جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نقش روابط عمومی در تعالی سازمان


نقش روابط عمومی در تعالی سازمان

در مدیریت امروز بحث منابع اجتماعی به شکلی مجزا از منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شده است. هر چند که بحث از سرمایه های انسانی فراتر از سرمایه های مادی مطرح می …

در مدیریت امروز بحث منابع اجتماعی به شکلی مجزا از منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شده است. هر چند که بحث از سرمایه های انسانی فراتر از سرمایه های مادی مطرح می شود ولی به جرأت می توان گفت که در شرایط کنونی سرمایه های اجتماعی نیز از سرمایه های انسانی ارزشمندتر می باشد. سرمایه های اجتماعی از نظر جایگاه در کنار سرمایه فکری به مفهوم دانش کاربردی سازمان در زیر مجموعه سرمایه انسانی قرار می گیرد.

سرمایه اجتماعی برخلاف فردگرایی که طبق آن هر فردی حاکم مطلق سرنوشت خویش است و براساس توانایی ها و تلاش های خود موفق شده و یا شکست می خورد معتقد است سرنوشت هر کس به روابطی که او با دیگران دارد بستگی دارد و این روابط در سازمان توسط روابط عمومی تنظیم شده و شکل می گیرد. در نتیجه موفقیت هر سازمانی در چگونگی تنظیم این روابط ترسیم می شود.

در واقع همه سازمانها به روابط عمومی کارآمد نیاز مبرم دارند. روابط عمومی ای که لحظه به لحظه در جریان فعالیت ها و تصمیمات سازمان قرار گیرد و با دانش کافی و اشراف لازم بتواند بهترین شیوه اطلاع رسانی و برقراری ارتباط را انجام دهد. در واقع روابط عمومی یکی از مهمترین و با ارزش ترین عواملی است که در سرنوشت هر مؤسسه و گروه دخالت دارد.

می توان چنین متصور شد که سرنوشت هر سازمانی در دستان روابط عمومی آن سازمان قرار دارد. در نتیجه اگر روابط عمومی ها بخواهند دارای نقش محوری در فرآیند تصمیم گیری سازمان ها باشند باید همگام با پیشرفت های علم و تکنولوژی زمینه و بستری مناسب جهت ارتقاء توانمندیها و فعالیتهای خود فراهم کنند. این بستر در زمینه خلاقیت است که نیاز به کار دسته جمعی، همدلی، آموزش، تشویق و تغییر نوع نگرش و ... دارد.

بپذیریم که علم به اندازه تجربه مهم است پس تنها به دانسته های تجربی خود اکتفاء نکنیم.



همچنین مشاهده کنید