یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

خلاقیت در مدرسه


خلاقیت در مدرسه
● دانش آموز خلاق را بشناسید
۱ ) ایده ها و نظرات خود را بدون ترس در کلاس مطرح می کند .
۲ ) معمولا برای مسائل راه حل ها و پاسخهای متفاوت از سایر دانش آموزان ارایه می دهد .
۳ ) به فعالیت های هنری علاقه زیادی دارد .
۴ ) معمولا قادر است با طنزپردازی و شوخی های جالب دیگران را بخنداند .
۵ ) در کلاس اغلب سئوالات غیرعادی و گاه عجیب و غریب می پرسد .
۶ ) علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده های خود دارد .
۷ ) انتقادگر است و هر نظر یا عقیده ای را به راحتی نمی پذیرد .
۸ ) از قوه تخیل خوبی برخوردار است .
۹ ) معمولا در کلاس با آب و تاب صحبت می کند و سعی می کند ایده هایش را با جزئیات کامل شرح دهد .
۱۰ ) دارای ابتکار است و غالبا ایده ها و پاسخ های منحصر به فرد ارائه می دهد .
۱۱ ) حساس باریک بین و نکته سنج است .
۱۲ ) به تجربه و آزمایش علاقه فراوانی دارد .
۱۳ ) آمادگی طرد شدن و عدم تایید از طریق دیگران را داراست .
۱۴ ) در نفوذ و تاثیرگذاری بر دوستان خود از توانایی زیادی برخوردار است .
۱۵ ) از اطلاعات عمومی زیادی برخوردار است و سعی می کند که از آنها استفاده علمی و کاربردی کند ...
موانع خلاقیت در محیط مدرسه
۱ ) تاکید زیادی بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن
۲ ) روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری
۳ ) عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت
۴ ) فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق در مدرسه
۵ ) عدم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان
۶ ) عدم پذیرش ایده های جدید
۷ ) ارائه تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان
۸ ) استهزا و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه و ...
اصول پرورش خلاقیت در کلاس درس
۱ ) به دانش آموزان خود بیاموزیم که نسبت به ایده ها و افکار خود حساس باشند و آنها را یادداشت کنند .
۲ ) در مورد ماهیت خلاقیت و مفاهیم آن به دانش آموز اطلاعات لازم را بدهیم .
۳ ) در کلاس خود تا حد امکان از وسایل و روشهای آموزشی دیداری ـ شنیداری استفاده کنیم .
۴ ) برای تخیلات وافکار نو دانش آموزان ارزش و احترام ویژه قائل باشیم .
۵ ) برای دانش آموزان خود از روش پرسش و پاسخ استفاده کنیم و آنها را به پرسیدن سئوالاتشان ترغیب کنیم .
۶ ) آنها را عادت دهیم که برای حل مسائل همواره راههای متعددی را جستجو کنند .
۷ ) تا حد امکان به دانش آموزان امنیت و آزادی عمل بدهیم و از وضع مقررات خشک و محدود کننده در کلاس خودداری کنیم .
۸ ) دانش آموزان را به دست کاری و تغییر عقاید و اشیا پیرامون خود تشویق کنیم .
۹ ) آنها را با زندگی نامه های افراد خلاق تاریخ آشنا کنیم .
۱۰ ) دانش آموزان را با مسائل حل نشده روبرو کنیم و از آنها راه حلهای جدید بخواهیم .
ویژگی های معلم پرورش دهنده خلاقیت
۱ ) فردی انتقادپذیر است .
۲ ) تحمل عقاید نو و جدید دانش آموزان را دارد .
۳ ) از صبر و تحمل بالایی برخوردار است .
۴ ) به تفاوت های فردی دانش آموزان آگاه است .
۵ ) از انگیزه های قوی برخوردار است .
۶ ) ایده ها و نظرات غیرعادی دانش آموزان را پذیراست .
۷ ) در مواقع لزوم کودکانه می اندیشد و کودکانه عمل می کند .
۸ ) خیال پردازی دانش آموزان را تشویق می کند و به آنها اجازه می دهد که گاهی اشتباه کنند .
۹ ) دوست دار هنر و زیبایی است .
۱۰ ) تا حد امکان به دانش آموزان آزادی عمل می دهد .
و...
دانش آموز خلاق :
قبل از اینکه گردو را بشکنم به این فکر افتادم که شاید بتوانم با دو نیمه پوست آن دو تا لاک پشت درست کنم .

تهیه و تنظیم : فریده پروانه
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی