چهارشنبه / ۲۳ مهر / ۱۴۰۴ - 15 October, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۱۴۰۴/۰۶/۰۱

صادرات در فضای مبهم

صادرات در فضای مبهم
بازاریابی در عرصه جهانی تنها محدود به تبلیغ یک کالا یا یافتن مشتری نیست، بلکه به معنای درک عمیق از فرهنگ، نیازها و الگوهای مصرف جوامع مختلف است. در این میان، فعالان بخش خصوصی بر این باورند که ضعف اصلی تجار ایرانی در حوزه بازاریابی جهانی، نه‌تنها در کمبود شناخت از کالاهای صادراتی کشور، بلکه در ناآشنایی با فرهنگ مصرف بازارهای هدف ریشه دارد. تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که بازاریابی علمی و هدفمند، نیازمند سه مولفه اساسی است؛ «شناسایی دقیق بازار هدف»، «درک رفتار مصرف‌کنندگان» و «بهره‌گیری از …