جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
هویت خفهشده یا فریاد
فیلم فریاد براساس رمانی از رابرتگریوز در سال ۱۹۷۷ و به كارگردانی یرژیاسكولیموسكی ساخته شد و در سال ۱۹۷۸در جشنواره كن روی پرده رفت. شاید بهتر باشد تا كمی در مورداسكولیموسكی و ساختههای او بدانیم و باشناختی نسبی به سراغ محتوای فیلم فریادبرویم. یرژی اسكولیموسكی لهستانیتبار،فیلمسازی است دروننگر، بیقاعده وعاشق خشونت و وحشیگری ذاتی. او كارسینمایی خود را در دهه شصت و بافیلمهایی چون دستها بالا، آغاز كرد و فریادو انتهای ژرف قدرت بالای سینمایی خود رابه جهانیان نشان داد. او با اینكه در یك دورهركود با فیلمهایی نهچندان قوی واستخواندار، ماجراهای ژرار، شاه، بیبی،سرباز و چند فیلم دیگر را در پروندهسینمایی خود ثبت كر؛ اما با این احوال و باگذار از این دوره بازگشتی مقتدرانه بافیلمهایی همچون انتهای ژرف و فریادداشت و مهارت و تفكرات عمیق خود درزمینه وجود هستی و ضمیر تكاملنیافته هرفرد را با زبان سینما به اثبات رساند.یرژی فیلمسازی را در همان آكادمیایفراگرفت كه رومن پولانسكی فیلمساز قدرلهستانی همدوره او بود، با اینكه یرژی وفیلمهایش خشونتی ذاتی و سبك و سیاقخاص مربوط به خود را دارند ولی هیچگاهاز لحاظ وحشیگری و خشونت به پایهمتای خود رومن پولانسكی نمیرسد.یرژی اسكولیموسكی همچنین در اولینفیلم بلند رومن پولانسكی، چاقو در آب هنرو نبوغ خود را در نگارش فیلمنامه به منصهظهور رساند.فیلم از میدان كریكت آغاز میشود وحول محور همین بازی تا پایان پیشمیرود. به قول بعضی منقدان مخالف ویكسونگر این فیلم شرح حال بازی كریكتاست. فیلم در ظهر تابستانی ملایم، از میدانمسابقه كریكت كه با نگاه كنجكاوانه یك گلهگاو كه بهتزده آن را نظاره میكنند و رأسباریك كلیسای محلی از دوردست، از بالایمیدان درختان، ناظر آن است. در اتاقچرخدار كوچك مخصوص ثبت امتیازات،یك تماشاگر، داستانی را برای تماشاگردیگر تعریف میكند، اما در این اثنا به غیر ازصدای گوشخراش طاووسی كه آرامشمحیط را هر از چند گاهی به هم میزند،اوضاع و احوال آرام به نظر میرسد، ولی درآخر روز سه نفر مردهاند.اسكولیموسكیتكیهگاهها و ظواهر هویت ملی را باامانتداری انكارناپذیری حفظ و حراستمیكند و سپس در هر فرصتی برای تخریبآن دست به كار میشود: مسابقه كریكتمربوط به افراد تیمارستانی محلی است كهرفتارشان بندرت باعث ناراحتی و آشفتگیمیشود و در نگاه اول بسیار ساده و آراماست، ولی زمانی كه سخنگوی آنها از مردیصحبت میكند كه بر اثر فریاد خود باعثمرگ میشود، از آن به بعد آرامش بیننده رابه هم زده و یا یك جور آنارشی درونی رادر دید و بطن مخاطب جاری میسازد. فیلماز بازی به داستان و از داستان به بازیحركت میكند، هر دو ناممكن به نظرمیرسند و هر دو، در مسیر معین خود،واقعی جلوه میكند. فیلم به نحوی خیرهكننده و خاص توسطمایك مولوی فیلمبرداری شده است؛ مایكمولوی پیش از این در فیلمهای قابل توجهیهمچون پروفسور مانس و گشت و گذار بانیكلاس روگ و در پرتقال كوكی و باریلیندون با استنلی كوبریك همكاری داشتهاست. اسكولیموسكی باز هم همانند انتهایژرف فیلمی پر از پیچ و خم و اشارات لاینفكو حلناشدنی ساخته است و علاوه بر اینهابیننده را با یك جور نهیلیسم فردی -اجتماعی مواجه میكند كه خیلی از منتقداناین توهم و ازخودبیگانگی او را نمیپسندند.ولی او در جایی میگوید: « ابهام و حسبیهودگی. من فكر میكنم كه ما در محاصرهحس بیهودگی هستیم، معانی دوگانه ودیالكتیكی را میتوان در هر چیز دید.میدانید من به عنوان یك شاعر كار را آغازكردم، من سه كتاب شعر منتشر كردم، ذهنمن در مسیر تدعیهای شاعرانه تعلیم دیدهبود. بنابراین ترسی ندارم كه از روایتمستقیم منحرف شوم، و با داستانی كهشخص را وسوسه میكند، تا هم باور كند وهم باور نكند احساس راحتی میكنم.» بیتس در داستان خود به خانه جان هرتهجوم میبرد، او را با یك فریاد نمایشیمسحور میكند، همسر او (سوزان یورك) راكنترل میكند، و سرانجام توسط پلیسبازداشت میشود. نماهای مسحوركننده دوربین درسكانسهای فریاد كشیدن آلن بیتس؛ از نقاطقوت فیلم به حساب میآید.فریاداسكولیموسكی برخلاف داستان اصلی كهفقط حول موضوع آدمی است كه با فریادخود باعث مرگ میشود جدال میان دو مردرا دربر میگیرد: آلن بیتس و جان هرت.شروع فیلمهای اسكولیموسكی شباهتبسیاری به شروع فیلمهای دیوید لینچ و تاحدی كن لوچ دارد. اسكولیموسكی در فریادبسیار به بیكن و نقاشیهایش شباهت دارد؛آلن بیتس انسانی است آزارطلب ومازوخیست، كه تجربههای دردناكی راپشت سر میگذارد، حتی خوداسكولیموسكی میگوید: « او انسانی استكه اگر پول هنگفتی را به دست آورد بسیاراندوهگین میشود زیرا فكر میكند صرفاًچیزهای مزخرف را به قیمتهای خوبمیفروشد.»آهنگساز مثل نقاشیهای بیكن انسانیاست مچالهشده و در حال خفه شدن كه ازحس بیهودگی نه میتواند خودش را نجاتدهد و نه جامعه اطرافش را.« اسكولیموسكی در جایی دیگر میگوید:«چه چیز بیهودهتر است، بیتس یا دنیایپیرامون او؟ آیا او به علت اینكه عادی نیستیك بیمار روانی است؟ شما چطور تشخیصمیدهید كه یك درخت عادی است یا نه؟» اسكولیموسكی بعد از فیلمهای اولیهخود بخصوص در دو فیلم فریاد و انتهایژرف رئالیسم دیداری خود را با انتزاع وتخیل تلفیق كرده و آثاری ماندگار و قابلبحث را ساخته است. در كل فیلم فریاداسكولیموسكی اثری ژرف و قابل تعمقاست كه تا حد زیادی نگاه خاص كارگردان وتسلط او بر ابزار و امكانات را بخوبی نمایانمیسازد، بطوری كه میتوان با قرار گرفتندر قابهای دوربین مایك مولوی احساسپوچی و جهانبینی خاص اسكولیموسكی رالمس كرد.
علیرضا دیانی
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور دولت رئیسی افغانستان گشت ارشاد پاکستان توماج صالحی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل سردار رادان هواشناسی قم سیستان و بلوچستان سازمان سنجش فضای مجازی خراسان جنوبی شهرداری تهران سلامت پلیس
خودرو تهران قیمت خودرو دلار قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ارز بانک مرکزی ایران خودرو سایپا مسکن
خانواده تلویزیون موسیقی فیلم سریال پایتخت ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ همراه اول ناسا بنیاد ملی نخبگان تسلا تیک تاک فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه