دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

دو نقد از سریال «مرگ تدریجی یک رویا»


دو نقد از سریال «مرگ تدریجی یک رویا»
مرگ تدریجی یک رویا سعی دارد با نگاهی نو به زنان جامعه امروز، زندگی یک زن نویسنده را به تصویر بکشد و تصویر تازه‌ای از دغدغه‌های زن ایرانی نشان دهد.
اما در این کار به مشکل برمی‌خورد. چرا که مارال عظیمی – شخصیت اصلی مجموعه- با زنان امروزی خیلی فرق دارد. او نمی‌داند در جامعه چه می‌گذرد – با اینکه نویسنده است- و خوب تصمیم نمی‌گیرد و فکر مستقلی ندارد - با اینکه تحصیلکرده است -. و این ضعف‌ها از جذابیت مجموعه کم کرده است.
ضعف دیگر این مجموعه مربوط به خانواده‌ای است که به عنوان قشر فرهنگی و مذهبی معرفی شده‌اند. بازی بازیگران این خانواده آنقدر سرد و بی‌روح و غیرعادی است که بیننده‌ها را دچار خستگی می‌کند.
با این همه نمی‌توان از تیتراژ، تصویربرداری و تدوین نو این مجموعه و بازی خوب بعضی از بازیگران از جمله ستاره اسکندری چشم‌پوشی کرد.
راضیه چنگیز نائین از اصفهان
● سیاه،‌ سفید‌، خاکستری
این مجموعه تلویزیونی تقابل دو خانواده با فرهنگ‌های مختلف را به تصویر کشیده است. خانواده حامد خانواده سنتی و مذهبی است و خانواده‌ مارال خانواده‌ای بی‌اعتقاد است.
شخصیت‌ها در این مجموعه سه‌دسته هستند؛ دسته اول شخصیت‌های سفید داستان هستند که شامل حامد و خانواده‌اش می‌شود. دسته دوم شخصیت خاکستری داستان یعنی مارال است و دسته سوم شخصیت‌های سیاه داستان است که شامل ساناز (خواهر مارال) و دوستان او می‌شود.
موضوع این مجموعه جنگ بر سر حفظ اعتقادها و ارزش‌هاست که موضوع خوب و مهمی است و در کمتر مجموعه‌ای به آن پرداخته شده است.
مهدی اصل‌زارع از اصفهان
منبع : همشهری آنلاین