شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
چه علمی منفعت دارد؟
مأمور به تسبیح حق
رسول گرامی(صلی الله علیه و آله) در ادامه وصایای خود به ابوذر میفرماید: "یا أباذر إن الله سبحانه و تعالی لم یأمرنی بجمع مال ..."؛ خداوند مرا به جمع مال امر نکرده است بلکه مرا به تسبیح و تحمید و عبادت دعوت کرده است: "فسبح بحمد ربک و کن من الساجدین* واعبد ربک حتی یأتیک الیقین."(۱) از انضمام این دو آیه، چنین برمیآید که یقین نتیجه عبادتی است که جامع تسبیح و تحمید و سجده باشد.
علم نافع
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به ابوذر فرمود: نشانه عالمی که از علمش بهره میبرد آن است که هنگام خواندن قرآن نه تنها در آن تدبر میکند، بلکه در پیشگاه خدا ابتهال و تضرع هم دارد. از همین رو دعای رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) این است که: "اللهمّ إنی أعوذ بک من علم لا ینفع و ... ."(۲)
علم یا قاصر است و غیر نافع و یا کامل است و سودمند، ولی عالم یا قاصر است و یا مقصّر .
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به ابوذر فرمود: نشانه عالمی که از علمش بهره میبرد آن است که هنگام خواندن قرآن نه تنها در آن تدبر میکند، بلکه در پیشگاه خدا ابتهال و تضرع هم دارد.
علوم سودمند که شایسته فراگیری است، در روایات به سه قسم تقسیم شده است: "إنما العلم ثلاثهٔ: آیهٔ محکمهٔ، أو فریضهٔ عادلهٔ، أو سنهٔ قائمهٔ، و ما خلاهن فهو فضل"(۳) و اگر عالمی با داشتن این علوم نافع، بهرهای نبرد از علم خود محروم شده است و معنای بهره بردن این نیست که تدریس یا سخنرانی یا تألیف داشته باشد، زیرا اینها بهرههای علم در نشئه طبیعت و اعتبار است، اما بهره راستین از علم نافع آن است که دارنده این علوم، متعبّد، متخشع، مبتهل، متـضرع و متواضع باشد، چنانکه خداوند سبحان میفرماید: "قل امنوا به أو لا تؤمنوا إن الذین أُوتوا العلم من قبله إذا یتلی علیهم یخرّون للأذقان سجداً * و یقولون سبحان ربنا إن کان وعد ربنا لمفعولاً * و یخرون للأذقان یبکون و یزیدهم خشوعاً"(۴)؛ شما مؤمن بشوید یا نشوید، آنان که از علم الهی برخوردارند با چهره و چانه خود به سجود میافتند. کنایه از این که آنان اهل خضوع و خشوعاند.
نکته درخور ذکر این که عمل صالح که از علم نافع برمیخیزد، مایه خرمی و شادابی آن علم خواهد شد و هرگز نمیگذارد که آن علم محو گردد. البته عالمی که خود در سایه علم سودمند خویش مهذب شد و فروتنی الهی را بر فرومایگی طبیعی ترجیح داد، توان تربیت و تهذیب دیگران را دارد.
پینوشتها:
۱- سورهی حجر، آیات ۹۸ ـ ۹۹.
۲- بحارالانوار، ج۸۳، ص۱۸.
۳- بحارالانوار، ج۱، ص۲۱۱.
۴- سوره إسراء، آیات ۱۰۷ ـ ۱۰۹.
برگرفته از سیره رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)، آیهٔ الله جوادی آملی .
تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، فراوری هدهدی .
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت حجاب رئیس جمهور پاکستان گشت ارشاد رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
سیل سلامت قتل کنکور تهران سردار رادان سازمان سنجش آتش سوزی شهرداری تهران پلیس اصفهان زنان
قیمت دلار دلار سایپا خودرو قیمت خودرو تورم قیمت طلا بازار خودرو ارز مسکن بانک مرکزی ایران خودرو
کیومرث پوراحمد خودکشی تلویزیون سینمای ایران فیلم ترانه علیدوستی سریال گردشگری موسیقی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل الماس همراه اول ناسا فیلترینگ
سازمان غذا و دارو مالاریا کاهش وزن آلزایمر زوال عقل