
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در دیدار با دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان اهمیت اخلاق و منش پیامبر اسلام (ص) در تعاملات دانشگاهی و اجتماعی اظهار داشت: پیامبر خدا صبور، شنوا و عدالتمحور بود. دانشجوی انقلابی نیز باید از همین ویژگیها برخوردار باشد و هرگونه انتقاد و اعتراض، باید در مسیر عدالت و اخلاق باشد.
وزیر علوم در ادامه به تاریخ مبارزات دانشجویی اشاره کرد: دانشجویان پیشگام در جنبشهای دانشجویی، از جمله شهید شریعت رضوی، برای استقلال، آزادی و مقابله با استبداد و استعمار جان خود را فدا کردند. ۱۶ آذر نماد مسئولیتپذیری اجتماعی و ایثار تا حد شهادت است و مسیر رسیدن به این مسئولیت، نیازمند رعایت اصول درست و اخلاقی است.
وی با بیان اهمیت دانشگاه به عنوان محل گفتوگو و حل مشکلات کشور، گفت: دانشگاه متفاوت از دیگر نهادهاست؛ در احزاب ممکن است دعوا باشد، در پارلمان ممکن است افراد همدیگر را بگیرند، اما در دانشگاه، مکان منطقی برای بررسی دشوارترین مسائل و چالشهای کشور فراهم است.
سیمایی صراف به نقش دانشگاه در آموزش حکمرانی علمی تأکید کرد: در چند دهه پس از انقلاب، مدیریت کشور عمدتاً در دست عالمان بوده، اما حکمرانی علمی به معنای واقعی شکل نگرفته بود. این نوع حکمرانی را باید از دانشگاه آموخت.
وی افزود: دانشگاه پیشگام در مسائل کشور است؛ از بحران آب و هوا گرفته تا آسیبهای اجتماعی، اعتیاد و طلاق. دانشگاهها حتی ۷۰ سال پیش نسبت به بحران آب هشدار داده بودند و در دهه ۸۰ نیز این هشدارها تکرار شد. هرچند علم ممکن است خطا کند، اما ضریب خطای علمی بسیار کمتر از سایر روشهاست.
سیمایی صراف همچنین دستاوردهای دانشگاههای دولتی ایران را تشریح کرد: دانشگاههای دولتی کشور دارای حدود ۳۰ هزار هیئت علمی، ۱۴ هزار قرارداد صنعتی و ۵۸ پارک علم و فناوری هستند که متشکل از شرکتهای دانشبنیان دانشگاهیاند. این شرکتها سالانه حداقل ۵۰ هزار محصول فنی و علمی تولید میکنند که از این میان، ۲۰۰۰ محصول تحریمی با تلاش دانشجویان تکمیلی، آموزش مناسب و همراهی استادان ایرانی تولید شده است.
وی درباره عدالت آموزشی و آموزش رایگان اظهار داشت: دانشگاه پیام نور یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است که عدالت آموزشی را در محرومترین نقاط کشور تامین کرده و امکان تحصیل رایگان و تغذیه دانشجویی را فراهم کرده است.
وزیر علوم به چالشهای منابع مالی و سرمایهگذاری در کشور اشاره کرد: مسائل صنفی، آلودگی هوا و بسیاری دیگر از مشکلات کشور به منابع مالی وابسته است. وقتی سرمایهگذاری داخلی و خارجی محدود باشد، طبیعی است که مشکلاتی مانند مهاجرت نخبگان شکل میگیرد.
وی با اشاره به موفقیتهای علمی ایران افزود: اکنون ایران حدود دو درصد تولید علم جهان را دارد، اما باید با افزایش مقالات پژوهشی و ثبت اختراع، جایگاه علمی کشور در جهان ارتقا یابد. انتشار علمی رایگان و اوپناکسِس نیز میتواند بر رویتپذیری ایران در دنیا بیفزاید.
وزیر علوم در دیدار با دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: بودجه آموزش عالی ایران تا چند سال پیش حدود ۳.۸ درصد از اعتبارات کل کشور بود، اما با افزایش مأموریتها، گسترش پارکهای علم و فناوری و رشد فعالیتهای دانشگاهی، این میزان اکنون به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: طبق قانون، نیمی از این بودجه باید به دانشگاهها و نیمی دیگر به پژوهشها اختصاص یابد، اما با توجه به گستردگی نیازها و محدودیتهای مالی، این سهمها هنوز پاسخگوی همه مسائل نیست.با وجود محدودیتها، دولت برای رفاه دانشجویان ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف تغذیه کرده تا امکان استفاده از غذاهای ارزانقیمت فراهم شود. این در حالی است که حقوق یک عضو هیئت علمی تازهکار، حتی فارغالتحصیل بهترین دانشگاههای کشور، حدود ۲۵۰ دلار است و اساتید تمام نیز دریافتی مشابه دارند.
سیمایی صراف در پایان به اهمیت ارتباط استادان و دانشجویان مهاجر با کشور اشاره کرد و گفت:استادانی که از ایران خارج شدهاند، باید با کشور ارتباط داشته باشند و در دانشگاههای ایران کارگاه آموزشی برگزار کنند تا آینده علمی کشور بهتر شکل بگیرد.
منبع : خبرگزاری دانشجو

















































