جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

موارد مصرف ویتامین A


موارد مصرف ویتامین A
بار دیگر تأكید می‌كنیم اصولاً با توجه به سیستم و فرهنگ تغذیه در ایران ما اصولاً به ندرت و در موارد معدودی شاهد كمبود ویتامین A هستیم و با تغذیه‌ای در حد معمولی تمام نیازهای بدن انسان به این ویتامین برطرف می‌شود و مصرف بیش از حد آن هم عوارضی دارد كه در بخش اثرات ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین A آمده است.
مصرف مداوم سبزیجات تازه نه تنها بهترین منبع برای ویتامین A محسوب می‌شود بلكه باعث بهبود عملكرد سیستم گوارش بوده و مصرف آنها حداقل دو بار در هفته توصیه می‌شود.
اما موارد مصرف ویتامین A در دو بخش بررسی می‌شود:
الف- در افراد زیر ۲۲ سال
در این سنین با توجه به رشد بدن، سن پایین و عدم توانایی بدن در پاسخ‌گویی به شك‌های غذایی، كمبود این ویتامین باعث عوارض شدیدی همچون شب كوری، خشكی پوست، تأخیر در رشد، راشیتیسم، تأخیر در رشد دندان نوزادان، بیماری غدد، پوسیدگی دندان و بروز دیر هنگام علائم بلوغ به علت تولید كم هورمون‌ها می‌شود كه در همهٔ این عوارض با مصرف منابع طبیعی ویتامین A و در مواردی نیز همچون كمبود مفرط ویتامین A از منابع دارویی ویتامین A استفاده می‌شود.
در مورد خشكی پوست و ترك خوردگی آن پماد ویتامین A+D و نیز پماد ویتامین A كه در داروخانه‌های با قیمت مناسب یافت می‌شود توصیه می‌شود.
ب- در افراد بالای ۲۳ سال
در بزرگسالان اصولا ما نیاز به این ویتامین را به صورت دارو و یا مكمل جز در موارد كمبود مفرط احساس نمی‌كنیم و در بیشتر موارد تغییر رژیم غذایی و حتی اضافه كردن مثلا یك هویج به تغذیه روزانه می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را برطرف كند. البته در مناطق خشك و نیز افرادی كه پوست آنها در معرض آفتاب شدید، مواد شیمیایی، تحریكات منجر به قرمز شدن و خشكی قرار دارند به شدت استفاده موضعی و استعمال خارجی این ویتامین برای پوست توصیه می‌شود.
همچنین برای زنانی كه نسبت به شفافیت و سلامتی پوست خود اهمیت قائل‌اند استفاده از این ویتامین به صورت كرم در طول شب و به شدت توصیه می‌شود.
در مواردی نیز كمبود مقطعی این ویتامین می‌تواند منجر به اختلال در بینایی به صورت تار بینی، شب كوری، خشكی و زخم شدن قرنیه، ورم لثه‌ها، فشار خون، بی‌خوابی، سنگهای كلیوی، ورم اعصاب چشم، ورم گوش و لكه‌های رسوبی تیره بر روی چشم گردد كه با مصرف ویتامین A به سرعت رفع می‌شوند.
اما یكی از مهمترین كاربردهای ویتامین A ترمیم زخم‌ها است كه از پماد آن به صورت موضعی برای جلوگیری از عفونت و نیز بهبود سریعتر زخم‌ها استفاده می‌كنند.
منبع : سایت تخصصی بدنسازی ایران


همچنین مشاهده کنید