنان شارلاتانی به‌نام ̎جو اودام̎ (هیپ) و محبوبه‌اش، ̎مندی̎ (آلیسن ایست‌وود) است. ̎ویلیامز̎ پس از مهمانی، شریک خود، ̎بیلی̎ (لا) را می‌کشد. ̎کلسو̎ به فکر نوشتن کتابی در این باره می‌افتد و با او وکیل مدافعش وارد مذاکره می‌شود. در دادگاه ̎لیدی چابلیس̎ (چابلیس) شهادت می‌دهد که ̎بیلی̎ خوئی وحشیانه داشته است. با تلاش وکیل مدافع ̎ویلیامز̎، او آزاد می‌شود اما بلافاصله بعد از آزادی بر اثر سکته قلبی می‌میرد؛ ̎بیلی̎ از آن سوی قبر انتقام خود را گرفته است. ̎کلسو̎ به همراه ̎مندی̎ در شهر می‌ماند.
● همیشه وقتی صحبت ساخته شدن فیلم از روی کتاب پرفروش برنت درباره جنایت‌های واقعی شهر ساوانا می‌شد، مردم این شهر می‌پرسیدند چه کسی نقش آنان را بازی خواهد کرد. آنچه این فیلم را جذاب می‌کند پاسخ به این سئوال است: خودشان. دو تا از شخصیت‌های فیلم (اماکلی پیانیست و چابلیس) در نقش خود ظاهر شدند. وکیل مدافع واقعی هم به نقش قاضی دادگاه ظاهر شد. همچنین فیلم در مکان‌های واقعی حادثه در ساوانا فیلم‌برداری شد. در عین حال مردم ساوانا که مثل قهرمانان کتاب هستند، نیز به کمک آمدند و همه چیز به اثر هستی شناسانه‌ای از تلفیق واقعیت و دروغ تبدیل شد که البته کارگردان بی‌انعطافی مثل ایست‌وود این چذابیت را به هدر می‌دهد. اما مثلاً رابرت آلتمن می‌توانست با آن یک گروتسک تراژدی / کمدی بی‌نظیر بسازد. متأسفانه کارگردان بیشترین سعی خود را در ساختن یک درام دادگاهی کرده است. او و فیلم‌نامه‌نویسش، هنکاک بیشترین وقت خود را صرف قوام آوردن شخصیت‌های فرعی و فریب‌کاری سیاسی پشت ماجرا کرده‌اند. اسپیسی، ̎ویلیامز̎ را آدمی با ظاهر آرام و درون آشفته نشان می‌دهد و با اضافه کردن یک ̎تیک̎ حرکت موقع صحبت کردن، این نقش را به کاریکاتور و شوخی نزدیک می‌کند که گاه سابقه‌اش در ایفاء نقش‌های خبیث نیز بر کارش تأثیر می‌گذارد. همه ایهام فیلم در صحنه هجوآمیز ظاهر شدن شبح ̎بیلی̎ فرو می‌ریزد. برنت، ساوانا را شهری غریب و جذاب توصیف کرده بود اما ایست‌وود آن را جای ترسناکی نشان می‌دهد که نه تنها توصیف کرده بود اما ایست‌وود آن را جای ترسناکی نشان می‌دهد که نه تنها علاقه‌ای به اقامت در آن ندارید بلکه حتی می‌ترسید سری به آن‌جا بزنید.


همچنین مشاهده کنید