جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شوماخر نزدیك می شود


شوماخر نزدیك می شود

میشاییل شوماخر راننده مشهور آلمانی عصر روز یكشنبه فاتح گراندپری اتومبیلرانی فرانسه در پیست مانیكور شد تا به روند احیای خود استمرار بخشد

● آلونسو همچنان پیشتاز «فرمول یك» است، اما...

میشاییل شوماخر راننده مشهور آلمانی عصر روز یكشنبه فاتح گراندپری اتومبیلرانی فرانسه در پیست مانیكور شد تا به روند احیای خود استمرار بخشد.

شومی ۳۷ساله از آغاز تا پایان پیشتاز بود و در خاتمه این رقابت فاصله خود را با فرناندو آلونسو پیشتاز اسپانیایی مسابقات امسال اتومبیلرانی «فرمول یك» جهان در جدول رده بندی كلی قدری كاهش داد و از ۱۹ به ۱۷ امتیاز رساند.

این در حالی است كه آلونسو فصل پیش در ۲۴سالگی به جوان ترین قهرمان در تاریخ برگزاری این مسابقات بدل شد و امسال نیز به رغم به پاخیزی مجدد راننده آلمانی باز هم درخشش لازم را داشته و تا تكرار مقام قهرمانی اش فاصله زیادی ندارد. آلونسو در این مسابقه نیز به رتبه دوم رسید و كلاً در ۱۱ تورنمنت از ۱۸ تورنمنت امسال (كه تاكنون برگزار شده) ۶ بار به مقام نخست رسیده است. این بار هم كسب رتبه دوم در مانیكور ۸ امتیاز را برای راننده اسپانیایی تیم رنو در برداشت، حال آنكه شومی از ۱۰ امتیاز كه ویژه مقام نخست است، فراتر نرفت. برای مدتی به نظر می رسید كه همچون مسابقه «تعیین خط» (زمان سنجی) زوج شوماخر و فیلیپه ماسا رتبه های اول و دوم را نصیب خود و تیم فراری خواهند كرد، اما سومین مرتبه توقف ماسا برای رسیدگی مجدد به ماشینش در كنار پیست، برای او گران تمام شد و او را به رده سوم تنزل داد.

«فراری» با كسب رتبه های اولی و سومی در مانیكور برنده اصلی این پیكارها در قسمت تیمی بود و حالا در جدول رده بندی تیمی نیز خود را به ۲۱ امتیازی رنو رسانده است، اما با آنچه در مانیكور روی داد نمی شد رنو را هم برنده تلقی نكرد زیرا آلونسو در شرایطی دشوار دوم شد و جان كارلو فیسی كلا «هم تیمی» ایتالیایی او نیز در جای ششم ایستاد. حالا فیسی كلا در جدول رده بندی كلی مسابقات امسال هم پس از آلونسو و شوماخر كه از سایرین فاصله قابل توجهی گرفته اند در جای سوم ایستاده و كیمی رایكونن ستاره فنلاندی تیم مك لارن را كه پیشتر سوم بود، تا رده چهارم پایین فرستاده است.

حسن اصلی و بزرگ رنو و دو ستاره اش و به خصوص آلونسو به حداقل رساندن ضایعات حتی در روزهای ناكامی و شكست است. شاید هم این تایرها و لاستیك های مورد استفاده تیم رنو بود كه این بار در مانیكور جواب نداد و باعث ناكامی نسبی دو راننده این تیم در مصاف با رقبای سخت خود در تیم «فراری» شد.

آلونسو مثل تمام دو سال اخیر این هنر و مهارت را داشت كه به رغم به ثبت رسیدن این شكست فقط یك رده و رتبه پشت سر رقیب بزرگش بماند و در سایر موارد و زمینه ها نیز فاصله فیمابین را در كمترین سطح نگه دارد. اگر خونسردی آلونسو نبود، امكان نداشت در روزی كه فراری می تاخت و تمام ابزار لازم را هم در اختیار گرفته بود، وی بتواند تا رده دوم جدول بالا آید. این هشتمین باری است كه شوماخر برنده گراندپری فرانسه می شود و اگر بخواهیم كل پیروزی های عمر ورزشی او را جمع ببندیم، به رقم خیره كننده ۸۸ می رسیم كه یك ركورد در تاریخ پیكارهای «فرمول یك» محسوب می شود. ۷ بار مقام «قهرمانی مجموع» شوماخر در این پیكارها نیز یك ركورد است و خوان مانوئل فانجیو اتومبیلران برجسته آرژانتینی دهه ۱۹۵۰ از پنج مرتبه قهرمانی در ایام اوجش فراتر نرفته بود.

● پایان خواب گران

شومی ۱/۱۰ ثانیه زودتر و سریع تر از نزدیك ترین تعقیب كنندگانش از خط پایان گذشت. این دومین قهرمانی متوالی شوماخر و سومین آنها در طول فصل جاری بود و یك بار دیگر ثابت شد كه شومی از خواب گران فصل پیش برخاسته و هر چند هنوز مثل ایام اوجش و سال های اقتدار كاملش (سال های اولیه دهه جاری) نیست، اما از شرایط بد و ضعیف فصل ۲۰۰۵ فاصله گرفته و مهمتر این كه برخلاف آن فصل بر ماشین خود نیز اشراف و تسلط دارد.

فصل پیش «ماشین مسابقه ای» شومی توسط مدیران فنی تیم فراری بسیار دیر آماده شد و او و خوان كارلوس مونتویا كه در آن زمان «هم تیمی» وی بود و كلمبیایی است، نتوانستند به موقع و به سرعت برای پیكارهای فصل آماده شوند و حداقل نیمی از فصل سپری شد تا آنها سوار بر كار گردند و به آمادگی مطلوب برسند و در آن زمان برای رسیدن به آلونسو بسیار دیر شده بود. سران فراری امسال با درسی كه از فصل پیش گرفته بودند، اتومبیل های خود را زودتر آماده كردند و در نتیجه شومی و ماسا (كه جانشین مونتویا شده است) سریع تر و موثرتر توانستند خود را با شرایط این ماشین های تازه وفق بدهند و نتیجه و محصول آن نمایش های بهتری است كه طی این فصل ارائه داده اند.

اگر فصل پیش پیكارهای «فرمول یك» تبدیل به یك دوئل مستقیم بین آلونسو و رایكونن شد و شومی زیر سایه آنان محو گشت، امسال آن حالت از بین رفته و همان طور كه پیشتر گفتیم شوماخر نوعی رنسانس و احیا و زندگی دوباره را تجربه كرده است.

بد نیست بدانید كه سال ها پیش (و شاید یك قرن پیش) در اولین دوره گراندپری اتومبیلرانی فرانسه در لومان رتبه نخست به تیم رنو رسیده بود و شاید نسل فعلی مدیران و راننده های این تیم بدشان نمی آمد كه امسال به این مناسبت خاص یك بار دیگر شاهد پیروزی را در این پیكارها در آغوش گیرند، اما این بار نوبت راننده های «فراری» رسید تا پیشتازی كنند و همان طور كه پیشتر آمد، حتی رتبه سومی را نیز به خود اختصاص دهند.

● ... و سایرین

چون صحبت میشاییل شوماخر در میان است بد نیست بدانید كه برادر او (با نام كوچك رالف) در این مسابقه به رتبه چهارم رسید و این مقام را برای تیم تویوتا به ارمغان آورد. با این حال او در جدول كلی صاحب رتبه ای بالاتر از نهمی نیست و از برادرش ۶۶ امتیاز كمتر اندوخته است. در مورد سایر شركت كنندگان نامدار گراندپری فرانسه هم بد نیست بدانید جنسن باتن راننده بریتانیایی تیم هوندا («بار» سابق) در دور شصت و دوم مجبور به كناره گیری شد و مسابقه را نیمه كاره گذاشت تا هفته بدش بدتر شود. او یك روز پیشتر در مسابقه «تعیین خط» نیز تنها به رتبه هفدهم دست یافته بود. در عوض دیوید كولتارد راننده اسكاتلندی و كاركشته تیم ردبول به رتبه نهمی دست یافت، هر چند برای او نیز رتبه ای بالاتر از یازدهمی در جدول رده بندی كلی امسال متصور نیست. به واقع تا اینجای فصل هیچ كس نتوانسته است كسی به جز آلونسو و پس از وی شوماخر را ببیند و سایرین را بالاتر از آنها بینگارد.

● نتایج گراندپری اتومبیلرانی مانیكور فرانسه

۱ - میشاییل شوماخر از آلمان (تیم فراری) با ۷/۳۲ - ۱ ساعت ۲، - فرناندو آلونسو از اسپانیا (رنو)۳، - فیلیپه ماسا از برزیل (فراری)۴، - رالف شوماخر از آلمان (تویوتا)، ۵ - كیمی رایكونن از فنلاند (مك لارن)

● جدول رده بندی فصل (انفرادی)

۱ - فرناندو آلونسو ۹۶ امتیاز۲،- میشاییل شوماخر ۷۹ امتیاز۳، - جان كارلو فیسی كلا ۴۶ امتیاز۴، - كیمی رایكونن ۴۳ امتیاز۵، - فیلیپه ماسا ۴۲ امتیاز

● جدول رده بندی فصل (تیمی)

۱ - رنو ۱۴۲ امتیاز۲، - فراری ۱۲۱ امتیاز۳، - مك لارن ۷۱ امتیاز۴، - هوندا ۳۲ امتیاز۵، - تویوتا ۲۱ امتیاز

منبع: BBC

وصال روحانی



همچنین مشاهده کنید