شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

خلاصه ای استثنایی از مردی استثنایی


خلاصه ای استثنایی از مردی استثنایی
آنتونی رابینز بی شک از تاثیرگذارترین افراد جهان در امر توانگری و موفقیت است. او کسیست که در ۲۵ سالگی وقتی کلی کلاس و همایش و سمینار موفقیت رفته بود و کلی کتاب خونده بود و ...دید در خانه فکسنی خود با یخچالی خالی از غذا نشسته و دستش به هیچ چیز در زندگیش بند نیست. او ناگهان دست به تغییر زد و الان یکی از بزرگترین افراد موفق جهان است. خاطرم هست که وقتی هزینه سخنرانی خیلی از غولهای موفقیت در ایالات متحده ۵۰-۶۰ دلار بود ، هزینه سمینار رابینز نفری ۱۰۰۰ دلار بود از ۵۴ کشور جهان!!!
اوائل دهه ۷۰ در موسسه نصرت بزرگانی تربیت شدند مثل جناب حورایی و رضایی و حلت که آموزشهایی را از کتاب بسوی کامیابی رابینز فرا میگرفتند و الحق که در طول ۱۵ سال بعدی هر کدام از این افراد از بهترین آموزنده های توانگری و موفقیت در ایران شدند.
تب رابینیزم در دهه هفتاد بسیاری از افراد تحصیل کرده را گرفت. خیلی ها هم الحق رشدهای اساسی کردند اما تلفات این قضیه نیز کم نبوده است. بسیاری بودند که دو تا کتاب رابینز خوندند و رفتند NLP آموختند و کتابهای خانم کاترین پاندر را خوندند و تصویر ذهنی خوب درست کردند و فکر کردند همه چیز همینه و درکی از پشتکار شدید و پوست کلفتی در ایران و...نداشتند و صد البته رفتند رو هوا...شبیه همین قضیه را شاید یادتون باید مملکت با اینهایی داشت که تو گولد کوئست و امثالهم بودند. چه بچه های گلی تو این وادی رفتند رو هوا!!! خدم بارها بیمارانی داته ام که سر سیستمهای شبکه ای و هرمی از نظر روانی فرو ریختند. اینقدر این سیستم معیوبه که شاید بتونم ۵ تا مقاله خوب در نقدش بنویسم اما همین قدر بگم که بارها سرانی از این شبکه های هرمی میامدند پیشم که مهارتهای نفوذ را بهشون با پولهای خوب تدریس کنم و البته من اهل این پولها نبودم. جالبی قضیه این بود که با معرفی کتابهای خوبی از رابینز و مارک فیشر و پاندر و جلسات مطالعاتی - که چقدر هم منظم بودند- گند زندند به فرهنگ پولدار شدن با سوادانه!!!!
الغرض خانم تقوی نژاد خلاصه ای از جلد دو بسوی کامیابی را برام فرستادند که براتون میگذارم
توانگری یک انتخاب است...لفتش ندید
▪ فصل دوم
تفاوتی که ایجاد تفاوت می کند
" در زندگی ، نکته بامزه ای هست، اگر چیزهای متوسط را نپذیرید، اغلب اوقات بهترین ها نصیبتان خواهدشد"
سامرست موام
درزندگی هر زن ومرد، زمانی فرا می رسد که به تلاش فوق العاده ای نیاز است. زمانی که هر دری را زده و نتیجه نگرفته ایم. زمانی که زندگی ظالمانه بنظر می رسد. زمانی که هر چه ایمان، ارزش، محبت، گذشت و پشتکار داشته ایم صرف کرده ایم و حتی از حد خود فراتر رفته ایم. بعضی از مردم چنین شرایطی را فرصتی می دانند تا توانایی های خود را بهتر ظاهرسازندو خود را محک بزنند. بعضی ها هم اجازه می دهند که این تجربیات تلخ آنها را نابود سازد.
مشکلات افراد موفق کمتر از افراد شکست خورده نیست. تنها یک دسته از مردم هستند که هیچ مشکلی ندارند: آنها که در گورستان خوابیده اند. تفاوت موفقیت و شکست، دراتفاقاتی که می افتد نیست، بلکه تفسیر ما از این اتفاقات و عکس العمل ما در برابر حوادث است که این تفاوت را ایجاد می کند.
به گفته هنری دیوید تورو " هرگز چیزی عوض نمی شود. این مائیم که تغییر می کنیم"
کسانی که در زندگی به نتایج فوق العاده می رسند کارهای خاصی را انجام می دهند تا به نتیجه دلخواه دست یابند. می توان با نگاه دقیق به زندگی این افراد دریافت که چه قدم هایی برداشته اند و چه باورهایی داشته اند که به آن نتیجه منتهی شده است، آنگاه با برداشتن همان قدم ها و ایجاد همان باورها همان نتایج را بدست آوریم. به عبارت دیگر سرمشق هایی از کسانی که به بهروزی فردی رسیده اند در نظر بگیریم و با پیروی از آن ها به همان موفقیت نائل شویم.
دراین زمینه علمی به نام " برنامه ریزی عصبی – کلامی " ( NLP ) با موضوع تأثیری که کلام به صورت شفاهی و غیرشفاهی در سیستم عصبی می گذارد. توانایی انجام هر کاری در زندگی، بستگی به توانایی ما در کنترل سیستم عصبی دارد. کسانی که می توانند به نتایج درخشان دست یابند، این کار را از طریق برقراری ارتباطات خاصی با سیستم عصبی خود انجام می دهند.
برنامه ریزی عصبی – کلامی یا ان- ال – پی به مطالعه نحوه ارتباط مردم با خود می پردازد. ارتباطی که موجب نیرومندی انسان شده شیوه های رفتاری متعددی را در اختیار فرد قرار دهد. این علم چهارچوبی علمی برای هدایت ذهن در اختیار ما می گذارد و به ما می آموزد که روحیات و رفتارهای خود و یا روحیات و رفتارهای دیگران را به مسیر صحیح هدایت کنیم. بطورخلاصه این علم به ما می آموزد که چگونه مغز و ذهن خود را اداره کنیم تا به بهترین وجه به نتایج دلخواه خود برسیم.یکی از اصول علم " ان – ال – پی " می گوید که همه ما دارای سلسله اعصاب مشابهی هستیم. بنابراین در جهان هرکس قادر باشد هر کاری را انجام دهد شما نیز می توانید، مشروط به اینکه مغز و اعصاب خود را دقیقاً مانند او اداره نمایید. این عملیات، یعنی جریان کشف دقیق و مشخص راه هایی که دیگران می روند تا به نتیجه معینی برسند، دراصطلاح، مدل سازی نامیده می شود. کسانی که جهان را به حرکت لرزه درمی آورند، مدل سازهای حرفه ای هستند. آنان می دانند چگونه در موهبتی که به هیچکس بقدرکافی داده نشده است، یعنی وقت، صرفه جویی کنند. در این فصل چند کتاب در مورد مدل سازی معرفی شده است:مدیریک دقیقه ای نوشته کنت بلانکارد و اسپنسرجانسون، کتاب درجستجوی بهروزی نوشته توماس جی پیترز و رابرت – اچ – واترمن، کتاب پلی به سوی ابدیت نوشته ریچارد باخ.
یکی از جنبه های اساسی اغلب یادگیری ها آن است که کار را برمبنای موفقیت های دیگران قرار دهیم. بندرلر و گریندر - پایه گذاران اولیه علم ان – ال – پی – دریافتند که برای رسیدن به بهروزی و هرگونه توفیق انسانی باید سه عنصر اساسی را همانندسازی کرد.
در واقع سه نوع حرکت فکری یا جسمی وجود دارد که دقیقاً تعیین کننده نوع دستاوردهای ما است:
ـ مورد اول: نظام عقیدتی شخص- آنچه انسان باوردارد و آنچه که عملی و ممکن یا غیرممکن تصور می کند، تاحدودی زیادی تعیین کننده کارهایی است که می تواند یا نمی تواند به انجام رساند.اگر معتقد شوید که توانایی انجام کاری را ندارید، به طور مدام به سیستم عصبی خود پیام هایی را ارسال می کنید که توانایی شما را برای رسیدن به هدف، محدود و یا نابود می سازد. از سوی دیگر اگر به طور مداوم به سیستم عصبی خود پیام های مناسبی دائر بر اینکه قدرت انجام کاری را دارید بدهید آنگاه آنها به مغز شما فرمان می دهند که نتیجه دلخواه را به دست آوریدو سپس مغز راه را باز و امکانات لازم را فراهم می سازد.بنابراین اگر نظام عقیدتی شخصی را مدل سازی کنید، اولین قدم را برداشته اید تامانند او عمل کنید و در نتیجه به همان هدف برسید.
ـ مورد دوم: قالب فکری انسان- قالب فکری شیوه سازمان دادن به افکار و اندیشه ها است. قالب فکری شبیه یک شماره رمز است. یک شماره تلفن ترکیب چند رقم می باشد که اگر ترتیب درست رعایت نشود، رابطه شما با طرف مقابل برقرار نخواهدشد. برای برقراری ارتباط نیز می بایست به همین شکل رفتارنمود زیرا هر فرد از شماره رمز خاصی استفاده می کندو دارای قالب فکری متفاوتی است. برای مدل سازی بهترین دستاوردها و مزایان دیگران ناگزیر از کشف این شماره ها هستیم.
ـ مورد سوم: اعمال جسمانی- جسم و روح کلاً به یکدیگر وابسته اند. طرز تنفس،ژست ها، تغییرات قیافه، طرزنگهداشتن بدن همچنین طبیعت و چگونگی حرکات، تعیین کننده روحیه شما و روحیه شما تعیین کننده کیفیت و کمیت رفتارهایی است که می تواند از شما سر بزند.
در عمل ماهمیشه در حال مدل سازی هستیم. مدل سازی یعنی بررسی راه های رفته دیگران. مشکل اینجاست که بسیاری از ما، سرمشق های خود را حساب نشده و با بی توجهی انتخاب می کنیم.

دکتر علیرضا شیری
www.doctorshiri.com
علی بخشی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید