شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فناوری دانش و تعامل


فناوری دانش و تعامل

واضح است که مدیریت دانش را نمی توان از عملکرد سازمان جدا نمود. مدیریت دانش، نه دیسیپلینی مجزاست و نه می توان با آن به این صورت برخورد کرد. وقتی شک دارید آیا فعالیت یا پروژه ای که …

واضح است که مدیریت دانش را نمی توان از عملکرد سازمان جدا نمود. مدیریت دانش، نه دیسیپلینی مجزاست و نه می توان با آن به این صورت برخورد کرد. وقتی شک دارید آیا فعالیت یا پروژه ای که درگیر آن هستید، مدیریت دانش است یا نه، تعریف مدیریت دانش را به خاطر داشته باشید. مدیریت دانش همواره بایستی به استراتژی های سطوح مختلف کسب و کار متصل گردد و هم برای کارکنان و هم برای سازمان، خلق ارزش کند. عموما حوزه هایی که مدیریت دانش در آن ها فعال است شامل فرهنگ سازمانی، زیرساخت های تکنولوژیک، فرآیندها و سازمان دهی و محتوا (Content) می شود. البته یکی از مهم ترین مسائلی که باید در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان خود در نظر داشته باشید این است که تحت هیچ شرایطی تکنولوژی زده نشوید. هیچ پروژه مدیریت دانشی با تکنولوژی شروع نمی شود و با تکنولوژی نیز ختم نمی گردد. بنا بر تجربیات ما، عموما حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از پروژه های مدیریت دانش را تکنولوژی اطلاعات تشکیل می دهد یا می توان گفت در دوره حاضر که تکنولوژی های دانش و تعامل (KCT) به سطح مناسبی نرسیده اند این طور است. داونپورت و پروساک از بزرگان مدیریت دانش از دانشگاه هاروارد ادعا می کنند اگر بیش از یک سوم از یک پروژه مدیریت دانش به تکنولوژی اختصاص داده شود این پروژه، یک پروژه فناوری اطلاعات خواهد بود.

http://kmterms.mihanblog.com/Cat/۲.aspx



همچنین مشاهده کنید