پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی و ورزش بسیار سریع تر از آنچه فکر کنید قلب شما را جوان می‌کند


رژیم غذایی و ورزش بسیار سریع تر از آنچه فکر کنید قلب شما را جوان می‌کند
بر اساس گزارش‌های مطرح شده در كنفرانس علمی انجمن قلب آمریكا، تغییر در رژیم غذایی و ورزش در مبتلایان به بیماری‌های قلبی - عروقی در طول هشت هفته با تغییرات مثبت چشمگیری در عروق خونی همراه است.
به گزارش پایگاه اینترنتی ‪ medlineplus.com‬پژوهشگران كانادایی دریافتند افزایش فعالیت‌های ورزشی با كاهش سختی عروق بزرگ گردن و كاهش وزن همراه است.
ورزش در ‪ ۳۸‬بیمار شركت‌كننده در این مطالعه با كاهش وزنی حدود ‪۱/۵‬ كیلوگرم همراه بود.
به نظر می‌رسد نوع الگوی زندگی با سلامت قلب و عروق مرتبط است.تغییرات بهینه الگوی زندگی با كاهش فشار خون كنترل یا پیشگیری از ابتلا به دیابت حملات قلبی و سكته‌های مغزی همراه است.
دكتر ‪ kunihiko aizawa‬پژوهشگر دانشگاه وسترن اونتایو در لندن می‌گوید هشت هفته ورزش و رعایت رژیم غذایی با تغییرات قابل ملاحظه‌ای در ساختمان عروق همراه است.
میزان كالری و نوع تركیبات رژیم غذایی و ورزش نه تنها در حفظ تناسب اندام بلكه در سلامت قلب و عروق و پیشگیری از ابتلا به اختلالات متنابهی موثر است.
در این تحقیق شركت‌كنندگان كه اغلب زن بودند با فشارخون مرزی و اختلال تنظیم قند خون تا مرحله پیش از دیابت با متوسط سنی ‪ ۵۳/۳‬مورد مطالعه قرار گرفتند.
هشت هفته استمرار در ورزش و رژیم غذایی توصیه شده توسط محققان این طرح بیشترین ظرفیت حجمی تبادل اكسیژن را از ‪ ۳۲/۱‬میلی لیتر در دقیقه به ‪ ۳۵/۳‬میلی لیتر در دقیقه افزایش داد.
متوسط كاهش وزن در این گروه طی هشت هفته نزدیك ‪ ۲‬كیلوگرم بود.
آنچه بسیار حائز توجه است كاهش وزن به دنبال رژیم مدیترانه‌ای در شركت كنندگان بوددر حالیكه كاهش وزن به هیچ وجه از اهداف این پژوهش نبوده است.
در ایالات متحده آمریكا یك سوم افراد مبتلا به بیماری فشار خون و دو سوم تا سه چهارم از مبتلایان به دیابت به دلیل حوادث قلبی عروقی می‌میرند.
به نظر می‌رسد هر اقدامی برای حذف یا تقلیل اثر عوامل خطر ساز در این بیماران ضروری باشد.
رژیم غذایی توصیه شده در این مطالعه رژیم غذایی مدیترانه‌ای است.این نوع رژیم سرشار از میوه‌ها سبزیجات نان و سایر غلات سیب زمینی لوبیا آجیل و دانه‌هایی مانند تخم كتان و كنجد است در حالیكه سهم لبنیات ماهی و گوشت در آن كم می‌باشد.حفظ این رژیم غذایی حداقل برای چهار سال باعث سلامت قلب و سیستم گردش خون می‌شود.
در این مطالعه با استفاده از سونوگرافی ضخامت و الاستیسیتی عروق خونی و همچنین قلب بیماران در هنگام استراحت سنجیده شد.
هرچه رگی ضخیم تر و قابلیت ارتجاعی آن كمتر باشد بار اضافه‌ای برای قلب محسوب می‌شود.
بیشترین تغییرات به دنبال یك برنامه هشت هفته‌ای رژیم مدیترانه‌ای و ورزش در عروق گردنی دیده شد.در شریان كاروتید تا ‪ ۱۶‬درصد خاصیت ارتجاعی عروق افزایش نشان داد.ولی تاثیر این روش در كاهش فشار خون قابل توجه نبود.با وجود این به نظر می‌رسد استمرار در رژیم غذایی و ورزش در بلند مدت با بهبود وضعیت قلبی عروقی همراه است.
منبع : سایت تخصصی بدنسازی ایران