پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تحقیقات لازمه تبلیغات موفق


تحقیقات لازمه تبلیغات موفق
ارزیابی تبلیغات، امروزه جزو جداناپذیر برنامه‌های تبلیغاتی شركت‌هاست كه در سایهء تحقیقات صحیح می‌تواند ـ كمك بزرگی در پیشبرد اهداف سازمان‌ها داشته باشد.
در حال حاضر سازندگان تبلیغات متوجه شده‌اند كه تحقیقات، به طور عمده در تغییر كاربردهای سنتی و جلب توجه به دیدگاه‌های جدید بسیار موثر است و می‌تواند در میان طراحی‌های گوناگون تبلیغاتی، به انتخاب بهترین‌ها كمك كند. به بیان دیگر، تحقیق، ذخیره و یا جانشینی برای خلاقیت نیست بلكه، مشاوری مطمئن برای دستیابی به كارآمدترین خلاقیت است.
در تحقیقات مربوط به تبلیغات، چهار مرحله را می‌توان تشخیص داد:
۱) تحقیقات قبل از شكل گرفتن و پردازش تبلیغات.
۲) تحقیقات در طول شكل گرفتن و پردازش تبلیغات.
۳) آزمایش‌های قبل از انجام تبلیغات.
۴) آزمایش‌های بعد از انجام تبلیغات.
در تمامی این موارد برای تهیه یا امتحان یك تبلیغ خاص، می‌توان به تحقیق و پژوهش پرداخت; مرحلهء اول كه تحقیق قبل از شكل دادن و شكل گرفتن تبلیغ است، با شكل‌دهی ایده‌های تبلیغاتی از یك سو و ارزیابی این ایده‌ها از سوی دیگر سروكار دارد.
در این مرحله، ارزیابی یادداشت‌ها و تجزیه و تحلیل تبلیغات گذشته، راهنمای بسیار خوبی برای آفرینش تبلیغات موثرتر در آینده خواهد بود.
در مرحلهء دوم كه عبارت از تحقیق در تكمیل تبلیغ است، ارزیابی ایده‌های تبلیغاتی در یك فرم ابتدایی جایگاه ویژه‌ای دارد. در این مرحله، طراح تبلیغ از مطالعات قبلی و مقدماتی و یا تحقیقات مربوط به مصرف‌كنندگان و مخاطبان، امكان تاثیرگذاری بیش‌تر تبلیغ را فراهم می‌سازد.
مرحلهء سوم، یعنی آزمایش قبل از انجام تبلیغات، شامل آزمایش تبلیغات چاپی و یا فیلم تبلیغاتی، قبل از انتشار و یا نمایش است.
این كار باید پیش از صرف مخارج بابت نشر و یا پخش انجام شود زیرا قسمت بزرگ مخارج تبلیغات، مربوط به هزینهء پخش و یا نشر آن‌هاست و برطرف كردن ضعف‌ها و اشكالات احتمالی، قبل از پخش و نشر، مقرون به صرفه است.
در مرحلهء چهارم كه تحقیقات بعد از انجام تبلیغات است، میزان تاثیر تبلیغات و كل برنامه‌های تبلیغاتی به كمك روش‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد تا قواعد و ضوابط بهتری برای تبلیغات مشابه در آینده حاصل شود.

مژگان احمدی
منبع : روزنامه سرمایه