جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پسرم می خواهد فوتبال بازی کند. آیا با وجود دیابت مشکلی برایش پیش می آید؟


پسرم می خواهد فوتبال بازی کند. آیا با وجود دیابت مشکلی برایش پیش می آید؟
بله، تنها با کمی مراقبت بیشتر فرزند شما می تواند همچون دیابتی های دیگر که در تمامی سطوح ورزشی مقام آورده و مطرح هستند، به ورزش مورد علاقه خودش بپردازد. برای اینکه با خیال راحت فوتبال بازی کند، کافیست موارد زیر را در نظر داشته باشید:
فوتبال ورزشی قدرتی است، که به انرژی شدید و ناگهانی، در مدت زمانی کوتاه نیاز دارد. در همین رابطه، جالب است بدانید، موقعیت پسرتان در زمین بازی، روی میزان قند خون، غذا و داروی او اثر دارد. در پست هایی که احتیاج به دویدن بیشتری دارند، (هافبک ها و دفاع آخر) نسبت به پست های قدرتی (نوک حمله و خط دفاعی) ، در طول بازی امکان افت قند کمتری وجود دارد. اما بهتر است حواسمان باشد که، میزان انسولین را درحین و چند ساعت پس از تمرین یا مسابقهکاهش دهید. به پسرتان تاکید کنید که پیش از مسابقه یا تمرین، قند خون خود را اندازه گیری کند و در صورتی که کمتر از ۱۵۰میلی گرم در دسی لیتر بود، یک میان وعده کوچک میل کند. او باید بلافاصله بعد از فعالیت ها یا مسابقات نفس گیر و طاقت فرسا، کربوهیدرات مصرف کند تا دوباره در بدنش گلیکوژن ذخیره شود.
احتمال دارد بین تمرین و مسابقه، در میزان مصرف انرژی و تاثیر انسولین، تا حدی تفاوت وجود داشته باشد. چون تمرینها معمولا شدید تر و طولانی تر از مسابقات هستند، خصوصا تمرینات پیش از شروع فصل که ۲ مرتبه دروز انجام می شوند. بنابر این در چنین مواقعی، لازمست هماهنگی بیشتری میان غذا و داروی خود داشته باشد.
در انتها باید افزود، فرزند شما نیز به اندازه سایر بازیکنان، در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. اما امکان دارد دوره بهبودی طولانی تری داشته باشد و یا جراحاتش بیشتر عفونت کنند؛ مگر اینکه قند خون خود را هر چه بیشتر، نزدیک به میزان طبیعی کنترل کند.

منبع:
مجموعه کتابهای آموزشی انجمن دیابت امریکا
منبع : آموزش دیابت گابریک


همچنین مشاهده کنید