پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

اسپارتی - SPARTAN


اسپارتی - SPARTAN
سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : آلمان و آمریکا
محصول : آرت لینسن، موشه دیامان، دیوید برگستاین و الی ساماها
کارگردان : دیوید ممت
فیلمنامه‌نویس : دیوید ممت
فیلمبردار : خوآن روییس آنچیا
آهنگساز(موسیقی متن) : مارک ایشم
هنرپیشگان : تیا تکسادا، درک لوک، وال کیلمر، جرمی کامبل، باب جنینگز، لایونل مارک اسمیت، کلارک گرگ، اد اونیل، ویلیام هـ. میسی، کریستن بل و ران باتلر
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۶ دقیقه


̎رابرت اسکات̎ (کیلمر) افسری نظامی است که برای یک نیروی عملیاتی ویژهٔ سرّی کار می‌کند. او مردی است کارکشته که هم‌کاران و هم‌قطارانش در دنیای جاسوسی به او احترام می‌گذارند. وقتی ̎اسکات̎ مأمور می‌شود تا ̎لورا نیوتن̎ (بل) دختر نوجوان رئیس‌جمهور را پیدا کند، ̎کورتیس̎ (لوک) مأموری تازه‌کار را به‌عنوان هم‌کارش به او معرفی می‌کنند که به دست‌پروده‌اش تبدیل می‌شود. ̎اسکات̎ و ̎کورتیس̎ که با گروهی ویژه، شامل مشاورهای رئیس‌جمهور، مأموران سیا و FBI هم‌کاری دارند، به یک باند برده‌داری دختران سفیدپوست برمی‌خورند که امکان دارد ناپدید شدن ̎لورا̎ نیز توطئه آنان باشد. ساده‌لوحی ̎کورتیس̎ و جاه‌طلبی سیاسیِ کسانی مثل ̎برچ̎ (اونیل) و ̎استادرد̎ (میسی) که احتمالاً بیش از آن‌چه می‌گویند دربارهٔ ربوده شدن ̎لورا̎ اطلاعات در اختیار دارند، جست‌وجوها و عملیات نجات را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. در حالی‌که ̎اسکات̎ و ̎کورتیس̎ در شرفِ کشفِ محلِ نگه‌داری ̎لورا̎ هستند، ناگهان رسانه‌ها خبر مرگ ̎لورا̎ را منتشر می‌کنند. ̎اسکات̎ به زندگی آرامش برمی‌گردد و در انتظار مأموریت بعدی‌ می‌ماند. اما ̎کورتیس̎ نمی‌تواند آرام بنشیند. او می‌خواهد به ̎اسکات̎ بقبولاند که ̎لورا̎ زنده است و خب، اگر این دختر هنوز زنده باشد، جست‌وجوهای غیررسمی‌ آنان باعث خواهد شد ̎لورا̎ و خودشان را در مرکز توطئه خطرناکی قرار دهد که توسط رده‌های خیلی بالای حکومتی چیده شده است.
● ممت که پیش از این فیلم، فیلم‌نامهٔ رونین (جان فرانکن هایمر، ۱۹۹۸) را نوشته بود اما از فیلم ساخته شده رضایت نداشت ـ به همین دلیل، اسم او با نام مستعار در عنوان‌بندی ذکر شده بود ـ ترجیح داده این‌بار خود دست به کار شود و تریلری سیاسی را کارگردانی کند. اسپارتی نامی کهنه برای یک فیلم مدرن است و اشاره به این دارد که در یونان باستان، پادشاهان سرزمین اسپارت به‌جای آن‌که سپاهی بزرگ را روانهٔ کارزار کنند، ترجیح می‌دادند یک جنگاور شجاع را مأمور آن کار کنند. کیلمر نیز مثل یک اسپارتی یک‌تنه درگیر مبارزه‌ای گران می‌شود. اما تریلر ممت، میان خشونت برآمده از یک توطئه سیاسی و احساساتی‌گری معلق مانده، و خشم و عصبانیت او دربارهٔ صاحبان قدرت که چگونه توده‌های مردم را می‌فریبند، به گلچینی از فیلم‌های مختلف و گزیده‌ای از موقعیت‌های دشوار اما آشنا در آثار پیش از خود تبدیل شده است. برای مثال: فیلم با گریز یک زن جوان و جسور در جنگل آغاز می‌شود، اما خیلی زود درمی‌یابیم که این بخشی از تمرین‌های طاقت‌فرسای نیروهای ویژه است ـ و یادآور صحنهٔ شروع سکوت بره‌ها (جاناتان دمی، ۱۹۹۱). گفت‌وگوی میان شخصیت‌ها نیز طبق مرسوم فیلم‌های ممت، به‌صورت تلگرافی هستند و آن‌قدر خشک و رسمی ادا می‌شوند که گوئی فیلم از زبان دیگری ترجمه شده است.