یکشنبه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۳ / 13 October, 2024
مجله ویستا
افسون آرام بورژوازی - Le Charme Discret De La Bourgeoisie
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : سرژ سیلبرمان
کارگردان : لوئیس بونوئل
فیلمنامهنویس : ژان کلود کارییر و بونوئل
فیلمبردار : ادمون ریشار
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : فرنادو ری، دلفین سیریگ، استفان اودران، بول اوژیه، میشل پیکولی، پل فرانکور و ژان پییر کاسل.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.
سفیر جمهوری میراندا در آمریکای جنوبی (ری)، همراه آقا (فرانکور) و خانم «تهونو» (سیریگ) و خواهر «خانم تهونو»، «فلورانس» (اوژیه) برای شام وارد خانه «آقای سنشال» (کاسل) میشوند (سه مرد و کار قاچاق هروئین هستند). و وقتی از خانم «سنشال» (اودران) میشنوند که یک روز زودتر رسیدهاند، به رستورانی در آن حوالی میروند اما برنامه غذاخوردنشان با کشف جسد صاحب رستوران در اتاق بغلی بههم میخورد. آنان دوباره از سوی «سنشالها» دعوت میشوند و وقتی میزبانان را در خانه نمییابند گمان به حمله قریبالوقوع پلیس میبرند و پراکنده میشوند. کوششهای بعدی آنان برای غذاخوردن با هم، دچار مشکلات دیگری میشوند: در یک اتاق چاینوشی، هیچ چیزی برای نوشیدن وجود ندارد؛ جای دیگر سر و کله گروهی مهاجم پیدا میشود؛ شام در خانه یک سرهنگ در واقع روی صحنه نمایش و در برابر تماشاگرانی هلهلهگر برگزار میشود؛ در خانه خانواده «سنشال» آنان را به خاطر قاچاق موادمخدر دستگیر میکنند؛ پس از آزادی و طی یک قرار دیگر برای صرف شام، افرادی ناشناس آنان را به رگبار مسلسل میبندند...
* جواهر مطلق؛ این یکی از مفرحترین آثار مدرن سینماست. نشانگر عشق به روایت - آن محبوب قدیمی سینما و انبوه تماشاگرانش - و موید این نکته که روایت مترادف با واقعگرائی سهل و آسان نیست. بونوئل با فاصله گرفتن از آنچه روایت میشود، توجه ما را به خود فرآیند و عوامل جذابیت آن جلب میکند . به این اعتبار افسون آرام بورژوازی فیلم بهراستی پیچیدهای است که سادگی بصریاش تماشاگر راگول میزند. به سیاق بونوئل متأخر، جلوههای سوررآلیستی جذب تار و پود موقعیتها و حادثهها شدهاند و طبق معمول بورژواهای آدابدادن و ظاهر فریب، هدف ریشخند. مهرآمیز استاد هستند. رابین وود فیلم را با چهار سطح مجزایش معرفی میکند: واقعیت، رویا (که مرزش با واقعیت مخدوش است و چنان بدان شبیه که تنها وقتی یکی از شخصیتها از خواب بیدار میشود، به حضور رویا پی میبریم)، روایتهای اینسرت شده (که شخصیتهای فیلم تعریف میکنند: قصهگوئی در فیلمهای آخر بونوئل سرگرمی شخصیتها). و تصاویری از قدمزدن شخصیتها در جاده که معمائیترین قسمت فیلم هستند. و سرانجام غذاخوردن که بار دیگر نمونه آئینهای طبقاتی از معنا تهی شده است.
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : سرژ سیلبرمان
کارگردان : لوئیس بونوئل
فیلمنامهنویس : ژان کلود کارییر و بونوئل
فیلمبردار : ادمون ریشار
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : فرنادو ری، دلفین سیریگ، استفان اودران، بول اوژیه، میشل پیکولی، پل فرانکور و ژان پییر کاسل.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.
سفیر جمهوری میراندا در آمریکای جنوبی (ری)، همراه آقا (فرانکور) و خانم «تهونو» (سیریگ) و خواهر «خانم تهونو»، «فلورانس» (اوژیه) برای شام وارد خانه «آقای سنشال» (کاسل) میشوند (سه مرد و کار قاچاق هروئین هستند). و وقتی از خانم «سنشال» (اودران) میشنوند که یک روز زودتر رسیدهاند، به رستورانی در آن حوالی میروند اما برنامه غذاخوردنشان با کشف جسد صاحب رستوران در اتاق بغلی بههم میخورد. آنان دوباره از سوی «سنشالها» دعوت میشوند و وقتی میزبانان را در خانه نمییابند گمان به حمله قریبالوقوع پلیس میبرند و پراکنده میشوند. کوششهای بعدی آنان برای غذاخوردن با هم، دچار مشکلات دیگری میشوند: در یک اتاق چاینوشی، هیچ چیزی برای نوشیدن وجود ندارد؛ جای دیگر سر و کله گروهی مهاجم پیدا میشود؛ شام در خانه یک سرهنگ در واقع روی صحنه نمایش و در برابر تماشاگرانی هلهلهگر برگزار میشود؛ در خانه خانواده «سنشال» آنان را به خاطر قاچاق موادمخدر دستگیر میکنند؛ پس از آزادی و طی یک قرار دیگر برای صرف شام، افرادی ناشناس آنان را به رگبار مسلسل میبندند...
* جواهر مطلق؛ این یکی از مفرحترین آثار مدرن سینماست. نشانگر عشق به روایت - آن محبوب قدیمی سینما و انبوه تماشاگرانش - و موید این نکته که روایت مترادف با واقعگرائی سهل و آسان نیست. بونوئل با فاصله گرفتن از آنچه روایت میشود، توجه ما را به خود فرآیند و عوامل جذابیت آن جلب میکند . به این اعتبار افسون آرام بورژوازی فیلم بهراستی پیچیدهای است که سادگی بصریاش تماشاگر راگول میزند. به سیاق بونوئل متأخر، جلوههای سوررآلیستی جذب تار و پود موقعیتها و حادثهها شدهاند و طبق معمول بورژواهای آدابدادن و ظاهر فریب، هدف ریشخند. مهرآمیز استاد هستند. رابین وود فیلم را با چهار سطح مجزایش معرفی میکند: واقعیت، رویا (که مرزش با واقعیت مخدوش است و چنان بدان شبیه که تنها وقتی یکی از شخصیتها از خواب بیدار میشود، به حضور رویا پی میبریم)، روایتهای اینسرت شده (که شخصیتهای فیلم تعریف میکنند: قصهگوئی در فیلمهای آخر بونوئل سرگرمی شخصیتها). و تصاویری از قدمزدن شخصیتها در جاده که معمائیترین قسمت فیلم هستند. و سرانجام غذاخوردن که بار دیگر نمونه آئینهای طبقاتی از معنا تهی شده است.
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست