سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

گروه های مباحثه دانشگاهی و علمی


گروه های مباحثه دانشگاهی و علمی

پست الکترونیکی به یکی از ضروری ترین ابزارهای ارتباط در زمان ما تبدیل شده است یکی از کاربردهای آن گروه های مباحثه است این مقاله به گروه های مباحثه در کل و گروه های مباحثه دانشگاهی به طور خاص نگاهی می اندازد در آن تعدادی از راهنماهای بسیار مهم گروه های مباحثه , هم شامل نسخه های چاپی و هم الکترونیکی است اما نه محدود شده به گروه های مباحثه دانشگاهی و علمی را مورد تاکید قرار می دهد

پست الکترونیکی به یکی از ضروری ترین ابزارهای ارتباط در زمان ما تبدیل شده است. یکی از کاربردهای آن گروه های مباحثه است. این مقاله به گروه های مباحثه در کل و گروه های مباحثه دانشگاهی به طور خاص نگاهی می اندازد. در آن تعدادی از راهنماهای بسیار مهم گروه های مباحثه ، هم شامل نسخه های چاپی و هم الکترونیکی است- اما نه محدودشده به گروه های مباحثه دانشگاهی و علمی- را مورد تاکید قرار می دهد. پست الکترونیکی از جمله ابزارهایی است که به طور گسترده استفاده می شود؛ و از کاربردهای قوی اینترنت و در حقیقت یکی از ارزان ترین ابزارهای ارتباط در همه وقت محسوب می شود.مک گر و همکاران[۲] (۲۰۰۰)، خاطر نشان کردند ، حتی پست الکترونیکی پیش پا افتاده تر از " تلفن های هوشمند" خواهد بود و آن احتمالاً مانند تلفن همراه ضروری خواهد بود. پست الکترونیکی امکان ارسال و دریافت پیام های الترونیکی، فایل های رایانه ای، نرم افزار ها و غیره؛ و اشتراک در انتشارات الکترونیکی، روزآمد کردن اطلاعات، گروه های خبری و گروه های مباحثه را می دهد.گروه های مباحثه (یا "لیست سرو"، فهرست پستی یا سیاهه های ساده) به بحث و تبادل الکترونیکی برای تعامل در میان یک گروه بسته از افراد هم علاقه اطلاق می شود (گولد[۳]، ۱۹۹۸).

گروه مباحثه به این صورت کار می کند که هر پیام فرستاده شده به گروه مباحثه دوباره به تمام اعضایی که مشترک در آن هستند، فرستاده می شود. زمانی که یک فرد در یک گروه مباحثه مشترک می شود، نام و آدرس پست الکترونیکی او به آدرس های فهرست پستی اضافه می شود و اغلب یک پیام استاندارد مبنی بر پذیرفتن اشتراک شامل تعدادی اطلاعات مفید درباره گروه مباحثه، همچنین اطلاعاتی درباره چگونگی عدم اشتراک از فهرست به پست الکترونیکی مشترک فرستاده می شود. از آن به بعد، او پیام های پستی را دریافت می کند و ارسال فهرست به دیگران را آغاز خواهد کرد؛ او ممکن است به تمام افراد در فهرست یا به یک شخص یا گروهی از اشخاص پاسخ دهد.گروه های مباحثه ذاتا شبیه گروه های خبری هستند، با این تفاوت که، پیام ها به پست الکترونیکی مشترکین فرستاده نمی شود، بلکه شخص برای مطالعه پیام ها باید به گروه خبری مراجعه نماید (یومبا[۴]، ۱۹۹۷).ولی در بعضی مواقع گروه های خبری، گروه های مباحثه و کنفرانس های الکترونیکی بجای یکدیگر بکار می روند(باتلر[۵]، ۱۹۹۷).مدیر فهرست پستی یا "لیست سرو"[۷]، نرم افزاری است که خدمت دهنده[۶] فهرست را به منظور مدیریت گروه های مباحثه اداره می کند، توزیع دوباره پیام ها و نگهداری آدرس های پستی را انجام می دهد؛ همچنین آن بایگانی ها را حفظ می کند، که در اکثر موارد بتواند از طریق وب قابل دستیابی باشد.با توجه به این، "لیست سرو" عمومی ترین مدیر فهرست پستی است. همچنین مدیران فهرست پستی دیگری مانند COMSERVE، MAJORDOMO، LISTPROC، MAILBASE، MAILSERV و غیره وجود دارند.گروه های مباحثه مشترکین خود را به اشتراک گذاشتن دانش و عقاید، طرح پرسش برای افراد گروه، پاسخ به پرسش های مطرح شده توسط دیگران، آگهی های کنفرانس ها و فراخوان مقالات، تبادل نظر درباره موضوعات خاص در حوزه علایق مشترک، فرصت های شغلی و غیره توانا می سازند.به علاوه، تعدادی افراد از محل این تبادل نظر، به معرفی محصولات و خدمات جدید که می تواند برای گروه جالب باشد، استفاده می کنند. خصوصاً گروه های مباحثه فرصت های زیادی برای دسترسی فوری به تعدادی از افرادی که دارای علایق مشترک هستند، بدون توجه به زمان و مکان فراهم می سازند.

بنابراین تعداد زیادی از گروه های مباحثه در تمام موضوعات قابل تصور، در رشته های دانشگاهی، حوزه های خاص تحقیقی، محصولات یا خدمات ویژه سازندگان و شرکت ها ، سرگرمی ها و غیره قابل دستیابی است. اما مقاله حاضرقصد دارد، روی گروه های مباحثه دانشگاهی و علمی تمرکز کند.گروه های مباحثه می توانند "نظارت شده"[۸] یا "نظارت نشده"[۹] باشند. در گروه های مباحثه نظارت شده، یک فرد ناظر، پیام نویسنده را قبل از آنکه دوباره به تمام مشترکین پست شود، برای اطمینان از ربط و مناسبت آن به گروه هم علاقه، بررسی می کند. اختیار ناظر این است که پیام های تهمت آمیز، توهین آمیز یا غیرمرتبط را از فهرست حذف نماید(گولد، ۱۹۹۸). تعدادی از فهرست ها تنها خلاصه ای از مقالات دست اول را توزیع می کنند.باتلر(۱۹۹۷) خاطر نشان می کند، بیشتر گروه های مباحثه دانشگاهی و علمی "نظارت شده" هستند، آنها عاری از "هرج و مرج" که حاکم بر فهرست های عمومی است، هستند؛ خصوصا فهرست های "نظارت نشده" محلی برای جریان آزاد اطلاعات در میان مشترکین است و این بدین معنی است، که هیچ بررسی و نظارتی بر روی پیام های فرستاده شده برای اطمینان از اعتبار یا مناسبت آن صورت نمی گیرد. در نتیجه، در تعدادی از گروه های مباحثه عمومی ترافیک زیادی بوجود می آید، که می تواند یا دعای خیر باشد یا دشنام و آن نیز به علایق افراد در فهرست بستگی دارد.بیشتر گروه های مباحثه خودشان دارای "ادب شبکه ای"[۱۰] و فرهنگی که مشترکین نیاز به آشناشدن و پیروی کردن از آن را دارند، هستند. آشنایی با ادب شیکه‌ای در فضای رایانه ای ضروری است، خصوصا در گروه های مباحثه و پست الکترونیکی، افراد از فرهنگ ها و زمینه های مختلف در این فضای رایانه ای وجود دارند، تا کسی باعث اشتباه احمقانه اجتماعی و رنجیدن دیگران نشود.با توجه به این، شیا [۱۱](۱۹۹۷) ده قانون هسته "ادب شبکه ای" را که می تواند به عنوان رهنمودهای پایه بکار رود، توصیف می کند.

