شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بهره گیری از موقعیت استراتژیک


بهره گیری از موقعیت استراتژیک

● به بهانه روز حمل و نقل
همه ساله در ایران هفته پایانی آذرماه هفته حمل ونقل نام می گیرد. به همین بهانه در این مجال کوتاه به بررسی جایگاه حمل ونقل و وضعیت آن در کشورمان می پردازیم. …

به بهانه روز حمل و نقل

همه ساله در ایران هفته پایانی آذرماه هفته حمل ونقل نام می گیرد. به همین بهانه در این مجال کوتاه به بررسی جایگاه حمل ونقل و وضعیت آن در کشورمان می پردازیم. حمل ونقل و توجه به ضرورت آن در کشور از شاخص هایی جدانشدنی با فاکتورهای توسعه ای یک کشور محسوب می شود. ارتباط مستقیم ارتقا» ابزار حمل ونقل و توسعه یافتگی در کشورها یک اصل قابل قبول و مورد اتکا است که سالها از سوی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مورد آزمون و تائید قرار گرفته است. همانطور که در دنیای پیشرفته امروزی مشاهده می شود در هر جامعه ای که توجهی ویژه به حمل ونقل و کاربردهای آن شده است، به همان نسبت توسعه یافتگی آن جامعه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی دیده می شود.

ایران نیز از این اصل اثبات شده مستثنی نیست و حتی موقعیت سوق الجیشی حساس کشور مان نیز بر این ضرورت افزوده است. کشوری که در سه راه جاده ابریشم قدیم و ترانزیت شرقی غربی جدید قرار گرفته و همچنین خود نیز دارای پتانسیل های تولیدی در حوزه های کشاورزی، انرژی و صنعتی هست یکی از پایه های اساسی اقتصادی خود را باید برمبنای ارتقای سیستم های مربوط به انواع گوناگون حمل و نقل قرار دهد. همانطور که ذکر شد کشورمان ایران به لحاظ مجاورت با دو منبع بزرگ آبی و همچنین مرزهای خاکی گسترده توانایی بهره برداری از مزیت های خاص ترانزیت راداراست. بهره برداری از ثروت خدادادی و بی زحمت نفت در کشور حرکت را در مسیر توسعه سایر تکنولوژی ها و صنایعی همچون حمل ونقل کند کرده است و حتی در مواقعی نوعی عقب ماندگی را عاید کشور کرده است. البته در این بین محدودیت های تحمیلی از سوی کشورهای صاحب تکنولوژی به دلیل مسایل سیاسی، اقتصادی طی سالیان اخیر نیز براین عقب ماندگی ها دامن زده است.

ناوگان های هوایی، دریایی و ریلی ایران اگرچه چند سالی است که به موفقیت های قابل ذکری دست پیدا کرده اما هنوز جایگاه واقعی خود را، حتی در منطقه پیدا نکرده است. البته در حمل و نقل جاده ای نیز به دلیل وجود آمار وحشتناک تلفات که این آمار با تلفات بسیاری از جنگ های سراسر دنیا برابری می کند به دستاوردهایی دست نیافته ایم. در این بخش از حمل ونقل نیز مشکلی دیگر از جهت نقصان استاندارد خودروهای باری ایران در حرکت در جاده های اروپایی وجود دارد، به طوری که بسیاری از خطوط ترانزیتی کالا های صادراتی و وارداتی متعلق به کشورهای غربی و صاحب تکنولوژی این صنعت هستند. البته فرسودگی تجهیزات در ناوگان های هوایی و ریلی و دریایی شاخص ترین علا متی است که در سراسر ایام سال بارزترین شکایت ها از آن مطرح می شود. بالا بودن سن ناوگان های مورد بهره برداری در کشور و فرسودگی برخی تجهیزات از علا ئم این ادعاست. امید است که دست اندرکاران صنعت حمل ونقل درکشور با یاری سایرارگانها و دستگاه های درگیر این صنعت به ارتقا شاخص های این صنعت بپردازند تا کشور ایران نیز همچون هدف گذاری چشم انداز ۲۰ ساله خود به جایگاه واقعی در منطقه دست پیدا کند.

نویسنده : شهرام صدوقی



همچنین مشاهده کنید