
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آئین نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده گفت: پیامدهای موتورسیکلت فقط آلودگی نیست؛ تصادفات، اقتصاد، بیمه و سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد.
او ادامه داد: موتورسیکلت امروز تنها یک وسیله نقلیه نیست؛ مسئلهای است که مدیریت شهری، اقتصاد و سلامت عمومی را درگیر کرده است و جوانانی که میتوانند فعال اقتصادی باشند، قربانی هزینههای پنهان تصادفات موتورسیکلت میشوند.
وی افزود: وقتی موتورسیکلت نه پیادهرو میشناسد، نه چراغ قرمز، شهر به سمت آشفتگی غیرقابل کنترل میرود و تردد بیضابطه موتورسیکلتها، آیندهای کنترلناپذیر برای شهر میسازد همچنین بخش بزرگی از موتورسیکلتهای در حال تردد، هویت ندارند؛ وسیلهای که صاحب و مسیرش مشخص نیست، نمیتواند قانونمند باشد.
او اضافه کرد: هویتدار کردن موتورسیکلتها، اولین گام برای بازگرداندن نظم و مطالبه قانون از همه است و برای کنترل این وضعیت، هم حاکمیت باید تصمیم اصولی بگیرد و هم پلیس راهور این موضوع را جدیتر دنبال کند.
اتابک اظهارداشت: تغییر از کاربراتوری به انژکتوری مهم است، اما مقصد نهایی باید موتور کارِ برقیِ طراحیشده و تولید انبوه باشد و نوسازی موتورسیکلتها فقط تعویض وسیله نیست؛ اقدامی است که اقتصاد انرژی، ایمنی و سلامت عمومی را همزمان ارتقا میدهد.
وی در پایان گفت: موتور برقی میتواند کلانشهرها را به سمت آلودگی کمتر و کیفیت زندگی بالاتر هدایت کند و این طرح ملی، علاوه بر کاهش آلودگی، اصلاحی در حکمرانی و مدیریت حملونقل شهری ایجاد میکند.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: از یک سو بحث توسعه فعالیت و رشد صنعتی و استفاده از نوآوریها در بخش صنعت مطرح است و از سوی دیگر، موضوع صیانت از سلامت مردم قرار دارد.
او اضافه کرد: موضوع جانشینی و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده است که صرفاً یک بحث حملونقلی و محدود به ناوگان نیست. این اقدام هم جنبه اقتصادی دارد و هم جنبه اجتماعی و از این منظر برای کشور بسیار حائز اهمیت است و در حوزه اقتصادی، کاهش مصرف سوختی که میتواند برای کشور رقم بزند، کاهش هزینههای نگهداری برای راکبان موتورسیکلتها و همچنین امکان پیمایش بیشتر، راحتتر، با آسودگی و ایمنی بالاتر، از جمله نتایجی است که میتوان از این طرح انتظار داشت.
منبع : خبرگزاری دانشجو

















































