سه شنبه / ۲۲ مهر / ۱۴۰۴ - 14 October, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۱۴۰۴/۰۵/۲۸

صادرات بدون برند؛ تیراندازی در تاریکی

صادرات بدون برند؛ تیراندازی در تاریکی
در سال‌های اخیر، مسوولان و فعالان اقتصادی از رشد صادرات غیرنفتی سخن می‌گویند، اما نگاهی دقیق‌تر به ترکیب این صادرات، واقعیتی نگران‌کننده را آشکار می‌کند: بخش بزرگی از کالاهای صادرشده ایرانی، بدون برند، بدون هویت مشخص و عمدتا به‌صورت فله‌ای یا واسطه‌ای از کشور خارج می‌شوند. در چنین شرایطی، صادرات بیش از آنکه یک استراتژی اقتصادی باشد، به مجموعه‌ای از معاملات اتفاقی، وابسته به روابط شخصی و نوسانات قیمت تبدیل شده است.