شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

معرفی بازار یابی ورزشی


معرفی بازار یابی ورزشی

پایان گرفتن جنگ سرد در دهه ۱۹۹۰ به آزاد شدن منابع و فزونی گرفتن نیاز به محصولات سرمایه ای برای ایجاد زیرساخت های مناسب اقتصادی انجامید

معرفی بازار یابی

پایان گرفتن جنگ سرد در دهه ۱۹۹۰ به آزاد شدن منابع و فزونی گرفتن نیاز به محصولات سرمایه ای برای ایجاد زیرساخت های مناسب اقتصادی انجامید. در این دوران اروپای غربی به ایجاد بازاری مشترک و اروپای شرقی به صورت بازاری برای محصولات غربی درآمد.از سوی دیگر، بدهیهای خارجی بسیاری از کشورها را فلج کرد. بنابراین با مشکل قدرت خرید روبرو شدند کشورهای پیشرفته برای کسب بازار به رقابت پرداختند.در این زمان استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی مورد توجه قرار گرفت.در ورزش چنین تصور می شود که به طور طبیعی شکل اصلی بازی جذاب است و نیاز های مشتری را تامین می کند . تحلیلی از سازمان های ورزشی در استرالیا نشان می دهد که این دیدگاهی منسوخ می باشد . ورزش های بسیاری قوانین خود را اصلاح کرئه اند تا بازی هایشان را جذاب تر کنند . بسیاری از ورزش ها در سطح نو جوانان برای جذاب بودن و جلب توجه به طور قابل توجهی اصلاح شده اند تا بتوانند تمایل آنان را برای بهبود مهارت های خود ،لذت بردن و درکنار دوستان بودن افزایش دهند ، بازار یابی ورزشی باید شناسایی کند که کدام نیاز ها و خواسته ها از طریق فر آیند مبادله تامین می شوند حال به تعاریفی از بازار یابی می پردازیم :

تعریف بازار یابی

بازاریابی به عنوان یک فرآیند مدیریتی-اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادله کالا و خدمات با یکدیگر به وسیله ابزار مهم و واسطه ای به نام پول و در محلی به نام بازار به تأمین نیازها و خواسته های خود اقدام می نمایند.

به نظر فیلیپ کاتلر، بازاریابی عبارت است از:“فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله“

نکته اساسی در اینجا است که بازار یابی ارتباط مستقیم با نیاز ها و خواسته های انسان دارد و برای تامین این نیاز ها و خواسته ها روش هایی و جود دارد که به آنها اشاره می کنیم

روش های تامین نیاز انسان

خود تولیدی – کمک از دیگران – اعمال زور – مبادله

مفاهیم اساسی بازار یابی چسیت ؟

نیاز- خواسته – تقاضا –کالا- مبادله –معامله – بازار

نیاز : نیاز کمبودی است که توسط انسان احساس می شود و تئوریهای مختلفی از جمله هرم نیاز یهای مازلو هاکی از اهمیت ان دارد

خواسته های انسان: خواسته بیانگر کیفیت ارضاء نیاز های انسان است و بخشی از تلاش و کوشش فرد به این منظور می باشد خواسته دربازاریابی،شکل برآورده ساختن نیازهاست.و تقاضا تواناییرفع خواسته است

فرق خواسته و تقاضا: در این است که امکان دارد خواسته فردی به منظور رفع نیاز گرسنگی، چلوکباب باشد در حالی که با پول همراه خود فقط توانایی خرید یک ساندویچ را دارد و نهایتاً با توجه به قدرت خرید و رضایت حاصله از آن، ساندویچ را برای خرید انتخاب می کند که در اثر این عمل خرید ساندویچ به عنوان عمل تقاضا محسوب شده و خواسته چلوکباب به حساب نمی آید

کالا: کالا عبارت است از هر شیئی و یا چیزی که نیازهای انسان را تامین کند و می تواند هر چیزی باشد شامل خدمات ،ایده ، عقاید و اندیشه ها ،سازمانها ،مکانها و فعالیتها باشد

مبادله : چهارمین و بهترین روش، روش مبادله ای است که در آن فرد کالای مورد نیاز خود را با پرداخت پول یا ارائه کالا و یا خدمت به دیگران به دست می آورد و بازاریابی نیز برای به دست آوردن محصولات جهت ارضای خواسته ها و نیازها بر این روش تاکید دارد و مبادله پایه و اساس بازاریابی می باشد.

شرایط انجام مبادله : وجود حداقل دو طرف برای مبادله – هریک از طرفین با یک چیز ارزشمندی برای مبادله داشته باشند که نیاز طرف دیگر را تامین کند – علاقه مند به مبادله باشند – در قبول و یارد پیشنهاد مبادله مختار باشند .

معامله : هرچند که هسته مرکزی بازار یابی مبادله می باشد ولی معامله واحد اندازه گیری بازار یابی می باشد

شرایط یک معامله : وجود حداقل دو کالا یا خدمت با ارزش – شرایط مورد توافق برای مبادله –زمان و مکان مورد توافق برای مبادله .

تعریف جدید بازار

محلی برای مبادلات بالقوه یا مجموعه ای از خریداران بالفعل و بالقوه یک کالا و یا نهایتاً اینکه بازار از نظر علمی به معنی محل تجمع عده ای از متقاضیان و عرضه‏کنندگان است که دارای نیازها مشترک بوده و ازوسیله مبادله یا پول مشترکی در داد وستدهای خود استفاده می کنند که این مصرف کنندگان باید مایل به رفع نیازهای خود باشند

اندازه بازار به تعداد افرادی بستگی دارد:

۱- به محصول به معنی عام یا شی مورد علاقه مند

۲- حاضرند منابع لازم را برای به دست آوردن محصول مبادله کنند.

ابعاد گونا گون مارکتینگ را نام برده و تعریف کنید ؟

بازارگرایی :گرایش به بازار و نیازهای مشتری که اولین ویژگی بازاریابی جدید است مدیران کامیاب کسانی هستند که سازمان خود را با شرایط روز همگام می سازند.این به عنوان یک فرهنگ و بینش پذیرفته شود .

بازارشناسی : شناخت بازار تلاشی نظام مند است برای گردآوری ، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به همه اجزای تشکیل دهنده نظام بازار مانند خریداران بالقوه و بالفعل ، فروشندگان ، واسطه های گوناگون ، رقبا ، سازمانهای تسهیلاتی و خدماتی و در نهایت همه عواملی که بر نظام بازار تاثیر دارند .قوانین، مقررات و مصوبات دولتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تکنولوژیک،بومی

بازاریابی : بخش بندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسبترین بازارها .

بازارسازی : نفوذ در بازار و معرفی و شناساندن سازمان و محصولات و خدمات آن با استفاده از عوامل قابل کنترل بازاریابی (محصول ، قیمت ، توزیع و پیشبرد فروش(

بازارگردی : شرکت کردن در نمایشگاهها ، بازدید از بازارهای گوناگون و بودن در محیط بازار دیدگاه مدیران را بازتر و گسترده تر می سازد .

بازارداری : حفظ مشتری و ایجاد زمینه برای بازگرداندن او به سوی خود .

بازارگرمی : تبلیغات و تشویقات به موقع جهت آگاه ساختن ، متقاعد ساختن و ترغیب مشتریان برای ارتباط بیشتر با سازمان .

بازار گردانی : مدیریت بازار که شامل برنامه ریزی ، اجرا و کنترل امور گوناگون بازار و ابعاد مختلف بازاریابی است .

بازار سنجی : بررسی و ارزیابی گذشته و استفاده از تجربیات . تحلیل موقعیت بازار با توجه به آنچه هستیم و داریم و آنچه باید داشته باشیم .

تعریف مدیریت بازار یابی

عبارت است از تجزیه و تحلیل فرصتها -، برنامه ریزی ، به کار گیری ،اجرا و کنترل برنامه ها با هدف ایجاد و حفظ مبادلات مطلوبیت بازار های هدف به منظور نیل به اهداف سازمانی .

وظایف مدیریت بازار یابی

۱- وظیفه اولیه ی او ایجاد تقاضا برای محصولات سازمان است.

۲- منظم کردن سطح تقاضا و زمان بندی آن

۳- ارائه مشخصات تقاضا برای دستیابی به اهداف سازمان

انواع بازار یابی

بازاریابی تبدیلی: این شیوه بازاریابی،زمانی به کار گرفته می شودکه برای کالاها و خدمات عرضه شده شرکت،تقاضای منفی وجود داشته باشد یعنی مردم تمایلی برای خرید و استفاده آنها نداشته و نگرش منفی نسبت به به آن کالا ها دارند حتی حاضرند با پرداخت مبلغی از خرید و مصرف آن صرف نظر کنند.

بازاریابی ترغیبی (انگیزشی): بازاریابی انگیزشی یا تحریکی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تقاضای برای کالا وجود نداشته و مردم نسبت به محصول بی اعتنا باشد.

بازاریابی پرورشی (توسعه ای )( آشکار کردنی): این نوع بازاریابی به منظور پاسخگوئی به تقاضای نهان یا پنهان مصرف کننده بالقوه،به کار گرفته می شود. تقاضای پنهان حالتی از تقاضا است که کالا یا خدمتی مورد نیاز عده زیادی از مردم است

بازاریابی احیائی (بازاریابی مجدد )(بازاریابی دوباره): در بعضی از مواقع ممکن است تقاضابرای محصول مورد نظر کمتر از دوره های قبل پیش بینی شودو در صورت ادامه روند فعلی کالا یا خدمت مزبور،شرکت تعدادی از مشتریان خود را از دست بدهد چرا که تمام اشیاء،خدمات،ایده ها،تفکرات،مکانها و سازمانها در نهایت تقاضای متزلزل و تنزلی را تجربه خواهند کرد.

بازاریابی تعدیلی (همزمانی): در بعضی از مواقع عرضه و تقاضا با هم برابر نیستند یعنی ممکن است در بعضی از فصول سال عرضه بیشتر از تقاضا و برعکس در فصول دیگری از سال تقاضا بیشتر از عرضه باشد. برای مثال هتلهای موجود در مناطق گرمسیر در فصل تابستان کمتر از ظرفیت ودر فصل زمستان بیش از حد رزو می شوند.

بازاریابی محافظتی(ابقائی): مطلوبترین حالتی از تقاضا که مؤسسات با آن روبرو می شوند،حالت تقاضای کامل است که در آن سطح عرضه و تقاضا در زمان معینی با هم برابرند البته این از مواردی است که به ندرت برای مؤسسات پیش می آید.

بازاریابی تضعیفی(عدم بازاریابی)(بازاریابی برای کاهش تقاضا): در بعضی از مواقع، تقاضا برای یک محصول یا خدمت خیلی بیشتر از عرضه آن است.این حالت که به تقاضای بیش از حد معروف است نوعی از تقاضاست که معمولاً در شرایط جنگی و یا در هنگام بحرانهای اقتصادی و سیاسی ناگهانی و غیر منتظره اتفاق می افتد.

بازاریابی مقابله ای: در بازاریابی مقابله ای،مدیران سعی دراز بین بردن تقاضا دارند و می کوشند خود کالا را به طور ذاتی نامطلوب جلوه دهند،که این وظیفه را اصطلاحاً بازاریابی مقابله ای ،بازاریابی مخالف،عدم فروش و یا ضد بازاریابی می نامند.

گرایشهای مدیریت بازار یابی

گرایش تولید Production Philosophy : این گرایش براین اصل بناشده که مصرف کنندگان خواهان محصولاتی هستند که در دسترس بوده ، استطاعت خرید آن را داشته باشند، بنابراین مدیریت باید فعالیت های خود را بربهبود کارایی تولید و توزیع متمرکز کند.

گرایش تولید برای دو حالت مناسب است:حالت اول زمانی است که تقاضا برای یک محصول بیشتر از عرضه باشد.حالت دوم موقعیتی است که هزینه تولید محصول در سطح بالایی قرار دارد که در هر دو حالت باید تولید را افزایش داد.

گرایش محصولProduct Philosophy: شرکتهایی که فعالیت خود را بر پایه این فلسفه بنا نهاده اند بر این اصل معتقدند که مصرف کنندگان محصولات را که بهترین کیفیت،عملکرد و شکل را دارا باشد و بدین جهت تمام انرژی خود را به بهبود بخشیدن دایمی محصول اختصاص می دهند.

نتیجه این گرایش نزدیک بینی در بازاریابی است.

گرایش فروشSales Philosophy: سازمانهایی که از این فلسفه پیروی می کنند،براین باورند که مصرف کنندگان از کالاهای تولیدی آنها به اندازه کافی نخواهند خرید مگر اینکه سازمان کوشش وسیعی را در زمینه های فروش شخصی و تبلیغات و ترویج و ترفیعات فعالیت های چشمگیری باید انجام دهد.محصولاتشان باید فروخته شود نه این که خریداری شود.

گرایش بازاریابیMarketing Philosophy: وظیفه اساسی هر سازمان تعیین نیاز ها و خواسته های مشتریان را در بازارهای هدف ، تطبیق سازمان برای ارضای آنها به گونه ای که موثرتر و مفیدتر از سایر رقباست.

مفروضات عمده: الف)سازمان رسالت خود را ارضای خواسته های گروهی از مشتریان معین می کند.

ب) ارضای خواسته ها مستلزم ایجاد برنامه ای پویا برای تحقیق بازاریابی جهت آگاهی از خواسته ها.

ج)فعالیت های آن باید تحت کنترل آمیخته بازاریابی باشد.

د)سازمان باور دارد که ارضای مشتریا به نحو مطلوب باعث ایجاد وفاداری، اعتقاد، تکرار معامله و تجارت می شود

نگرش سیستمی : نگرش سیستمی مدیریت بر وابستگی پرسنل ،بخش ها و قسمتهای گونا گون سازمان به یکدیگر و نیاز به هماهنگی فعالیتهای انها تاکید دارد در این نگرش سازمان هم در نظام صنعتی و هم در نظام اقتصادی – اجتماعی که در درون آن موجودیت یافته –یک سیستم فرعی است

هدف گرایی : در گرایش بازاریابی توجه به مشتری راهی است برای دستیابی به اهداف سازمان.به همین دلیل گاهی محصولات و خدمات کم فروش نیز در خط تولیدی و خدماتی دیده میشود تنها برای پاسخ مثبت به نیاز مشتریان خاص.

بازار گرایی همگانی : در گرایش بازاریابی توجه به مشتری راهی است برای دستیابی به اهداف سازمان.به همین دلیل گاهی محصولات و خدمات کم فروش نیز در خط تولیدی و خدماتی دیده میشود تنها برای پاسخ مثبت به نیاز مشتریان خاص.

بازار یابی یابی اجتماعی : مستلزم این است که بازاریابان نه تنها خواسته های مشتریان را به حساب آوردند، بلکه خواسته های مردم دیگررا نیز که رفاهشان به عملیات شرکت بستگی دارد درنظر بگیرند.لازمه این امر این است که بازاریابان مسئولیت اجتماعی خود را قبول کنند و متوجه باشند که در داخل یک سیستم اجتماعی بزرگتر فعالیت دارند و نسبت به غیر مشتریان نیز متعهدند، فاسفه بازار یابی اجتماعی ،شرکت ،مصرف کننده و جامعه می باشد .

اهداف بازار یابی چیست : به حداکثر رساندن سطح مصرف –به حداکثر رساندن رضایت مشتری –به حداکثر رساندن حق انتخاب – به حداکثر رساندن کیفیت زندگی

سیستم بازار : یک نظام باز اجتماعی است که هدف آن انجام مبادلات و معاملات سودمند و رضایت بخش و ارائه خدمات و تسهیلات به همه کسانی است که در این سیستم نقش دارند .

ازار یک نظام باز اجتماعی است که هدف آن انجام مبادلات و معاملات سودمند و رضایت بخش و ارائه خدمات و تسهیلات به همه کسانی است که در این سیستم نقش دارند .

مدیریت بازار یابی

مدیریت بازار یعنی ایجاد محیطی سالم، پویا و پایدار برای همه کسانی که با بازار و در بازار هستند.

مدیریت نظام بازار باید تجربه، هنر، علم و مهارتها را بدرستی کنار هم قرار دهد و با شناخت همیشگی بازار و نیازهایش درصدد انجام دادن معاملات و مبادلات سودمند و رضایت بخش باشد.

تجزیه وتحلیل محیط بازار یابی

مهمترین ویژگی محیط دگر گونی وتغییر است

بازاریابی بایست با دگرگونیها ، فرصت ها وتهدیدهاو خطرات را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

محیط شناسی

فرایند گرداوری اطلاعات مربوط به انواع محیطها از طریق بررسی ، مطالعه و روشهای گوناگون تحقیق

منابع ،فروشندگان ، واسطه ها، توزیع کنندگان، عرضه کنندگان، کارگزاران، نمایندگان دولت، مجلات، روزنامه ها، کتابها و...

تحلیل محیطی

تفسیر و تعبیر اطلاعات گرداوری شده محیطی را تحلیل محیطی می نامند

هدف نهایی بازاریابان از محیط شناسی تنظیم و عرضه استراتژی های منطبق با محیط پویای بازاریابی می باشد.

مدیر مقتدر با محیط شناسی و فرصت یابی به موقع و بجا سریعتر از دیگران نسبت به نیازها و خواسته ها واکنش نشان می دهد و محصولات و خدمات مناسب و مطلوب مردم و مصرف کنندگان تهیه و عرضه می کند.

روشهای بر خورد با محیط

دو نوع واکنش نسبت به محیط بازاریابی

۱.بازاریابی انفعالی:نیروهای محیطی عواملی غیر قابل کنترل به حساب می آیند.

۲.بازاریابی فعال: سعی بر تاثیر بر عوامل محیطی می باشد.

هیچ یک از دو روش بر دیگری برتری ندارد، به کارگیری هر روش بستگی به عوامل زیر دارد:

اهداف سازمانی، محدودیت های اخلاقی و اجتماعی ، شرایط روز جامعه و ...

عناصر بازار یابی

۱.عوامل اجتماعی و فرهنگی(فرهنگ، سطح سواد، ارزشهای هسته ای، دین و مذهب، نحوه معاملات و شرایط کسب و کار، سازمان های اجتماعی، الگوهای نهادی)

۲.عوامل سیاسی ،قانونی و اقتصادی

سه عامل اساسی محیطی در بازاریابی که باید مورد بررسی قرارگیرد:

دولت ، مشتریان و رقبا

۳.عوامل تکنولوژیک

نقش عمده تکنولوژی: جانشین ساختن محصولات و مواد جدید یا مصنوعی به جای محصولات و مواد قدیمی یا طبیعی،صرفه جویی در مصرف مواد،خودگردانی یا کم نیازی به نیروی انسانی،کوتاه شدن عمر محصولات و کهنگی سریع آنها و نوآوری مداوم.

۴.عوامل رقابتی

کامیابی در بازاریابی امروز در ارزیابی دائم«خود،رقیب و مشتری» که در اصطلاحا در انگلیسی با عنوان ۳Cs شناخته می شود.

Competitor)) و customer و company))

استرا تژیهای رقابتی از دیدگاه پورتر

سه زمینه قابل بررسی بر اساس نظر مایکل پورتر:

توان رقابت در زمینه قیمت گذاری

متمایز بودن هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی

نوع انتخاب بازارها(بازار کانون)

روش های رقابتی

شرکت ها به دو گروه تقسیم می شوند

۱.رهبر: آنهایی که بیش از ۵۰% سهم بازار محصول را در اختیار دارند.

۲.دنباله رو: آنهایی که سهم ناچیزی از بازار را در اختیار دارند.

استراتژی های اصلی رهبران بازار از نظر فیلیپ کاتلر

۱.بسط و گسترش بازار کل:(استفاده کنندگان جدید، کاربردهای جدید، استفاده بیشتر)

۲.دفاع از سهم بازار:(دفاع از موضع و موقعیت، دفاع از قبل از تثبیت موقعیت رقیب(حمله مقدم)، دفاع بر اساس حمله متقابل، استراتژیهای دفاعی ).

۳.دفاع از موقعیت و موضع: زمانی مناسب است که شرکت ازجایگاه و موقعیت نفوذ ناپذیری برخوردار باشد.

۴.دفاع متحرک: این نوع استراتژی به صورت گسترش دادن بازارها و تنوع و گسترش محصول نسبت به بازار است.

۵.دفاع قبل از تثبیت موقعیت رقیب ( حمله مقدم) و دفاع با هجوم متقابل: به شرکتها توصیه می شود که آغاز کننده حملات باشند، اگرچه ممکن است باعث برخوردها، تنشها، و مبارزات مختلف و غیر ضروری گردد؛ مانند جنگ قیمتها

۶. دفاع از اطراف : یک ناحیه جغرافیایی یا بخشی از یک بازار که در آن رهبر بازار اسیب پذیر است ، برای حمله به ان انتخاب می گردد.

۷.کناره گیری و عقب نشینی: گاهی کنار کشیدن از صحنه رقابت مطلوبترین راه حل است

محمد پورپناهی کل تپه



همچنین مشاهده کنید