پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مبل، دستی چند؟


مبل، دستی چند؟
اگر قصد دارید برای خرید مبلمان منزلتان به بازار بروید، باید اسکناس‌های درشت یا چک‌های رقم بالا در جیب‌تان جاسازی کنید.
حتما شما برای یک بار هم که شده گذرتان به بازار مبل ایران یا به قول خودمان بازار یافت‌آباد افتاده است و حتما اولین چیزی که هوش از سرتان پرانده قیمت بالای کالایی است به نام مبل.
اگر شما از طبقه متوسط جامعه‌ هستید احتمالا با دیدن قیمت‌ها دچار شک شده‌اید و اگر کارمند هستید شاید ترجیح داده‌اید خانه‌تان خالی از مبل بماند؛ چرا که برای خرید یک دست مبل آبرودار معمولی باید حداقل ۵۰۰هزار تومان پرداخت کنید، یا شاید هم در حال تکمیل جهیزیه دخترتان هستید و چاره‌ای ندارید جز اینکه تا ته جیب‌هایتان را خالی کنید.
می‌توان گفت: بازار مبل یافت آباد تعیین کننده قیمت مبل است چرا که این بازار مهمترین بازار متشکل مبل کشور است و حتی حلقه واسطی برای ارسال کالا به شهرستان‌هاست به همین دلیل قیمت کلی مبل در بازارهای داخلی عمدتا از قیمت‌های این بازار تبعیت می‌کند و هرگونه تغییر قیمت در این بازار باعث بالا و پایین رفتن قیمت‌ها در بازار اخلی دیگر می‌شود.
علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان، در واکنش به این موضوع که عامل اصلی گران بودن مبل در بازار یافت‌آباد بالا بودن نرخ خرید و اجاره بهای مغازه‌ها ست، می‌گوید: شما مورد بسیار خوبی را اشاره کردید. در واقع بالا بودن میزان اجاره‌ها و سرقفلی‌ها در بازار مبل یافت‌آباد باعث شده تا فروشندگان نیز محصولات خود را گران‌تر بفروشند و در نهایت فشار کلی به مشتری و مصرف‌کننده وارد شود.
او با تاکید بر اینکه تاکنون شکایت‌های فراوانی درباره بالا بودن اجاره‌ها دریافت شده، اضافه کرد: قیمت اجاره در این بازار به قدری بالاست که بسیاری از فروشندگان تنها یک تا ۲ سال توانسته‌اند در این بازار دوام بیاورند و با بالا بردن قیمت‌ها نیز نتوانسته‌اند از پس هزینه‌ها برآیند.
عباسی در پاسخ به این پرسش که تملک تعداد معدودی از افراد بر مغازه‌های این بازار منجر به اعمال سیاست‌های یکسویه و گران شدن ملک و اجاره بها و نهایتا گران شدن مبل شده است، گفت: بالاخره از ابتدا گروهی از افراد اقدام به ساخت این مجتمع کردند اما پس از آن به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها موفق به فروش ملک خود نشدند و آنها را به قیمت‌های بسیار بالا اجاره دادند و فروشندگان نیز برای پرداخت این اجاره‌ها مجبور به بالا بردن قیمت‌ها شدند.
رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان ادامه داد: بیشتر قیمت‌ها در این بازار کاذب است در نتیجه بسیاری از فروشندگان نمی‌توانند در این بازار دوام بیاورند و پس از چندی کار را رها می‌کنند.وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ مصوبی برای انواع مبل در بازار وجود دارد یا خیر؟ می‌گوید: به طور کلی مبلمان به ۳ دسته، تقسیم‌بندی می‌شود، مبلمان اداری و صنعتی،مبل راحتی و مبل کلاسیک. قیمت مبلمان اداری و صنعتی تا حد زیادی مشخص است.
قیمت مبل‌های راحتی را نیز به دلیل اینکه در حال حاضر عمدتا وارداتی هستند می‌توان تخمین زد، اما در مورد مبلمان کلاسیک به دلیل هنری بودن کار، نرخ گذاری دشوار است و نیاز به کار کارشناسی دارد.عباسی در ادامه به انتخابات هیات مدیره این اتحادیه اشاره و
خاطر نشان کرد: انتخابات اتحادیه حدود یک ماه پیش برگزار شد و ما تلاش خواهیم کرد تا شرایط کار روزبه‌روز بهتر شود.
▪ بازار واگیر دار
فروشندگان مبل در بازار یافت‌آباد می‌گویند: قیمت یک دست مبل راحتی در این بازار از ۷۰۰هزارتومان آغاز می‌شود و تا ۷میلیون تومان ادامه می‌یابد و اگر بخواهید یک دست مبل معمولی راحتی بخرید باید حداقل ۷۰۰هزار تومان پرداخت کنید.
مبل استیل یا کلاسیک هم تنوع زیادی دارد و قیمت‌ها از ۳میلیون تومان آغاز می‌شود و حتی به ۳۰میلیون تومان هم می‌رسد. فعالان بازار معتقدند گران بودن اجار‌ه‌ها در بازار مبل یافت آباد و کارا نبودن اتحادیه این بازار، ۲علت اصلی گرانی مبل در این بازار است که در نهایت به بازارهای سراسری نیز سرایت می‌کند.
منبع : همشهری آنلاین