جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روایتی صد ساعته از روزگار چریک سالخورده


روایتی صد ساعته از روزگار چریک سالخورده
کتاب «صد ساعت با فیدل» علاوه بر پرداختن به سیر زندگی رهبر پیشین کوبا و انقلاب این کشور به بیان رویدادهای سرنوشت ساز مردم کوبا از آغاز انقلاب تا پایان جنگ سرد و تضعیف هم پیمانان راهبردی اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌پردازد.
این کتاب حاصل گفت‌وگوی بلند ایگناسیو رامونت با فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوباست.
گفت‌وگویی عینی که تنها ارزش روایی دارد و در آن از مجادله و چالش خبرچندانی نیست، هرچند که گفت‌وگو‌کننده در مقاطعی می‌کوشد تا به روشن شدن زوایای پنهان رویداد‌های کوبا در دوران پر آشوب پس از انقلاب بپردازد.
اگرچه رامونت، سعی می‌کند بحث با کاسترو را به زمینه‌های مختلفی چون انقلابی گری، سوسیالیسم، محاصره اقتصادی کوبا، کمک به انقلابیون آنگولا، مخالفان کاسترو، گورباچف، خروشچف، نیکسون، کندی، چه گوارا، دیکتاتوری، مذهب و سقط جنین درکوبا بکشاند اما همچنان مسائل بسیار مهمی چون فقر و بی‌خانمانی، فشار حکومت انقلابی و فقدان آزادی‌های سیاسی در کوبا ناگفته مانده و مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد.
در این کتاب که شامل مقاطع تاریخی انقلاب کوبا، فشارهای نظامی و سیاسی آمریکا، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، وضعیت کوبای امروز، شرایط سیاسی حاکم بر آمریکای لاتین و ماجرای استعفای فیدل کاستروست، تاریخ جهان از منظر این چریک پیر روایت می‌شود.
اما نگاه توأم با شیفتگی گفت‌وگو‌کننده به رهبر انقلاب کوبا موجب شده که این کتاب نتواند به بسیاری از پرسش‌هایی که در مورد روزگار سپری شده این انقلابی سالخورده و انتقادهایی که از او و شیوه حکومتی او می‌شود پاسخ گوید.روایت کتاب، روایتی یک بعدی و محدود به پاسخ هایی است که کاسترو می‌دهد و در آن گاهی با غرور و قطعیت از دیدگاه‌ها و شیوه حکومتی خود دفاع می‌کند و گاهی نیز دچار تردید و بازنگری می‌شود.
کاسترو با خونسردی و اعتماد به نفس حرف می‌زند و زیرکانه از پس پرسش‌های رامونت بر می‌آ ید. او می‌گوید: به من می‌گویند زیاد حرف می‌زنم ولی من باید مطلب‌ام را تفهیم کنم، با واژگانی ساده.کاسترو در گوشه‌ای از این کتاب درباره دیکتاتوری می‌گوید: دیکتاتور یعنی چه؟ دیکتاتوری پرولتاریا با دیکتاتوری فردی فرق دارد. من در مورد خودم دیکتاتور هستم نه در مورد مردم. من برده مردم ام. نمی‌توان با زور دنیای تازه‌ای را بنا کرد.بخش مهمی از کتاب صد ساعت با فیدل درباره ارنستو چه گوارا و ارتباط کاسترو با اوست. کاسترو در باره این شخصیت اسطوره‌ای و سمبل مبارزه چریکی می‌گوید: چه گوارا علیه کاپیتالیسم می‌جنگید نه علیه آمریکا.
«صد ساعت با فیدل» را اردیبهشت ماه، نشر اختران با ترجمه کیومرث پارسای چاپ و منتشر کرده است. این کتاب را نشر اختران با قیمت ۸۷۰۰تومان و در ۵۳۶ صفحه به بازار عرضه کرده است. علاقه‌مندان به فیدل و رخدادهای سرنوشت ساز آمریکای لاتین می‌توانند اکنون جدیدترین کتابی را که از فیدل منتشر شده، بخوانند.
این کتاب که از زبان اسپانیایی به فارسی برگردانده شده است برای نخستین بار در سال گذشته میلادی (۲۰۰۷)‌ انتشار یافته و ازاین‌رو تصویر ۵‌دهه انقلاب مردم کوبا را به نمایش می‌گذارد.

بنیامین صدر
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید