جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زندگی هم مهارت می خواهد


زندگی هم مهارت می خواهد
همه ما در زندگی با موقعیت هایی روبه رو می شویم که اگر به درستی عمل نکنیم سلامت روانی خودمان و دیگران به خطر می افتد. این موقعیت ها مختلف هستند. مثلا چگونه با دوستان و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنیم؟ چگونه مسئولیت های جدید را بپذیریم؟ چگونه تصمیم بگیریم یا چگونه مشکلاتمان را حل کنیم؟ چگونه با ترس و اضطراب، ناکامی و افسردگی و فشارها روانی مقابله کنیم؟ مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که به ما کمک می کنند تا با موقعیت های زندگی به ویژه موقعیت های پرخطر به طور صحیح برخورد کنیم. وقتی این مهارت ها را کسب کردیم، می توانیم در ایجاد ارتباط با دیگران سازگارانه عمل کنیم و بدون توسل به اعمالی که به خودمان یا دیگران صدمه می زند مشکلات را حل کنیم.مهارت های زندگی شامل ده توانایی کلی به شرح زیر است، با تمرین این توانایی ها به مهارت تبدیل شده موجب می شود تا کمتر دچار آسیب های روانی و اجتماعی شویم.
۱) توانایی حل مساله:
توانایی حل مساله به ما کمک می کند تا مسایل زندگی مان را به نحو مطلوب حل کنیم. اگر مسایل مهم زندگی ما حل نشده باقی بماند با فشار روانی روبه رو می شویم و سلامت روانی و جسمانی ما تهدید می شود.
۲) توانایی تصمیم گیری:
گاهی تصمیم های ما هوشمندانه نیست. مهارت تصمیم گیری به ما کمک می کند که به طور صحیح در مورد اعمالمان تصمیم بگیریم و جوانب مختلف انتخاب ها و پیامدهای مثبت و منفی هر یک از آنها را در نظر بگیریم. تصمیم گیری مناسب و واقع بینانه موجب بالا رفتن سطح سلامت روانی ما می شود.
۳) توانایی تفکر خلاق:
این توانایی کمک می کند مسایل به طور عملی تر حل شود
۴) توانایی تفکر انتقادی:
با استفاده از این مهارت به بررسی و تجزیه و تحلیل افکار خود و دیگران می پردازیم و به فهم و درک روشن تر دست می یابیم.
۵) توانایی ارتباطی:
این توانایی به ما کمک می کند تا با دیگران ارتباط کلامی و غیر کلامی موثرتری داشته باشیم و با غلبه بر خجالت نظرات خود را برای دیگران ابراز کنیم. اگر این مهارت را کسب کرده باشیم در موقع لزوم می توانیم با تقاضاهای نامناسب دیگران مخالفت کنیم.
۶) توانایی روابط بین فردی:
این توانایی به ما کمک می کند با دیگران همکاری و مشارکت بهتری داشته باشیم و مرزهای روابط با دیگران را تشخیص دهیم. دوستی های مطلوب را حفظ کنیم و در شروع و خاتمه ارتباطات به طور موثرتری رفتار کنیم.
۷) توانایی خودآگاهی:
یعنی توانایی شناخت خود و آگاهی از نقاط ضعف و قوت خواسته ها، ترس ها، رغبت و تمایلات خود، این توانایی به ما کمک می کند تصویر واقع بینانه ای از خود داشته باشیم و حقوق و مسئولیتهایمان را بهتر بشناسیم.
۸) توانایی همدلی:
توانایی همدلی یعنی اینکه خود بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند. این مهارت تحمل را بالا برده، پرخاشگری را کمتر کرده و فرد را دوست داشتنی تر می کند.
۹) توانایی مقابله با هیجان:
این مهارت توانایی شناسایی هیجانات خود و دیگران و نیز شناخت تاثیر هیجانات بر رفتارات این مهارت به ما کمک می کند که در مواقع ناکامی، خشم و افسردگی و اضطراب واکنش های مناسبی نشان دهیم.
۱۰) توانایی مقابله با فشارهای روانی (استرس): این توانایی شناخت استرس های مختلف زندگی و تاثیر آن بر رفتار است و ما را قادر می سازد که منابع فشار روانی را در زندگی خود بشناسیم و راه های صحیح کاهش فشار را دنبال کنیم.

منبع: اینترنت
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید