شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی میزان سازه‌گرا بدون یک محیط آموزشی


ارزیابی میزان سازه‌گرا بدون یک محیط آموزشی
فهرست ذیل راهنمای معلمان است تا بدانند در درازمدت به چه سطحی از میزان استفاده از سازه‌گرائی رسیده‌اند در واقع وسیله خود ارزیابی معلم است که می‌توان با استفاده از مقیاس لیکرت آن را کمی نمود.
۱) میزان دانش‌‌معلم درباره نظریه سازه‌گرائی
۲) میزان ساخت ادراک توسط دانش‌آموز
۳) میزان یادگیری تجربی دانش‌آموزان در کلاس
۴) میزان تجاربی که در برنامهٔ درسی لحاظ شده
۵) میزان فرصتهای حل مسأله پیش‌بینی شده در برنامه درس
۶) میزان درسهائی که بر پایه دانش پیشین دانش‌آموزان ساخته شده
۷) حجم اندیشیدن دانش‌آموزان در چگونگی یادگیری
۸) حجم پرسیدن سؤال توسط دانش‌آموز در کلاس
۹) بررسی میزان اکتشاف فرضیه‌های بزرگتر توسط دانش‌آموز
۱۰) میزان تفکر دانش‌آموز برفعالیتهائی که اخیراً انجام داده است
۱۱) میزان یکپارچگی اطلاعات جیدید با اطلاعات پیشین در برنامه درسی
۱۲) میزانی که معلمان یادگیری دانش‌آموزان را با پرسیدن سؤال ترغیب می‌کنند
۱۳) حجم جهت‌دهی معلم به جای دستور دادن در یادگیری
۱۴) میزان یکپارچگی یادگیری سازده‌گرا با یادگیری معیارانه و مشارکتی
۱۵) میزان حساب بازکردن بر کنجکاوی دانش‌آموزان در طراحی درس
۱۶) میزان پویا بودن و همواره همراه داشتن دانش‌آموز در یادیگری
۱۷) میزانی که منابع اولیه در کلاس به کار رفته است.
۱۸) حجم و یا لوگ میان معلم و دانش‌آموز و دانش‌آموزان با هم
۱۹) میزان ارزشیابی دانش‌آموزان براساس روشهای فرایند محور
۲۰) میزانی که دانش‌آموزان یاد می‌گیرند چگونه بیاموزند
۲۱) میزان تنظیم اهداف دانش‌آموزان در رابطه با یادگیریشان
۲۲) میزانی که فعالیتهای ساخت دست‌سازه‌ای با برنامه درس تلفیق شده
۲۳) بررسی میزان انجام فعالیتهائی که دانش‌آموزان چیزهائی را امتحان کرده‌اند که کارا نبوده تا استدلال نهفته در پشت ساخت دانش را مورد بحث قرار دهند.

شیوا همتی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید