جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مسائل خاورمیانه از دیدگاه مقتدا صدر و ژنرال پاول در ۲۰۰۴ (در این روز ۱۵ اوت)


۱۳ اوت ۲۰۰۴ مقتدا صدر در نجف در مصاحبه ای گفته بود: یا مرگ و یا پیروزی، و مقامات عراقی وقت را عامل و دست نشانده بیگانه و دیكتاتورهای تازه خوانده بود و خواسته بود كه استعفا كنند.
وی كه با دست باند پیچی در مصاحبه شركت كرده بود كه نشانه مجروح شدنش در زد و خوردهای نجف بود گفته بود: آمریكا یك روز بهانه جنگ سرد داشت، حالا بهانه جنگ با تروریسم و فردا بهانه جنگ با یك عامل موهوم دیگر را خلق خواهد كرد، و به نظر می رسد كه آمریكا می خواهد الگوی قدیمی انگلیس را كه راه اندازی منازعات شیعه و سنی است دنبال كند و با این تفرقه افكنی و تضعیف هر دو طرف، بر منطقه نفت حكومت كند.
ژنرال كولن پاول وزیر امور خارجه وقت آمریكا كه در اوتاوا بود در همان روز نسبت به اظهارات صدر واكنش نشان داد و گفت: نظامیان ما به فشار خود بر میلیشیای صدر ادامه خواهند داد. این میلیشیا جز زور چیزی نمی فهمد و با چنین افرادی نمی شود ترك مخاصمه كرد. ما (آمریكا) باید همیشه درنظر داشته باشیم كه اتكای شیعیان عراق نهایتا به دولت شیعی ایران است. ما باید تاریخ تحولات عراق از هزاران سال پیش تا به امروز را در حافظه خود داشته باشیم و ریشه هر «رویداد روز» را در آن جستجو كنیم. مسائل خاورمیانه پیچیده اند و از هم جدا نیستند. همین پیچیدگی و مختلط بودن مسائل، خاورمیانه را به صورت بزرگترین كانون بحرانی جهان امروز درآورده است.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید