سید جواد حسینیان، عضو اتاق بازرگانی: وابستگی اقتصاد ایران به امارات از نوع منفی و زمینگیرکننده بوده؛ امارات بهعنوان «جادهٔ خاکی» اقتصاد زیرزمینی، محل تمرکز قاچاق کالا (بیش از ۷۰ درصد فیزیک کالا) و تأمین مالی قاچاق (بیش از ۹۰ درصد) بوده است. جالب آنکه با وجود تحریمهای شدید، فعالیتهای مالی ایران در امارات بهراحتی انجام میشود، در حالی که نمایندهٔ بانک مرکزی آمریکا در آنجا مستقر است. ۴۰ درصد حوالهجات ارزی رسمی واردات ایران به درهم است، در حالی که امارات تولیدکنندهٔ کالا نیست و کالاها عمدتاً …