این قوانین عبارتند از: بخاطر آورید انسان را، وفادار باشید به همان آدابی که در زندگی واقعی مشاهده می کنید، بشناسید در کجای فضای رایانه ای هستید، احترام بگذارید به زمان و پهنای باند دیگران، وادار کنید خودتان را به خوب دیدن پیوسته، اشتراک بگذارید دانش تخصصی را، کمک کنید به تحت کنترل درآوردن آتش جنگ، احترام بگذارید به خلوت دیگران، سوء استفاده نکنید از قدرت خود، فراموش کنید اشتباهات دیگران را.اینها قوانین کلی در فضای رایانه ای هستند و بیشتر قوانین پایه برای گروه های مباحثه، تحت عنوان قانو ن هسته" احترام بگذارید به زمان و پهنای باند دیگران" بیان می شود، چنانچه می تواند در فهرست های نظارت نشده، جائی‌که مدیر فهرست پستی کار خود را بدون مداخله یک واسط انجام می دهد، سودمند باشد.ممکن است یافتن و اشتراک در گروه های مباحثه دانشگاهی و علمی موردعلاقه، آسان نباشد؛ زیرا، اشتراک در هر فهرست نیاز به تعدادی اطلاعات ضروری درباره فهرست شامل نام فهرست، دستورالعمل های اشتراک و غیره دارد.در اینجا تعدادی ابزار و راهنماهایی که می تواند در یافتن گروه های مباحثه دانشگاهی یا حرفه ای موردعلاقه کمک کند، وجود دارد. تعدادی راهنماهای برجسته گروه های مباحثه، هم راهنماهای چاپی و هم پیوسته، در پایین بحث می شود.CataList یک فهرست مفید از گروه های مباحثه، بوسیله نرم افزار LISTSERV، مدیر فهرست پستی تجاری که توسط Lsoft عرضه می شود، اداره می شود. در ۲۲ آوریل ۲۰۰۲، شامل ۵۵۸۲۳ از فهرست های "لیست سرو" عمومی دانشگاهی و غیردانشگاهی موردعلاقه است. هر فرد می تواند فهرست ها را از طریق نام فهرست، نام میزبان و عنوان فهرست یا Browse الفبایی کشور میزبان جستجو نماید. فهرست با ۱۰۰۰۰مشترک یا بیشتر و فهرست هایی با ۱۰۰۰مشترک یا بیشتر می تواند، بررسی شوند.

هر بار که فهرست خاصی بازیابی شود، نام فهرست، نام میزبان، تعداد مشترکین جاری، اطلاعات ضروری اشتراک و خصوصیات دیگر فهرست داده می شود. راهنما، اطلاعاتی درباره محل های میزبان "لیست سرو" و اطلاعات مفید دیگری از مالکین فهرست را فراهم می کند. این راهنما ادعا می کند، معمولاً روزآمدکردن اطلاعات به طور خودکار از پایگاه اطلاعاتی آنان انجام می گیرد. The Reference to Internet Discussion and Information Listsمنبع مفید دیگری در موضوعات مختلف است.

پانوشتها:

[۱]. Kebede Hundie (۲۰۰۲). “Academic and scholarly discussion lists”. Campus-Wide Information Systems. ۱۹(۴): ۱۵۶-۱۵۹.

[۲] . McGuire et al.

[۳]. Gould

[۴] . Yumba

[۵] . Butler

[۶].Server

[۷]. LISTSERV

[۸] .Moderated

[۹] . Unmoderated

[۱۰] . netiquette

[۱۱] .Shea

[۱۲] .Stephanie & Peter da Silva

[۱۳] .Association of Research Libraries

[۱۴] . Dru W. Mogge

[۱۵]. Discussion Lists for Academics

[۱۶] .Directory of Scholarly E- Conferences

[۱۷].Directory of Scholarly and Professional E- conferences

[۱۸] . Mogge

[۱۹]. Interactive web chat groups

[۲۰] . Diane K. Kovacs

منابع

Butler, J. (۱۹۹۷), ``Scholarly resources on the Internet’’, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, Vol. ۷ No. ۱, pp. ۵۱-۲.

Gould, S. (۱۹۹۸), ``Apologies for cross-posting: a brief look at Internet discussion lists in interlibrary loan and document delivery’’, Interlending & Document Supply, Vol. ۲۶ No. ۱, pp. ۲۱-۴.

McGuire, M., Stilborne, L., McAdams, M. and Hyatt, L. (۲۰۰۰), The Internet Handbook for Writers, Researchers, and Journalists, The Guilford Press, New York, NY.

Mogge, D. (۱۹۹۹), ``Seven years of tracking electronic publishing: the ARL Directory of Electronic Journals, Newsletters and Academic Discussion Lists’’, Library Hi Tech, Vol. ۱۷ No. ۱, ARL April, pp. ۱۷-۲۵, available at:

http://dsej.arl.org/dsej/۲۰۰۰/mogge.html

Shea, V. (۱۹۹۷), Netiquette, Albion Books, San Francisco, April, available at: www.albion.com/netiquette/book/TOC۰۹۶۳۷۰۲۵۱۳.html

Yumba, D. (۱۹۹۷), ``Internet in the library: potentials’’, African Journal of Library, Archives & Information Science, Vol. ۷ No. ۲, pp. ۱۶۳-۸.

ترجمه: مریم اسدی

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی كتابخانه مكانیك دانشگاه صنعتی شریف


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید