
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی روز یکشنبه در بیستوششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی برگزیده کشور در اردوگاه شهید باهنر، اظهار کرد: مدیران آموزش و پرورش تحلیلهای دقیق و علمی از بازماندگی از تحصیل ارائه دهند، زیرا آمار موجود، آمار ترک تحصیل واقعی نظام آموزش و پرورش نیست.
وی ادامه داد: هزاران دانش آموز به خارج از کشور مهاجرت کردند ودر حالی که امروز در سامانه ثبت احوال هستند، اما در مدارس حضور ندارند و یا هزاران دانش آموز در مدارس طلاب علوم دینی مشغول به تحصیل هستند، اما اطلاعات آنها در سامانههای آموزش و پرورش نیست یا صدها دانشآموز به دلیل معلولیت جسمی در مدارس نیستند، اما اصلاً امکان تحصیل برای آنها وجود ندارد.
کاظمی تاکید کرد: مدیران کل هوشیار باشند و یک پژوهش در حوزه بازماندگان از تحصیل ارائه دهند تا افرادی که با نیتهای مختلف بعضی آمار و اطلاعات را در فضای مجازی منتشر میکنند، نتوانند بهرهبرداری سوء با همان نیت مغرضانه خود داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ساختار پژوهشی و شورای تحقیقات در مناطق و استانها باید فعال شود چرا که این اقدام بهترین راه برای تقویت و تربیت ذهن و اندیشه نسل آینده کشور را به همراه دارد.
وی بر اهمیت عمیق پژوهش در فرآیند تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: نگاه علمی و مبتنی بر پرسشگری، مبنای اصلی پیشرفتهای علمی و توسعه هر نظام آموزشی است. امام علی (ع) فرمودند که هیچ راهی بهتر از پژوهش نیست و این اصل، شاخص و معیار رشد یا عقبماندگی نظامها است.
وزیر آموزش وپرورش افزود: با وجود موانع و محدودیتهای موجود، تلاشهای ارزشمند و دستاوردهای قابل تقدیری در حوزه پژوهش صورت گرفته است و نباید به این اندازه قناعت کنیم.
کاظمی به اهمیت سرمایهگذاری در حوزه پژوهش تصریح کرد: تحقیقات در حوزه صنعت، فناوری، آموزش و توسعه، کلید پیشرفت و رشد کشور است. کشورهایی که بیشترین سرمایهگذاریها را در این حوزه انجام میدهند به مراتب سریعتر به ترقی میرسند. در قرآن و روایات، تاکید فراوان بر پرسشگری و تفکر وجود دارد؛ زیرا آغاز هر راهحل، آغاز یک پرسش است.
وی بر لزوم ترویج روحیه علمی، پرسشگری و تفکر انتقادی در ساختار نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: اگر میخواهیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم، باید فرهنگ پژوهش و سوال کردن را در آموزش و پرورش نهادینه کنیم و دانشآموزان و معلمان را به مطالبهگری و تحقیق تشویق کنیم.
منبع : خبرگزاری دانشجو

















































