دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
تعامل و خلاقیت در مدارس
هرجامعه و هر ملتی دارای هویتی است که پایههای هویت آن ملت را در آموزش و پرورش و مدارس آن کشور باید جستجو کرد. توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع تکنولوژی و ارتباطات، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر حاضر و انفجار دانش، دایره تأثیرگذار عوامل مختلف را برافکار و اندیشههای دانش آموزان گستردهتر از گذشته کرده است.
آنچه مسلم است این است که نقش و سهم خانوادهها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانشآموزان روز به روز کمرنگتر میشود و عوامل محیطی به ویژه رسانهها نقش عمدهای را به عهده میگیرند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشهها و افکار نوجوانان نقش تاثیرگذار و مهم خود را ایفا میکنند و باید گفت که مدارس ما هنوز نمیتوانند به عنوان اصلیترین کانونهای تربیتی مورد توجه و برنامهریزی قرار بگیرند.
اگر نظام آموزشوپرورش ما بتواند در کنار توجه خاص و ویژهای که به بعد آموزش و یادگیری نوجوانان دارد و به ابعاد مشاورهای معلمان در فرایند تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشد، طبعاً اهداف آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود حرکت دقیق و سریع را پیدا کرده و از بار بسیاری از مشکلات نوجوانان کاسته خواهد شد.
در یک نظام تأثیرگذار آموزشوپرورش، یک معلم کارآمد اطلاعات و دانش مناسب و به روز خود را قطعاً تقویت خواهد کرد. او میداند که یک معلم خوب، خوب به دنیا نمیآید، بلکه خوب ساخته میشود. معلم میداند که دستگاه آموزش وپرورش به مثابه بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، در شکوفایی هر کشور نقش اصلی به عهده دارد.
<کلارک> تدریس را فعالیتی میداند که برای ایجاد تغییر در رفتار یادگیرنده طراحی و اجرا میشود. در حالی که <شفلر> تدریس را فعالیتی معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یادگیری و هدایت به طریقی که او به یگانگی و گنجایش فکری برای قضاوت مستقل دست یابد، تعریف کرده است. اگر ما فعالیت معلم را، همزمان و پس از تدریس به عنوان فرایندی در نظر بگیریم که عاملی اصلی خلاقیت، تعادل و تصمیمگیری میان او و شاگردانش نگریسته میشود در آن صورت نگاه ما به نقش معلم در کلاس و مدرسه بسیار متفاوت تر خواهد بود.
در چنین فضایی ما با معلمان کارآمدی سر و کار خواهیم داشت.
▪ معلمان کارآمد معلمانی هستند که:
ـ در رشد دائمی عزت نفس دانشآموزان میکوشند.
ـ به اهمیت حل مسأله در زندگی امروز پی بردهاند.
ـ به تفاوتهای فردی دانشآموزان از لحاظ چگونگی تفکر حساس هستند.
ـ تدریس خود را با نیازهای دانشآموزان و استعدادهای آنها هماهنگ میکنند.
ـ رابطه صمیمانه و باز با دانشآموزان دارند.
ـ به جای محصول یادگیری فرآیند یادگیری را مورد تأیید قرار میدهند.
منبع : روزنامه اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام مجلس انتخابات دولت انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل فضای مجازی تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت بارش باران
سایپا خودرو حج تمتع قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران جشنواره فیلم فجر دفاع مقدس تئاتر سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس افغانستان سازمان ملل رفح اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی همراه اول خورشید مریم میرزاخانی ایلان ماسک تبلیغات ناسا اپل نوآوری گوگل
سرطان رژیم غذایی کاهش وزن دیابت فشار خون استرس قهوه بارداری افسردگی