سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

ضرورت پژوهش در آموزش و پرورش


ضرورت پژوهش در آموزش و پرورش

پژوهش یک روند فعالانه، هوشیارانه و سامانمند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و فرضیه هاست.پژوهش همچنین برای دست یافتن به راهکارهای علمی و فناوری ها به …

پژوهش یک روند فعالانه، هوشیارانه و سامانمند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و فرضیه هاست.پژوهش همچنین برای دست یافتن به راهکارهای علمی و فناوری ها به کار می رود.به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله های علمی ارائه می دهد.پژوهش در دو بعد (یافت، پرسش، تحقیق) و دیگر (پاسخ دادن) به آن می باشد.واژه پژوهش از فعل پژوهیدن است.این فعل در متن های گوناگون فارسی مانند شاهنامه و کیمیای سعادت به معنای جستجو کردن است و در واقع پژوهیدن، رسیدگی کردن نیز معنی می شود.برانگیختن، تحریک کردن، به هیجان آوردن، مشتاق کردن نیز یک نوع پژوهیدن است.

لزوما تحقیق و پژوهش ریشه دیرینه دارد و در واقع یک احتیاج بین المللی است و داشتن قدرت انجام دادن یک تحقیق درست امری لازم و واجب است و مهم ترین کاری است که به منظور رفع نیاز جامعه در یک مهم انجام می شود.تحقیق نیاز به مهارت علمی و اطلاعات علمی دارد که منجر به اعمال مدیریت اجرایی، تجزیه و تحلیل مشکلات شود و به خوبی بتواند به تعلیم، برنامه ریزی و اجرا و هدایت و نظارت و ارزیابی و حل مشکلات بپردازد و در سایه گردآوری، اطلاعات تازه و راه حل های نوینی به دست آید.انتخاب مسئله: موضوعی را برای پژوهش انتخاب تا به کمک آن بتوان مشکلات ناگشوده معرفت بشری را بگشاید، تا به بهبود زندگی مردم کمک کند.

سندگزینی:

انتخاب اسنادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم درباره موضوع انتخابی مورد نیاز است.

نقادی:

نقد نکته هایی که از اسناد و منابع دریافت شده تا سره از ناسره شناسانده شود.

نتیجه گیری:

که خود مستلزم وارسی، رده بندی و بازنگری است.به جهت دستیابی به یک سری اطلاعات، ارزیابی، تجزیه و تحلیل و ارائه راهکارهای عاقلانه و حمایت های هوشمندانه نیاز به پژوهش می باشد که به صورت های ذیل در مراکز و مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش انجام می پذیرد.

الف) مشاهده: که با بازرسی و حسابرسی انجام می شود که خود ضمن دریافت نقایص، تذکرات مفید ارائه می شود که در راه کیفیت بخشی به عملکردهای اداری مدیران موثر است.

ب) تحقیق عمومی: که با مصاحبه و پرسش نامه های دقیق، بدون غرض، علمی و استاندارد تهیه تا با توجه به کمیت های استخراج شده و آمار دقیق منتج به برنامه ریزی، تصمیم گیری و گزینش های منطقی شود.

ج) کتابخانه ای: که به دقت نویسنده، تازگی مطلب، اعتبار و شهرت نویسنده به امر پژوهش کمک زیادی می کند.با تحقیق و پژوهش در همه ابعاد آموزشی و پرورشی، اداری و تجهیزاتی و ... می توان به افت و پیشرفت تحصیلی، عوامل اثرگذار و بازدارنده در آموزش و پرورش و استفاده از امکانات موجود در رسیدن به اهداف مطلوب یاری جست و مسئولان با نتایج حاصله از این پژوهش ها به تدوین دستورالعمل ها و ارائه راهکارها بپردازند تا سرمایه ها به هدر نرود و نتیجه آن شود که باید بشود.

اقدس سندروس

مرکز پیش دانشگاهی فاطمیه



همچنین مشاهده کنید