دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

فوکر ۱۰۰ fokker ۱۰۰


فوکر ۱۰۰  fokker ۱۰۰
فوکر ۱۰۰ ‘ بزرگترین هواپیمای فوکر یک هواپیمای مسافربری میباشد با ظرفیت ۱۰۰سرنشینF_۲۸ که مبنی بر هواپیمای ساخته شده است ‘ اما جدید تر و کاملا مدرن.
فوکر ‘ در نوامبر سال ۱۹۸۳ ثا بت کرد که میتواند با هواپیمای توربین دار فوکر ۵۰‘ پیشرفت همزمان داشته باشد. بدنه ی این هواپیما کاملا بر اساس بدنه ی هواپیمای ‘ طرح ریزی شد‘F_۲۸ اما با تغییرات مشهود و خیلی مهم ‘ که بدنه ی هواپیمای پیشرفته تری را ارائه داد.
ظرفیت سرنشینان این هواپیما تا ۱۲۲ نفر افزایش یافت که این تعداد با ۸۵ نفر در مقایسه F_۲۸ شد(هواپیمایی که مبنای ساخت فوکر ۱۰۰ قرار گرفت).
دیگرتغییرات شامل اصلاح بالها بود که اندا زه شان بزرگتر شد و همچنین دستگاه تهویه هوا
F_۲۸( که کاراییشان حدودا ۳۰٪ بیشتر از بالها و دستگاه تهویه ی بر&#۶۵۱۵۳; ورد شد)
شیشه ی کابین ‘ که کاملا مدرن طراحی شد و همچنین اصلاح داخلی مجدد به اضافه تغییر درتجهیزا ت و دستگاهها
اولین پرواز فوکر ۱۰۰ در۳۰ نوامبر ۱۹۸۶ انجام شد. بزرگترین امتیا ز‘ تصدیقی بود که در نوامبر سال ۱۹۸۷ به این هوا پیما اعطا و در فوریه ۱۹۸۸‘ به Swiss Airاولین مشتری خود‘ تحویل داده شد.کشورهای مختلف‘ نسخه های متفاوتی از هواپیمای فوکر ۱۰۰ را سفارش دادند که خیلی پیچیده تر از هواپیمای مسافربری استاندارد بود . مثلاهواپیمای باربری فوکر ۱۰۰ دارای دری کاملا بزرگ از جلو ‘که مخصوص محل بار بود ترانسپورت ‘ همگی به درخواست و پیشنهاد مشتریانVIP ویا JET_۱۰۰و یا مجمع اجرایی طراحی شدند.این امر خود بنیان گذار ساخت هواپیمای کوچکتر (فوکر ۷۰) شد در حالی که مراحل ساخت فوکر ۱۳۰ در حال مطالعه بود
سقوط فوکر در سال ۱۹۹۶ ‘ تولید &#۶۵۱۵۳;نرا در سالهای ابتدایی متوقف کرد. اما بعد از ان مذاکراتی که انجام گرفت‘موجب شد فرصت برای تولید فوکر ۱۰۰ و فوکر ۷۰ چند برابرشود. بعد از سقوط فوکر در مارس ۱۹۹۶ ‘ حدود ۳۰۰ فروند از این هواپیما سفارش داده شد . همچنین زمانی که تولید&#۶۵۱۵۳;ن در سالهای ابتدایی متوقف شد‘ ۲۸۳ فرونداز این هواپیما در حال ساخت و پردازش بود.
● کارایی
ـ بیشترین سرعت پرواز ( گشت زدن) ۸۴۵ کیلومتر در ساعت(۴۵۶kt
ـ متوسط سرعت پرواز ۷۳۷ کیلومتر در ساعت(۴۵۳kt
ـ طول حرکت با ۱۰۷ مسافر ۲۵۰۵ کیلومتر (۱۳۲۳ nm)
● ظرفیت:
ـ تعداد خلبان ۲ نفر
ـ بیشترین میزان تراکم سر نشینان ( مسافر) ۱۲۲ نفر (متوسط استقرار برای ۱۰۷ نفر)
ـ دو رده مکان برای مسافرین درجه یک
ـ ظرفیت برای مسافرین رده اقتصادی۸۵ نفر و برای تجار ۵۵ نفر
ـ کیلوگرم بار میباشد.۱۱,۵۰همچنین گنجا یش هواپیمای باربری فوکر حمل
منبع : سایت تخصصی هوانوردی