سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید


غذاهای آماده و فوری را کم بخورید
برخلاف پدر و مادرها که کمتر پا به رستوران های "فست فود (FAST FOODS)" یا "غذاهای آماده" می گذارند، جوانان و نوجوانان انواع ساندویچ ها و پیتزاها را به غذاهای سنتی ترجیح می دهند. این روزها کمتر جوانی است که رستوران های فست فود را نشناسد و با دوستان خود به آنها سر نزده باشد.
▪ فست فودها؛ غذاهای تنبلی
فست فودها غذاهایی هستند که خیلی آسان و سریع تهیه می شوند و در رستوران هایی با همین نام عرضه می شوند. صنعت تولید غذاهای سریع در بسیاری از کشورهای جهان در حال رشد بی سابقه ای است و سالانه میلیون ها دلار در این مکان ها خرج می شود . یکی از مشتریان پر و پا قرص این نوع رستوران ها جوانان و نوجوانان هستند.رستوران های فست فود دو شاخص اصلی دارند؛ یکی آنکه غذا پس از سفارش خیلی سریع آماده می شود و با حداقل امکانات به مشتری ارائه می شود. در سال های اخیر بحث های جنجال برانگیزی مبنی بر اینکه این غذاهایی که سریع تهیه و خورده می شود، چه از نظر ارزش غذایی و چه از نظر عادات غذایی برای سلامتی انسان مضرند، بالا گرفته است و صاحبان این صنایع تلاش می کنند نام این رستوران ها را به رستوران هایی با نام خدمات فوری تغییر دهند، ولی مردم هنوز به همان نام فست فود عادت دارند.
فست فودها غذاهایی هستند که خیلی آسان و سریع تهیه می شوند و شامل پیتزا، انواع ساندویچ، هات داگ، چیپس، پنیر، مرغ سرخ کرده به همراه سیب زمینی سرخ کرده است.
این غذاها در رستوران ها در حجم زیادی تولید شده و گرم نگه داشته شده یا پس از سفارش مشتری دوباره گرم می شوند. بسیاری از این رستوران ها به صورت زنجیره ای فعالیت می کنند و محصولات غذایی هر یک از این شعبات در یک واحد کنترل کیفیت، کنترل می شود. غذاهای فست فود راحت تری مانند سمبوسه نیز وجود دارند که پس از خریداری از مغازه در حال راه رفتن میل می شوند.
▪ ساندویچ و پیتزای خوشمزه
غذاهای فست فود مورد علاقه جوانان شامل پیتزا، انواع ساندویچ، هات داگ، چیپس و پنیر و مرغ سرخ کرده است که معمولاً در کنار آنها سیب زمینی سرخ کرده و تنوری و انواع سالاد کلم و سالاد فصل به عنوان مخلفات میل می شود. ساندویچ یکی از همان غذاهای جمع و جور و شیک مورد علاقه جوانان است که از دو لایه نان که در وسط آنها گوشت، سبزیجات و پنیر و انواع سس و ادویه اضافه شده، تشکیل شده است. جوانان ساندویچ را غذای مناسبی برای مدرسه، محیط کار ، دانشگاه و محل ورزش می دانند.
اسید موجود در نوشابه های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ها را تسریع می کند.
هات داگ نوعی سوسیس یا ساندویچ است که با انواع ادویه خوش طعم شده است. همبرگر یکی از همان غذاهای خوش طعم مورد پسند جوانان است که با شکل گرد نان خود که وسط آن گوشت سرخ کرده با لایه هایی از سبزیجات و ادویه قرار دارد، معروف شده است. انواع خاصی از همبرگر به نام چیزبرگر، لایه ها و ورقه هایی از پنیر را در میان خود دارند. در کنار تمام این غذاها نوشابه های گازدار معمولاً از قلم نمی افتد. نوشابه ها عمدتاً از آب تصفیه شده، افزودنی های مصنوعی و شکر تصفیه شده تولید می شوند. اسید موجود در نوشابه های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ها را تسریع می کند. به علاوه نوشابه ها فاقد ارزش غذایی بوده و به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی می باشند که تمام رژیم های لاغری سفت و سخت شما را نقش بر آب می کنند. نوشابه های رژیمی به دلیل داشتن قند مصنوعی آسپارتام، اشتها آور هستند.
منبع : سازمان تبلیغات اسلامی ا ستان خوزستان


همچنین مشاهده کنید